Är PP halogenfri? * Nu med film på brandtest*

Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Är PP halogenfri? * Nu med film på brandtest*

Inlägg av gunne »

Jag håller på att kolla lite på eldragning i min lilla båt. Som jag har förstått det gäller inte vanliga direktiven för elinstallation på skepp, men marinelektriker jag har pratat med har sagt att ledare i slang är OK så länge det är halogenfritt.

Nu ska jag ha inbyggnadslådor till lite spottar. Aluminiumvarianter kostar ~ 100 spänn styck och det känns inte helt OK att slänga ut 100*100 = 10 000 spänn på aluminiumpottor.

Jag har i styrhytten satt in dessa burkar från IKEA som inbyggnaslåor för LED-spottar:

Bild

Dessa kostar 3,30 kr styck så det är lite skillna... De är gjorda av "Propenplast" och ingjutet i godset står >PP R<. En snabb googling ger inte mycket om halogeninnehåll i PP. Men PP består ju av (C3H6)n så det bör ju vara halogenfritt i sin natur.

Infällnadsburkar från de vanliga leverantörerna verkar vara tillverkade av "värmetålig plast" men det står inget i webbutikerna om halogenfritt eller inte.

Någon som vet om PP i allmänhet och syn på användande av godtyckliga plastburkar i elinstallation i synnerhet?
Senast redigerad av gunne 17 april 2014, 08:51:30, redigerad totalt 1 gång.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av ohlinj »

Enligt denna verkar det vara all vanlig plast som inte är PVC.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elkabel

Edit:
Här (http://en.wikipedia.org/wiki/Polypropylene) står det också
"Polypropylene is also used as an alternative to polyvinyl chloride (PVC) as insulation for electrical cables for LSZH cable in low-ventilation environments, primarily tunnels. This is because it emits less smoke and no toxic halogens, which may lead to production of acid in high-temperature conditions."

Så skulle nog säga att det är grönt, men man får nog hålla koll på vad man använder för kablar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Det va precis det jag tänkte oxå...

Frågan är om "vanliga" eldosor etc är flamskydade på nåt vänster?

Evaluations of several
halogen-free flame retarded
Polypropylene formulations
PDF
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, plasten för elmaterial är flamskyddad och självslocknande. Om man eldar på plasten med en gasolbrännare i X sekunder ska det slockna helt inom Y sekunder utan att droppa alltför mycket brinnande plast.

Om inte dina matburkar klarar detta test skulle jag avråda från att använda dom som inbyggnadslådor.

Halogeninnehållet är ett sekundärt problem - det anger ifall materialet avger giftiga gaser när det utsätts för extern brand, det spelar nog ingen större roll i sammanhanget i en båt med en massa inredning och annat plastmaterial.

Här kan man se en film där det testas
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Så sant.

Jag har ju iof gasolbrännare och brandskyddsfärg (Novatherm 2FR) så man skulle ju kunna testa att måla burkarna in- och utvändigt och sen genomföra ett brandtest.

Eller försöka hitta nån aluminiumburk i motsvarande storlek. :humm:

Edit: Frenzy, vet du värden på X och Y?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av mrfrenzy »

Gunne: Det redogörs i filmen och är baserat på en UL-standard. Som jag uppfattade det:
Elda i tio sekunder
vänta tills det slocknat
Elda i tio sekunder till på samma punkt
Plasten ska slockna inom 30 sekunder.

Ser ut att vara en hyfsat stor propanbrännare som används, men dom säger att rätt temperatur på lågan är 1800 grader Celcius.

Edit: Glöm inte filma testet så vi får se :)
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av MiaM »

Behövs burk alls för LED?

Om armaturerna är snarlika halgenarmaturer så är det en mycket bra idé att fixa varningsetiketter där det tydligt framgår att det är brandfara att montera halogen istället för LED.


