Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda)

emil.s
Inlägg: 147
Blev medlem: 22 oktober 2011, 20:08:06

Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda)

Inlägg av emil.s »

Hej!

Tänkte höra lite hur ni gör för att bygga in elektronik i plastlådor på lämpligt/enkelt sätt?
Har jobbat lite inom snickeribranchen tidigare, så trä har man ju rätt bra koll på, men plast är ju lite anolunda att jobba med i många fall.

Det relevanta exemplet är att jag vill bygga in en Arduino med en ethernet-shield i en liten låda. På arduinon ska även några digitala pinnar användas, både in och utgående.
Totalt blir det alltså:
* Ström
* Ethernet
* USB (för enkel programmering i efterhand)
* Digitala-Ut - Grupp 1
* Digitala-Ut - Grupp 2
* Digitala-In

Det är egentligen såpass litet att man bara kan göra ett hål i plastlådan, dra in alla sladdar, koppla ihop och låta allt se ut som ett litet råttbo, men man vill ju lära sig att göra lite snyggare byggen.

Hål för de fasta portarna är ju lätt att ta upp (DC, Ethernet, USB). Bara att borra och fila lite.
Men hur får man fast arduinon på ett lämpligt sätt?

Hade man jobbat i trä hade man ju bara borrat ett hål i bottnen av lådan, och tryckt ner en plugg som sen använts som distans.
Nu lär man väl limma dit någon distans, så därför undrar jag:
Vad är lämpligt material att skära till som distans?
Vad använder man för lim?
Hur vet man vilka plaster som går att limma osv!?

När distanserna väl är på plats så är det väl bara att förborra lite och dra fast med någon liten självborrande skruv som vanligt antar jag.

Nästa fråga gäller snygga kabelgenomföringar.
En idé är att montera någon hon-kontakt (Typ RJ45) i lådan, som sen ansluts till lämpligt antal pinnar på arduinon. Har man någon extra kontakt i lådan så är det ju lätt att koppla in fler pinnar i efterhand utan att behöva öppna hela lådan och ansluta kablarna direkt på arduinon.

Hur gör ni när ni bygger in µC och liknande?
Känns ju som en 3D-skrivare hade vart den perfekta lösningen, men det är tyvärr lite utanför budgeten fortfarande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av tecno »

Varför gör du inte detta i trä som du kan? Snyggt som fasen lär det bli.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av Klas-Kenny »

Bästa metoden jag vet om man vill bygga in saker och inte har 3D-printer eller liknande är att välja en låda som känns lämplig, sen designa sin elektronik att passa där i. Och då med så lite lösa sladdar som möjligt, kontaktdon på kanten av kretskortet och alla ledare på mönsterkortet.

När man använder sig av färdiga kretskort såsom Arduino med tillhörande shields, så skiter det ju sig tungt dock. Det heter utvecklingskort av en anledning. :)
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av Nerre »

Det bästa att montera kortet på är väl att limma fast en lagom lång skarvmutter (tror jag de heter) och sen skruva fast kortet med en M3-skruv i den. Jag skulle nog limmat med epoxy.

Eller egentligen skruvar man väl fast muttern i kortet först som fixtur för att få muttrarna på rätt inbördes ställe.
emil.s
Inlägg: 147
Blev medlem: 22 oktober 2011, 20:08:06

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av emil.s »

Ja det bästa hade ju såklart vart att bygga ett eget kort. Men som alltid så är det ju balansgången mellan arbete och funktion.
Programmeringen av en PIC18 är ju bara marginellt "svårare" än Arduinon, men då ska det även CADas kretskort vilka ska framställas, och sen ska komponenter köpas och lödas dit.
Nu råkar ju detta vara klart, så då känns det lättare att sätta allt i en färdig låda.

Skarvmutter var verkligen en bra idé. Att jag inte tänkte på det!

Epoxy borde ju fästa i det mesta. Men de flesta plaster är ju rätt blanka i ytan, bör man rugga ytan med sandpapper, eller fäster det bra iallafall?
Är väl bara att testa iof...

Använda trä... Absolut! När det passar. Har byggt någon enklare trälåda innan som funkat utmärkt.
Just i det här fallet så är dock utrymmet lite begränsat vilket gör att man lär ha lite tunnare väggar. Platsen är dessutom utomhus, så är rädd för att kombinationen av fukt + tunnt trä kommer spricka.
Sen är det ju alltid kul att exprimentera lite. :)

Hur brukar man göra med externa anslutningar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av tecno »

Platsen är dessutom utomhus

Ja det blir ju ett helt annat läge, hur pass fukt/regn skyddat bör det vara?
emil.s
Inlägg: 147
Blev medlem: 22 oktober 2011, 20:08:06

Re: Arbeta i plast? (Hjälp en vilsen snickare att bygga låda

Inlägg av emil.s »

Inte så farligt egentligen. Installationen jag har i tankarna just nu kommer att sitta inne i en gammal loge, så under tak, men det blåser rakt igenom.
Skriv svar