MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

Toriumet gör Wolframet bättre ledande.
Sen om jag inte snurrat till det helt så har jag för mig att smältpunkten blir högre med det i vilket gör att den håller sig spetsig vid svetsning.

Thoriums smältpunkt e 1775 grader och Wolframs smältpunkt e 3422 grader.
Dom röda elektroderna i katalogen har smältpunkt 4000 grader, 98% Wolfram 2% Thorium.
Får inte ihop ekvationen men jag verkar minnas rätt, mot dom fysiska egenskaperna av någon anledning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Torium är radioaktivt vilket joniserar luften närmast vilket i sin tur gör att det blir lättare att tända bågen och säkert också hålla den stabil. Höja smältpunkten kan kanske också stämma men tänd egenskaperna är det som mig veterligen var huvudanledningen till innehållet av Torium.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

Jonisering och sånt blir för avancerat för mig, men det kan bildas äcklig rök om du bränner elektroden.
Thorium (röda) håller för ca 50% mer ström än en i ren wolfram, lite spännande e de.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Ja bränner men en toriumlegerad elektråd och du andas in den röken får du radioaktivt stoft i dig som INTE är bra för att säga det milt. 50%? Det är fasen inte dåligt, så ligger då absolut något i det att det höjer smälttempen, intressant.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av xxargs »

torium 232 är en av de långsammast sönderfallande ämnena som finns, halveringstid 14 miljarder år typ...

dock är det en alfastrålare och sådant är aldrig bra att få invärtes, även om det med tanke på sönderfallhastigheten så är troligen radondöttrar från sönderfallande radon i sådana hus med mycket radon ett betydligt större bekymmer...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Oavsett vilket skulle i alla fall inte jag velat andas in alfastrålande damm oavsett halveringstd, men det är jag.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av bearing »

Varje gång man slipar lär man väl få i sig en dos. Det var många år sedan jag köpte elektroderna, men jag har för mig att den var rödfärgad i änden, d.v.s innehåller torium.

http://www.svetsekonomi.se/PDF_Kataloger/volfram.pdf
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

Jag har kvar mitt första 10pack med röda elektroder som jag köpte i början av min svetskarriär 2009.

Med tanke på att:
det enbart är max 2% Thorium innehåll.
man slipar bort ca 1-2 mm3 per gång man slipar.
man slipar några gånger i veckan?


Thoriums strålning går inte genom ett vanligt a4-ark, tror därför inte att det är så farligt att använda det som svetsare i den låga halten det faktiskt är i elektroder.

NCRP uppskattar att den genomsnittliga årliga effektiva dosen svetsare utsätts för när de arbetar med thorium volframelektroder regelbundet, är högst 16 millirem.
Den amerikanska befolkningen räknas utsättas för 250-1000 milirem.

Sen att det kanske är giftigt, det vet jag faktiskt inget om?
Men jag tycker inte att det finns någon anledning att börja tro att man skall dö imorgon om man använder röda elektroder och skulle få i sig stoft. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Nej inte alls, men oavsett hade jag haft någon typ av utsug för säkerhetskull eller haft koll på dammet men jag är kanske för försiktig av mig. :)

Det är inte det att alfasönderfall inte kan gå igenom ett pappersark eller ens hud utan det är det att när det kommer in i kroppen så kommer det i direkt kontakt med cellerna och påverkar DNAt genom att slå ut delar i det och skapa cancer i värsta fall.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av utk »

Jag brukade svetsa med thoriumelektroder men blev lite skrajsen av radioaktiviteten, speciellt risken att andas in slipdam, om än så lite.
Så jag slängde alla elektroder jag hade, inklusive den lilla slipmaskinen som var full av bla thorium/wolframdamm.

Köpte istället elektroder med ett annat tillsatsmaterial till wolframen. Det finns några alternativ vill jag minnas. Jag köpte ett antal grå-märkta, jag tror det var cerium i dem.

Dock svetsar jag sällan nuförtiden, men de fungerar säkert bra. Titta i svetskataloger så lär du hitta alternativ till thoriumelektroder.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

Henry
Det låter inte så ball med cancer, då förstår jag varför det är farligt. Jag tänkte bara på strålningen och dess effekter utanför kroppen.

utk
Jag har testat guldiga elektroder, dom sägs vara lika som röda, men jag gillar dom inte alls.
Känslan är "fel" i dom så att säga. Fortsätter med dom röda men är försiktigare vid slipningen hädanefter.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av utk »

Du kan ju leta efter "andra färger" också. Mina var som sagt grå men jag har också guldfärgade.
Men det var ett bra tag sedan jag svetsade så jag kan inte recensera funktionen av dessa alternativ till thorium.
Men du kanske kommer att gilla guldisarna om du får hålla på ett tag och lära dej hur de fungerar?
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av tkgb »

Innan jag skaffade tigsvets så svetsade jag en del tunnplåt med migsvets rostfri svetstråd och co2 som skyddsgas.
Byggde bla ett rostfritt avgassystem till en bil för över 10 år sedan och det har varken spruckit eller rostat än
så visst funkar det om man inte har jättekrav på svetsfogarna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av Henry »

Det var intressant, tackar för infon. :)
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: MIG + RF tråd + CO2 hur blir det?

Inlägg av JOLO725M »

utk skrev:Du kan ju leta efter "andra färger" också. Mina var som sagt grå men jag har också guldfärgade.
Men det var ett bra tag sedan jag svetsade så jag kan inte recensera funktionen av dessa alternativ till thorium.
Men du kanske kommer att gilla guldisarna om du får hålla på ett tag och lära dej hur de fungerar?
Har hunnit hålla på "ett tag" med guldisarna nu, och jag älskar dom numera.
Dom röda och gröna har legat i lådan jag har elektroderna i sen bara några dagar efter jag skrev i tråden sist.
Kör svart, rostfritt, alu och magnesium med dom guldiga 2.4mm numera, mosat på med 150 amp i alu med dom utan problem än så länge, dom börjar spetsiga men även dom guldiga blir runda efter en stund.
Det finns blåa också, samma ämne som guldiga, men 2.0% istället för 1.5%. Nått du testat och kan beskriva skillnaden mellan guld och blå?
Spessen säger samma för dom båda nämligen. :)
Skriv svar