Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Mot normalt så använder jag aldrig hammarlack till något alls.
Så frågan går till er som gillar färgen. Tål den starka skärvätskor? Är det samma krav på renhet på den ytan man skall lacka som vanlig färg?
Jag skall lacka min flerop inuti på stänkskydden. Alternativet är billack på acrylbas med härdare.
Vad säger er erfarenhet?
Så frågan går till er som gillar färgen. Tål den starka skärvätskor? Är det samma krav på renhet på den ytan man skall lacka som vanlig färg?
Jag skall lacka min flerop inuti på stänkskydden. Alternativet är billack på acrylbas med härdare.
Vad säger er erfarenhet?
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Min erfarenhet vad gäller kylvätskor och hammarlack så går dom inte ihop så bra. Kylvätskan löser upp färgen relativt fort. Varit med om detta vid flera tillfällen.
Inget roligt att demontera stora motorspindlar som varit fulla med färg i kylkanalerna
Inget roligt att demontera stora motorspindlar som varit fulla med färg i kylkanalerna
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
finns inga färger som tål kylvätska på allvar, så rostfritt är vettigast, tyvärr
hm, pulverlack vore värt att prova
ev ex duracoat
hm, pulverlack vore värt att prova
ev ex duracoat
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Min Blomma är lackad med hammarlack och är OK, men jag använder ju rapsolje baserat som kylmedel = no problems
Dito CombiMillen = no problems
Rekommenderar att använda original 'Hammarlack', finns även som slät utöver den med hamrade ytfinishen.
Dito CombiMillen = no problems
Rekommenderar att använda original 'Hammarlack', finns även som slät utöver den med hamrade ytfinishen.
Senast redigerad av tecno 30 maj 2014, 13:55:32, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Varför just hammarlack när de finns betydligt bättre saker? Hammarlack är silikonbaserat och går därför inte lacka över med nått annat! Och att lacka om från hammarlack med något annat krävs att man slipar/blästrar allt rent och tvätta noga så man får bort silikonresterna annars blir de bara fiskögon av allt.. Vet att många föredrar hammarlack när de renoverar bromsar och jag kan inte förstå varför när de löses upp så lätt av bromsvätska och tål bara ca 70-80grader!
Jag skulle valt nån 2-komp färg! Tex hagmans ca-primer
Jag skulle valt nån 2-komp färg! Tex hagmans ca-primer
Senast redigerad av gOry 30 maj 2014, 16:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
CA-primer räcker inte, det är endast en rostskyddsgrund men en väldigt bra grund när man ska lacka 2 komp lack men även om man har ca-primer så behövs en grundfärg innan slutlacken, det är slutlacken som är själva tätskiktet och som föregående talare säger så avråder jag från allt i hammarlacksväg utan en riktig 2k lack är det bästa men är det inte stora krav på rostskydd så duger en 1k på tex sprayburk men glöm inte rostskyddsprimern först.
Jag som håller på med billack kör alltid en 1k primer på plåtrena ytor, den går att måla över med det mesta.
Jag som håller på med billack kör alltid en 1k primer på plåtrena ytor, den går att måla över med det mesta.
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Duger enbart inte ca-primer om man inte har några andra krav på hur de ser ut? Dvs blir de inte tätt med enbart ca-primern?
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Lacka med hammarlack. Bra eller dåligt
Tack för all info om färgerna.
Endast tecno verkar klara sin maskin med Hammarlack. Frågan är om en överlackad primer då skulle funka bättre.
Jag har gjort ett simpelt test med att lacka -pensla billack, Acrylbas på svarven men på ett ställe där det inte rinner skärvätska var gång jag kör.
Så det är lite missvisande. Den sitter kvar som berget sedan kanske 1 år tillbaka.
Priset är ju klart dyrare men udda blir jämnt om den klara många år.
Raps som bas i skärvätska borde ju inte vara harmlöst. Jag tankar det i min bil då jag kommer åt men det vill till att bilens grejor är avsedda fördetta.
Annars väntar upplösta slangar, färg, plast, gummi mm.
Annars har jag en idé på att prova en tillverkning av skärvätska som har RME, (rapsmetylester är en så kallad FAME; fettsyrametylestrar)
som bas med tillsatt polypropylen (den icke giftiga glykolen) + någon bra rostinhibitor, finns flera men ofta dyra.
Varför? -ja, det har inget med färger att göra utan att beta som idag 100kr/l för lite olja är ju skrämmande. RME kostar idag 10:80 på Statoil.
Jag tankar mitt vid gasklockan i Göteborg.
Mera efarenheter av färger. Vad lackas maskinerna idag med för färg tro?
gOry, vad är betydligt bättre färg?
Endast tecno verkar klara sin maskin med Hammarlack. Frågan är om en överlackad primer då skulle funka bättre.
Jag har gjort ett simpelt test med att lacka -pensla billack, Acrylbas på svarven men på ett ställe där det inte rinner skärvätska var gång jag kör.
Så det är lite missvisande. Den sitter kvar som berget sedan kanske 1 år tillbaka.
Priset är ju klart dyrare men udda blir jämnt om den klara många år.
Raps som bas i skärvätska borde ju inte vara harmlöst. Jag tankar det i min bil då jag kommer åt men det vill till att bilens grejor är avsedda fördetta.
Annars väntar upplösta slangar, färg, plast, gummi mm.
Annars har jag en idé på att prova en tillverkning av skärvätska som har RME, (rapsmetylester är en så kallad FAME; fettsyrametylestrar)
som bas med tillsatt polypropylen (den icke giftiga glykolen) + någon bra rostinhibitor, finns flera men ofta dyra.
Varför? -ja, det har inget med färger att göra utan att beta som idag 100kr/l för lite olja är ju skrämmande. RME kostar idag 10:80 på Statoil.
Jag tankar mitt vid gasklockan i Göteborg.
Mera efarenheter av färger. Vad lackas maskinerna idag med för färg tro?
gOry, vad är betydligt bättre färg?