Reparera pumphus till högtryckstvätt

Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Reparera pumphus till högtryckstvätt

Inlägg av Nifelhem »

Det här får bli mitt första inlägg. Har lurkat runt på forumet ett tag och läst väldigt mycket intressanta trådar. Tämligen okunnig på elektronik och sånt, men väldigt intresserad av styrda fräsar. Har väl lite idéer på en egen så småningom.
Hur som helst stod tvättrackaren ute i uthuset i vintras igen :cry: . Grenröret vid pumphuset gav upp. Lagade det i fjol med epoxi och lite aluminiumnät. Höll hela sommaren men nu i vår var det paj igen. Såg inte ut som epoxin hade fastnat riktigt.
Tänkte höra om någon har något tips för att laga. Skulle man våga blixtra dit ett par punkter med pinnsvetsen för att bygga upp godset? Det är ju inte precis stål i godset på den där. Lite orolig för att förstöra spåret för o-ringen också. Tänkte stoppa dit en hylsa eller något medan jag svetsar.
Reservdel har jag hittat på ebay för 500-ish. På gränsen då tvätten inte är ny.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reparera pumphus till högtryckstvätt

Inlägg av gOry »

Är de gjutgods i alu? Visst de går att lägga på med svets.. Går nog till och med att laga med zink och gasolbränanren om man lyckas göra de riktigt rent.
En annan variant är om möjligt att plana av hela ytan så man planar bort spåret för oringarna, sen knackar man till en packning i packningsmaterial!!
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Reparera pumphus till högtryckstvätt

Inlägg av Nifelhem »

Tack för inspirationen gOry. Var på Swedol och köpte 10 st aluminiumelektroder. Filade rent och svetsade dit några punkter, eller ja svetsa bör man nog inte kalla det. Jag hade en plan på att knäppa kort på lagningen men det blev så rackarns fult att det helt enkelt inte fastnar på bild :oops: . Hur som helst tror jag faktiskt att det funkade. O-ringen stannar på plats och läckaget är borta.

Tack för hjälpen
Skriv svar