Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av Magnus_K »

Låter lovande.
Återkommer efter lite mätande!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av Magnus_K »

Efter många om och men så har jag fått tummen ur.

Skruven kommer från denna produkt -> Glas-lyftare
Jag har tänkt använda dom lediga hålen som ni ser på bilden och som mall för vilken skruv jag tänkte använda så tog jag loss en som handtaget är skruvat med, vilket är skruven jag frågat om.

Det verkar vara en plastring som dom vulkat/limmat fast på insidan samt förborrat men det känns som att man behöver vara lite försiktig när man drar fast ett element där.

Hålen är 9mm djupa med en diameter på 5mm.
Plåten jag ska dra fast är 6mm tjock.
Handtagets godstjocklek är 5mm. Eftersom det bara skiljer 1mm på mitt gods och original så kan nog originalskruvens längd även passa till min installation.

Mått på originalskruven är bifogat nedan.

@DW: Om har liknande självborrande skruv med kullrigt huvud så köper jag gärna ett 20-tal av dig. Behöver minst 4 men köper gärna några fler för att lägga på hyllan.
DSC00569.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av DW »

Det var en säregen grov gänga i proportion till kärnan. Jag fann ingen i verkstaden med de måtten men tittade i Stenhammars
katalog och fann kanske rätt skruv. I en gammal katalog på sidan 4-25.
stenhammar.jpg
Företaget har en del udda grejor o riktar sej nog till bilreparationsmarknaden men de kanske har breddat sej.
De har företaget i Örebro 019-258050
Jag fann en adress utöver min ga: bild http://www.sternhammar.se/Welcome/Defau ... 60&pid=658

Lycka till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av NULL »

Kan du inte ta en vanlig plåtskruv med samma gängning och slipa av spetsen(20st går snabbt i en bänkslip)?
(Det där med att de är koniska har jag inte tänkt på, men jag vet att vissa är inte det, för de går lätt hela vägen efter spetsen är inne.)
_
OT:
Ska man vara petig är skruven du har inte självborrande, bara självgängande. Man måste borra hålet först, sen gängar skruven hålet med en "plåtgänga"(inte med den vanliga mm-gängan som heter maskingänga).
_
En maskingängad annorlunda skruv som jag mött några gånger, är de där gängdelen har en lite trekantig profil i genomskärning. Jag tror de flesta som stött på den svär lite åt den, för den går lite trögt, ungefär som ett begynnande gängpaj. Så jag misstänker att den också är en självgängande variant...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av Magnus_K »

@DW: Många tack för ditt engagemang och hjälp. Min nöt hade helt glömt av det här och imorrn måste jag ha skruvarna! Känns lite som om jag har svikit skruv-gurun DW...
Får se om jag kan lösa det som NULL säger, i alla fall tillfälligt.

@NULL: Jo det får nog bli precis så jag löser det nu i alla fall. Hoppas bara inte dessa gängor är för fina samt dålig vidd så dom mosar sönder hålet, för sen är jag rökt.
Sen har du ju helt rätt att den är självgängande och inte självborrande. Gick lite fort när jag skrev här bara...
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Idé om vad denna skruvtyp kallas och kan inhandlas?

Inlägg av DW »

-det är lugnt, jag gör samma sak i bland. Bara hoppas på att de andra förstår att alla inte är så snabba på svar :)

Dessa är också stora på skruv http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Skriv svar