Borra genom ytbelägnning/härdad yta

gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av gokartnisse »

Hallå där
Jag behöver bygga om några tryckluftkopplingar (ca 20 st). Den enklaste lösning jag hittade var att köpa färdiga kopplingar och borra upp lufthålet från 7,6 till 10 mm och efter det svarva en liten invändig fasning (ca 3 mm lång kona).

Glad i hågen köpte jag kopplingar och sprang hem till svarven för att börja. Jag tog mitt snabbstålsborr och började borra. Tvärstopp, stålet verkade fruktansvärt hårt men dumt nog gav jag mig inte. Någon mm in och ett borr senare var jag igenom ytskiktet/härdningen, och då plötsligt gick det hur fint som helst. Dessutom gick det hyfsat att svarva min kona (genom samma ytskikt) med ett yttepyttelitet hårdmetallvändskär på en innersvarvbom.

Hur sjutton ska jag komma igenom ytskiktet/härdningen utan att behöva göra av med 20 borr?
Hört tips om att man kan slipa om en gammalt betongborr för att borra i hårda material, funkar det verkligen? Låter ju ganska simpelt, och jag har ju lite gamla betongborr liggandes.

Eller ska man svarva konan först med det yttepyttelilla hårdmetallskäret? Klarar hårdmetallvändskär (speciellt de med liten nosradie) att gå genom härdningar? Synd att sabba några vändskär om det inte hjälper med hårdmetallskär.

Eller ska man plansvarva bort ytskiktet med med ett rejält hårdmetallvändskär med stor nosradie? Det kanske inte hjälper med större nosradie om materialet är för hårt? Men det kommer ju göra hela den yttre gängan lika mycket kortare som ytskiktet är tjock, något jag helst inte vill.

Köpa hårdmetallborr? Dyrt och det kanske inte hjälper jämfört med snabbstål?

Några andra smarta lösningar jag inte tänkt på? Generella tips på borrning i hårda material?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av Henry »

Ett borr av hårdmetall, som är gjort av volframkarbid om det är riktiga grejer vls, borrar sig igenom en fil och ett stämjärn utan problem och borret är lika vasst efteråt som om det vore nytt. Borr inom industrin för kretskort är gjorda av detta och kan även borra igenom glas men dessa har jag bara sett i max 6.35 mm bredd men kan kanske finnas i större.

Spetsen på ett betongborr har jag för mig är just av volframkarbid och då betongborr dessutom är så pass billiga är det bara att slipa till ett och testa. Du måste dock då använda en slipsten innehållande diamantpulver för använder du den vanliga slipstenen för metall så kommer du att slipa ner den istället utan att knappt ha gjort en repa på spetsen.

Diamantbeklädda filar fungerar lika bra men tar lite längre tid men är billigare. Finns annars på nätet billiga diamantbeklädda tunna slipskivor till dremel kopior, har själv ett antal och de funkar utmärkt att slipa tex vändskär.

Hårdmetallskär till svarvar är gjorda av volframkarbid och borde således kunna tugga sig igenom härdat stål, men svarven kan behöva vara lite starkare för det. Har dock sett att keramiska skär används för det men varför har nog svarvfolket här bättre koll på än mig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av tecno »

Köp riktig hårdmetall borr och vändskär till svarven så lär du ha det fixat på nolltid.
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av gokartnisse »

Det löste sig, på grund av ganska mycket tur visade det sig att jag behöver plana bort ca 2 mm på ytan där jag ska borra upp hålet. Så det behövs inga hårdmetallborar och vändskären har jag ju redan.

Dock blev jag så himla nyfiken om det faktiskt gick bra att slipa till spetsen på ett gammalt betongborr, så jag var ju bara tvungen att prova. Så länge man hade varvtalet uppe och körde utan skärvätska gick det helt fantastiskt bra, dock skulle jag ju borra upp ett redan existerande hål, är lite mer tveksam till hu lätt spetsen kommer in i materialet. Men om man behöver borra i något ruskigt hårt material och man har lite gamla betongborr hemma så kan man ju alltid prova! :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av Henry »

hade varvtalet uppe och körde utan skärvätska

Vad slipade du med då?
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av gokartnisse »

Jag var lite otydlig, menade såklart att jag hade högt varvtal och ingen skärvätska när jag borrade med mitt omslipade betongborr.
Betongborret slipade jag om på en vanlig bänkslip med ett bra skiva på (jag har ingen aning om vad det är för slipsten dock).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Borra genom ytbelägnning/härdad yta

Inlägg av Henry »

Undrade just. Överraskande att bänkslipen tog det för jag testade med ett vändskär en gång, innan jag skaffade diamantskivor till dremeln då det gick som smör, och det gjorde inte ett dugg med skäret mer än att göra det varmt som bara den men skivan slets. Men som sagt vi vet inte vilken typ av slipsten som sitter på den, men bra det funkade. Jo det skall vara högt varvtal när man borrar med volframkarbid i härdat stål och helst lite skärvätska eller olja om det är djupare hål.
Skriv svar