Löda tunn alu-plåt?

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Henry »

Är det grejer för utomhusbruk och jag inte har något annat i närheten (men ofta även om jag har) så limmar jag alltid grejer med silikon, håller för evigt och är starkare än vad man tror. Den ättiksyrahärdande går utmärkt likaså den vanliga billiga fukthärdande men den förstnämnda har inget att göra i närheten av metaller av diverse slag.


Lod för aluminium innehåller normalt även aluminium och lite andra grejer förutom zink för att göra det stabilt under en mycket lång tid. Löder man aluminium enbart med zink och inget annat kommer små mängder av aluminiumet (eller om det var zinken) att migrera över till zinken/aluminiumen) och göra fogen spröd längs med dess kant efter en kortare till längre tid allt beroende på renhet i basmaterialen, temperatur m.m.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Glenn »

limpan4all skrev:Glenn: Japp så tror alla. MEN PL400 är faktiskt inte härdande alls utan lösningsmedelsbaserat och löser sig enkelt i vanlig handelsbensin typ 95 eller 98 oktan där 98 oktan är att att föredra då den innehåller mindre etanol än den 95 oktaniga
Jag har iofs sett folk som lagat bensintankar med PL400, så jag är lite skeptisk till att det går att lösa härdad (eller torkad) PL400 med bensin ? ..jag har dock aldrig prövat själv kan jag ju erkänna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av danei »

Att du sett det göras behöver ju inte betyda att det funkar. Jag har lagat en tank med Biltemas metall spackel. Det funkade inte..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Med tanke på att etanol är oktanhöjande och billigare än bensin så skulle jag tro att den finns inblandad även i 98oktan.
Det beror på, statoils 98 oktan, och shells gamla V-power (innan ST1 tog över) är normalt etanolfri, men annars kan det ofta vara etanol i 98 med, även om det är mindre mängd.

Statoil har ingen etanol i sin egen, men kan inte garantera att den är etanolfri då det handlas mellan bolagen.


..Anledningen är väl mest att folk som inte vill ha etanol i bensinen ska kunna köpa 98, dessutom vill jag minnas att det är några bilar som inte får köras på E10, och då vill man ha ett etanolfritt alternativ.

En sak är ju säker iaf, det är skillnad på 98 oktanig bensin oc 98oktanig bensin, även om man tankar på samma mack så kan man notera att det uppenbarligen är skillnad på oktanhalten i bränslet man får, 95 har jag däremot aldrig märkt nån skillnad på.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av kodar-holger »

EF älskar bilder så jag tänkte följa upp detta (det regnar så vill inte vara ute).

Korta versionen: Det blev i slutänden ett par lagningsplåtar och limning med PL-400. Håller tätt och sitter väl fast i alla fall två år senare.

Det som hade hänt för den som inte minns var att en gran lagt sig över taket i en storm som ingen av de som bott i byn i 80+ år sett maken till. Man var isolerade i flera dagar efter detta för att vägar var oframkomliga och el/telefon fungerade inte heller. Det är najs att bo på landet när vädret är fint.

Trädet hade gjort hål på en takplåt på två ställen. Trots många försök både här och där och med hjälp av tips från försäkringsbolaget gick det inte att hitta en likadan plåt. Aluminiumplåt, grön, sinusformad med ett speciellt avstånd mellan åsarna som ingen ville kännas vid trots att broshyren fanns kvar sen det begav sig.

Vi fick börja med att ta loss den skadade plåten för bearbetning. Den var sned och vinn och som sagt genomborrad av grangrenar på två ställen.
IMGP5499_1.jpg
Med hjälp av mycket stryk och diverse egentillverkade verktyg kunde vi räta plåten tillräckligt mycket. En av dom saker vi fick pyssla ihop var en getto-press med hjälp av ett par granar och några rejäla plankor.
IMGP5524_1.jpg
På bilden är en lagning inklämd i pressen som fick dubbla som ihåll under limningen också. Till vänster ser man ett av alla specialverktyg som skulle matcha profilen och underlätta rätning och tillverkning av lagningsplåtar.
IMGP5510_1.jpg
Två lagningsplåtar bockades till. Jag hade fått fatt i en snutt 0.5mm aluminium som jag bedömde hanterbar och det var den. Tror legeringen hette 4067. Som syns på bilden gick det att få dom att passa hyfsat med bara några få timmars arbete :D Bilden är alltså med plåten bara liggande där. Inget lim än. I slutänden tror jag utrymmet mellan takplåten och lagningen var mindre än 1mm överallt.

