Kan du skära och svarva rostfritt? [Fixat]

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Kan du skära och svarva rostfritt? [Fixat]

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte bygga en liten pryl men vill först kolla om det finns någon som kan bearbeta rostfritt och vad som finns hemma.
Är det någon av er som har 6mm (±1mm) rostfri plåt hemma (ca 250x450mm) och kan fräsa/skära, borra och gänga i denna?
Sen undrar jag också om det är någon som har 60mm (±10mm) rostfri stav och kan svarva och borra i denna?

Har ni något som är i närheten av det jag skrivit så säg till för det kan säkert gå att modifiera lite.

Kanske lustiga frågor men eftersom jag knappt hunnit börja med ritningarna än så ville jag bara börja reka lite...
Senast redigerad av Magnus_K 5 april 2014, 01:05:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan du skära och svarva rostfritt?

Inlägg av tecno »

Vilken sorts RF? Svarva kan jag kanske fixa, har d=60 på hyllan av icke magnetisk legering (vilken vete fasen)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kan du skära och svarva rostfritt?

Inlägg av Magnus_K »

Det låter lovande tecno.
Kan inte så mycket om material så angående din fråga svarar jag; det du har fungerar bra.
Just svarv-bitarna ska bli linhjul. Det kommer löpa rostfri tråd under relativt högt tryck.
Det behöver inte vara något high-tech hjul heller. Har inte en aning om vilka tryck jag pratar om och linhjulet behöver inte svarvas på båda sidor heller... men klarar du det så gör vi det!
Har du stål till att svarva ett V-spår i det?
Eller ja vad fasen, ska se om jag hinner få ihop någon enkel ritning ikväll, annars kommer det imorrn. Då kanske det kan bli lite mer konkret än mitt svammel.
emyl
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juni 2013, 17:13:59

Re: Kan du skära och svarva rostfritt?

Inlägg av emyl »

Jag kan ha en skväll rostfri 6mm plåt liggandes.. 4301 kvalité (vanligt rostfritt, ej magnetiskt). Och fräsmaskin finns till förfogande, det beror på hur stor bit som behövs.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kan du skära och svarva rostfritt? [Fixat]

Inlägg av Magnus_K »

Glömde skriva att detta var löst. Tack ändå för svar!
Skriv svar