Pedal till symaskin

eriksson__87
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 juni 2014, 15:32:21

Pedal till symaskin

Inlägg av eriksson__87 »

Tjena tänkte fixa till sambons symaskin då man trycker på pedalen så är det full speed på en gång, man bill ju gärna kunna smyga lite. Så frågan är hur jag bygger en ny pedal? Vilka grejer behöver jag? Misstänker att man ska ha någon typ av potentiometer? Så farten ska ju alltså öka ju mer man trycker ner pedalen. Elelr tror ni det går att sätta någon resistor på pedalen?
Tacksam för svar
Robin
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det ville vara bättre att laga den befintliga pedalen. Men ja, det är i grunden en potentiometer som man betjänar, det är dock avsedd för ganska höga spänningar och effekter. Man kan såklart köpa sådana saker men jag är rimligt säker på att det blir billigare att köpa en ny pedal - om det går att få tag i en sådan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av Henry »

Har även sett triaclösningar medelst fasvinkelstyrning och på dessa är det inte för sällan en RIFA konding som sagt hejdå. Hur din är uppbyggd vet jag däremot ej, öppna och se och lägg upp någon bild.
eriksson__87
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 juni 2014, 15:32:21

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av eriksson__87 »

Öppna upp och kollade lite och körde allting fram och tillbaka och koppla loss fjädrar och allting och satte tillbaka och nu helt plötsligt funkar den som den ska. Ingen aning vad det var med den men antagligen måste något ha låst sig eftersom det satt en brytare där när man tryckte ner pedalen
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av MiaM »

Modernare symaskiner har väl lågspänning på pedalen?

Det är väl för övrigt inte en ren potentiometer utan reostaten (som den kallas) är väl induktiv eftersom den är trådlindad. Det ger en än mer fasvriden last på elnätet men borde väl minska effektförlusten i pedalen? Eller går induktiviteten i pedalen och motorns induktivitet på ett ut?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av Icecap »

MiaM: Rheostat är inte induktiv! Det är enbart ett trådlindad potentiometer till stora effekter, inget mer speciellt än det.

Visst, trådlindningen ger en induktiv effekt men vid 50Hz är det helt utan betydelse.

Lite moderna symaskiner har styrningen på ett annat sätt, t.ex. är min mammas relativt gamla symaskin med en liten gummiblåsa man trampar på, det går en slang upp till symaskinen och där reglerar trycket hastigheten.

Man kan ganska säkert bygga om en gammaldags "rheostat" pedal till triac-styrning men det mekaniska med att montera ett tät och slittåligt potentiometer brukar vara besvärligt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av psynoise »

Gamla symaskiner har som sagt rheostat. Dessa har dålig känsla och det kan därmed kännas som att maskinen rycker. Därav finns det elektroniska ersättare med bättre kontroll. Dock har jag inte hittat någon billig för 230 V men på amerikanska marknaden finns varianter från 100 kr har jag för mig.

http://www.shop.sew-classic.com/Foot-Co ... E168FC.htm
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Pedal till symaskin

Inlägg av YD1150 »

Kan också vara ett keramiskt rör ca 10cm långt, fullt med tunna grafitplattor (tänk 10-öringar) i en stapel.
Hastigheten regleras genom att pedalen pressar ihop grafitplattorna hårdare = lägre motstånd.
Skriv svar