Gammalt gelcoatspackel?

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Gammalt gelcoatspackel?

Inlägg av danei »

Jag har försök spackla min gamla kanot med katastrofalt resultat. Det härdar inte alls.

Det är Biltemas gelcoatspackel har har, kombinerat med polyester härdare, dock inte det rekommenderade artikelnumret utan den större förpackningen. Men till en annan produkt stod båda med som rekommenderade, så jag är tämligen säker på att det är samma produkt.

Vid första försöket blandade jag med hjälp av ögonmåttet. 4% är dock inte så lätt att uppskatta, så jag antog att det kunde blivit fel där och skaffade mig en "knarkvåg" men hög upplösning. Men resultatet blev inte bättre. Kan det vara att spacklet är för gammalt? Det har legat några år på hyllan. Det finns kristaller som påminner om snöflingor som sticker ut ut spacklet i burken.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammalt gelcoatspackel?

Inlägg av Glenn »

Det har inte blivit utsatt för kyla ?

En sommar så plastade jag och en kompis en massa på hans lilla eka, bara för att upptäcka dagen efter att det inte härdat..

Jag vet iofs inte om det var orsaken, men både plasten och härdaren hade stått i ladan över vintern visade det sej.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Gammalt gelcoatspackel?

Inlägg av Henry »

Polyester förlorar en del av sitt styren efter en tid vilket är i princip helt avgörande för härdning. Lite för lite av det och det blir inte bra men att då istället öka härdaren vet jag ej om det gör någon större skillnad men tvivlar lite då förhållandet av polyester och styren inte längre är helt rätt.

Om nu detta är orsaken av ovan fall vet jag ej men det är en sak som kan göra att det inte härdar helt och fullt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gammalt gelcoatspackel?

Inlägg av danei »

Jag mindes fel när det gäller härdare. Det var den här jag använde. Jag har för mig att jag hittade någon produkt som korsrefererade till dessa härdare, men det gör jag inte nu. Den här härdaren rekommenderas till diverse polyester spackel. Men till gelcoat spacklet är det samma härdare som till laminerings polyester.
Skriv svar