Under arbetet hade vi ofta sällskap av den här tornfalken som bodde i en stor tall hos grannen och jagade gnagare på hygget bredvid vår stuga.
IMGP5543_1.jpg
Så småningom var allt limmat och vi kände oss nöjda. Så här blev det efter att ha strukit lite extra PL-400 runt kanten för att det inte skulle vara någon tvekan om att det blev tätt.
IMGP5536_1.jpg
Nu har det gått två vintrar sedan reparationen. Varje år är det lika spännande att krypa upp på vinden och kolla om det är tätt och än så länge har inte en droppe vatten gått att hitta. Har även suttit där under rejäla regnskurar för att känna, men nix. Tätt.
IMGP7503_1.jpg
Så tack för tipset om PL-400. Det verkar ha varit det rätta sättet att laga detta när det inte gick att hitta en utbytesplåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av säter »

Aluminiumplåt, grön, sinusformad
Eloxerad?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av GastonDeVille »

Fint när det går att fixa själv! :madmodder:
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

kodar-holger skrev:Tack för era svar. Jag tror jag omvärderar det där med löda/svetsa och limmar på något istället. Visserligen inte optimalt ur snö-synpunkt men ändå.
Limma inte på "nägot" limma på aluminiumplåt. Om du tar något annat material så lossnar det så småningom på grund av olika utvidgningskoefficient.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Henry »

Därav min rekommendation av silikon till det mesta då underlagen kan röra sig bäst det vill utan att något lossnar och så håller det även för mycket stora variationer i temp utan att ändra egenskaper.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Silikon fungerar inte om du skall ha en fog som håller vid så stora temperaturväxlingar sommar/vinter. Jag började med silicon på plexiglasrutor mot plåt. Det höll inte ens över vintern. Jag har sedan hunnit testa de mesta produkter som man kan tänka sig i fem års tid med återkommande läckage. Inget har klarat en sommar/vinter utan att börja läcka. Nu har det varit tätt i 4 år sedan jag gjorde om det för femtioelfte gången. Denna gång använde jag butylgummi som fortfarande efter 4 år är helt elastiskt och tätt. Finns hos glasmästaren på rulle eller på biltema i tub.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av limpan4all »

PL400 har alla de önskade egenskaperna.
Men man bör inte ha för liten spalt, ju större spalt desto bättre.
Al mot Al limmat med PL400 kommer aldrig att få ett problem med utvidgningskoefficienter enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Henry »

Tätade med silikon mellan fönstret och bågen på 8 fönster här när jag restaurerad de, det var 9 år sedan och alla håller helt tätt än. Tätade mellan en taklucka och metallkarmen till den med silikon, det var runt 11 år sedan och inget har läckt sedan dess. Satte fast större plastblad på en fläkt med aluminiumblad med silikon, det var medan jag tittade på OS i Australien och de sitter fortfarande stenhårt fast.

Om inte silikon fäster på något så är det antingen en fet plast man limmar mot eller en ej rengjord yta eller en ej rätt preparerad yta som tex lätt uppruggning. Har aldrig lyckats med att inte få silikon att fästa på något någon gång.

Silikon kan flexa och röra sig många många många ggr mer än vad vilken plåt som helst överhuvudtaget kan komma i närheten av så det lossnar absolut inte pga någon tempkoefficient, då är något annat fel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av grym »

silkon föster inte på silikon :wink:

sikaflex/pl400 kan man lägga lager på lager

har på mycket nära håll sett en person kämpa för att ta loss en maskinlucka på 30x30m som limmats med sikaflex, det slutade med sönderbucklad plåt och släppt tvåkkomponetsfärg :badgrin: , detta var då vi gick över från silikon till sikaflex på cncmaskinerna, och luckan var för stropp för lastning, förr var det silkon den gick lätt att bända loss med en liten silikonsträng runt om, men med sikaflexen :mrgreen: , tja det var kul att kolla på det i varjefall :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av Henry »

Har fäst silikon på annan silikon och det satt som berget, men det finns kanske undantag.

Är det för att hålla för krafter så är kanske inte silikon är så bra, såvida det inte är mindre krafter, silikon är ju mer för tätning.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Löda tunn alu-plåt?

Inlägg av NULL »

Finns ju 30-åriga akvarium där silikonet är utmärkt på fortfarande. Inomhus iofs.
Skriv svar