Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

RealElwood
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 januari 2010, 18:53:41
Ort: Trollhättan

Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av RealElwood »

Jag behöver byta/korta kablarna på en ESC, för att komma åt lödpunkterna behöver kretskorten separeras, de sitter ihop med vad jag kan se två risers med 8 lödpunkter vardera. Jag har fått nästan allt lod, men den rubbar sig inte.

Ev så sitter det en liten klick lim/lack mellan två komponenter på vardera kretskort, provar att värma samtidigt som jag har tryck mellan korten, men icke.

Kan risers vara limmade med något hemskt lim så att det är lönlöst?

Kommer inte på något annat sätt att reparera kablarna.

Bild

Bild

Dessa kablar saknar hölje och ett gäng kardeler
Bild

.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Nerre »

Sånt där är svårt utan avlödningsstation. Kan du vicka på alla benen? Annars sitter de fast i sidorna av hålen så att säga (det är ju antagligen genompläterade hål).

Jag brukar försöka värma ett ben i taget och se till att vicka på det medans det svalnar så det inte fastnar. För oavsett tennsug och lödfläta så får du normalt inte bort allt lod i hålen.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Castor »

Som Nerre skriver, det ser ut att finnas rätt mycket tenn kvar i hålen, ibland är tennsug bättre än lödfläta men avlödningsstation är förstås bäst. Risk finns att om du värmer för mycket eller är lite för ovarsam när du drar isär korten att genomplätering eller kortbanor lossnar. Försök hitta någon med rätt utrustning som kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Xyzzy »

Du kan annars såga av stiftlisterna. Dremel brukar vara effektivt vid detta, om du har tillgång till det.
Sen är det bara att löda bort pinne för pinne, rensa hålen, för att till slut, efter kabelfixen, löda dit två nya stiftlister.
RealElwood
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 januari 2010, 18:53:41
Ort: Trollhättan

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av RealElwood »

Har en lödsug dock kinavariant. Jag kan vicka på flera stift, men inte alla förstås. Tanken har slagit mig att kapa stiften, det blir sista utvägen.

Sån här pump avses
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Henry »

Det är lödtenn på flera av stiften, bara att göra om. Alternativt att löda fast de som vanligt och köra igen då tennet med nytt fluss kan flyta med bättre. När allt tenn är borta kan kortet ramla ut av sig självt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av rvl »

Ja, ibland lönar det sig att "skölja" med nytt tenn.
Funk
Bannad
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 januari 2009, 17:24:51
Ort: Värmland

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Funk »

Någon variant av den här metoden kanske kan funka.
RealElwood
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 januari 2010, 18:53:41
Ort: Trollhättan

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av RealElwood »

Verkar som jag inte kan få tag på nya stiftlister, de som sitter där har 2 mm mellanrum, det finns några på ebay, med ena benen böjda för ytmontering, men jag behöver lister som är ca 3 mm höga, hittar inga någonstans.

Plan B, laga kablarna. Om jag löder i en skarvbit, kommer det väl lodet att brytas av till slut av rörelserna i kablaget som blir. Funderar på att lägga kardeler löst och dra på krympslang. Det är ju bara signal inga stora strömmar. Någons som vet om det är rätt väg att gå?


.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur ska ta loss dessa risers från moderkort ESC.

Inlägg av Henry »

I brist på annat funkar något sådant med. Om du sedan har och tycker så kan du gegga på en del smältlim så håller det än bättre om det skulle behövas men det verkar ju som om kablaget sitter fast ändå hyfsat genom den där svarta gummi/plast grejen runt omkring som väl (?) sedan sitter fast i höljet (?) till ESC:n?
Skriv svar