En bekant som installerade halogenarmaturer (ej i båt) för ett antal år sen köpte vad jag förstått nån slags "blomkrukor" av metall på ÖoB, storleken var ungefär samma som de (mycket dyrare) "pottorna" från elbranschen. :)

Urdiskade konservburkar kanske fungerar för LED-armaturerna? Med priserna på billig mat och dyra elgrejer så är det väl nära på så illa att det till och med lönar sig att köpa matkonserver och kasta innehållet jämfört med att köpa från "elbranschen".

Se bara till att fixa kabelgenomföring som garanterat inte skär sönder ledarna.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det står "lilla båt" i första inlägget. Om den är liten så undrar jag varför du använder Halogenspottar överhuvudtaget. De drar ju en hel del ström och gott om batterikapacitet brukar det ju vara ont om i mindre båtar. :) I den båt jag byggt, har jag satt in LED-spottar på 3 och 5 Watt överallt.

De blir inte varma, så de sitter direkt i trävirket utan skyddshatt. Se andra och tredje bilden här. Lite längre fram finns även en bild från pentryt, där sitter endast en spot. och den är mycket tillräcklig för att lysa upp.

Edit: Jag missade tydligen att det stod att du skulle använda LED, så då är ju saken klar. Jag hängde nog upp mig på föregående inlägg av MiaM som talade om halogenspottar. :) Inte behövs det burkar för värmens skull. Om dom sitter så till att man kan komma åt anslutningarna av misstag så kan det vara befogat att skydda dem med en kåpa så att man inte ofrivilligt ställer till med kortis. Jag har spottar i förruffen som sitter infällda i botten på väggskåp, där finns ju den risken att man lägger in något i skåpet som kortsluter, så de måste ju skyddas.

Bild av förhytten med spottar under skåpen:
Sovhytt_fram.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Tack Frenzy. Jag skummade filmen utan ljud så därför märkte jag inte att de sa hur det funkade... :doh:

Båten är ju inte så liten kanske, 26,6x6 m ungefär.
http://stor-erik.com
http://www.tugboatlars.se/Storerik.htm

Planen är att använda LED men jag vill ändå ha pottor. Detta för att jag ska kunna dra all el i slang innan taket fästs och sen ta upp hål där spottarna ska va. Att bara lägga dem direkt i stenullsisileringen känns inte så bra...

Problemet med att hitta en godtycklig plåtburk är att måtten är lite special. För att monteringsarmarna (fjädrar) ska få plats måste burken vara typ 120 mm bred. Den ska helst inte vara så mycket djupare än ~ 60 mm då det inte finns överdrivet mycket utrymme i isoleringen ovan innertaket.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av blueint »

Konservburkar har epoxiplast med hormonstörande ämnen på insidan. Speciellt om de blir varma. Ett förslag är att använda kakburkar eller reflektor från ficklampor.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Experimentet påbörjat:
2014-04-14 11.08.08 (Large).jpg
Jag har målat ett lager brandskyddsfärg. Tänkte låta det torka och stryka ett lager till för att sen gå på med gaslågan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av blueint »

Vad innehåller brandskyddsfärgen? vad kostar den? inköpsställe?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Den innehåller nån magisk smörja som sväller vid brand så att den bildar ett skydande lager som fördröjer brandförloppet. Jag har köpt den här: http://www.brandex.se/brandskyddsmalning.html och om jag minns rätt så kostade en 10 l-hink ca 1500 spänn.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Är PP halogenfri?

Inlägg av gunne »

Gjorde några test. Först två test enligt filmen ovan med 10 s brännare, ta bort och vänta lite och sen 10 s brännare till.



Man kan ju konstatera att brandskyddsfärgen funkar hur bra som helst! Bättre än vad jag hade väntat.

Jag gjorde även ett test där jag brände på 30 s + på samma ställe utan att plasten smälte eller fattade eld:


Jag kan i alla fall sova gott med dessa plastburkar inbyggda. Ingen halogen och definitivt inte lättantändliga.

Edit: Inlägg på bloggen med inbäddade filmer etc: http://stor-erik.com/?p=2251
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Är PP halogenfri? * Nu med film på brandtest*

Inlägg av NULL »

Häftiga filmer! :tumupp:
Skriv svar