Smältlim olika kvaliteter finns det?

Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av orvar-e »

Skulle haft lite bättre smältlimm, eller finns det ens skillnader på smältlim kanske är frågan.
Det smältlim jag har fungerar rätt bra på porösa matrial som trä, men sämre på tex plast och inte alls på vissa sorters plast.
Men det kanske är lika för all smältlim?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av Meduza »

Finns hur många kvaliteter som helst av smältlim... dock inte så många i de flesta "vanliga" butiker :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av hcb »

Har du tips på ställen, fysiska eller på nätet, där privatpersoner kan handla?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av TomasL »

Oftast är det väl till de maskiner som tar "puckar". I stänger, som passar den typen av limpistoler vi konsumenter har, är det skralt med utbudet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av hcb »

Aha. Trist, man får väl prova sig fram mellan Clas O., Jula och Biltema ...
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av Miramithe »

värmen gör oxå skillnad i hur bra det fäster speciellt på plast.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av TomasL »

Det är möjligt att välsorterade kontorsvaruhus kan ha olika varianter.
Med välsorterade menar jag sådana som försörjer industrin med typ emballage osv, inte de som säljer krimskrams.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns riktigt starka smältlim, tex:
HS-376 UltraBonder™ is a high performance, polyamide based hot melt adhesive for demanding applications requiring both high & low temperature resistance. This adhesive will allow high strength bonds to woods, metals*, and various plastics including ABS, Nylon, & PVC and offers very good resistance to plasticizers. HS-376 meets UL 94 V-O Flammability Requirements.
En shop som skickar till Sverige: http://www.hot-stick.com/

Även om man räknar med frakten så tror jag det blir billigare än dom styckförpackade man kan köpa på classe mfl eftersom dom debiterar kilovis.

Har faktiskt för mig det pratades om ett samköp här för många år sedan.
Shargo
Inlägg: 594
Blev medlem: 2 februari 2012, 20:38:51
Ort: Orust

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av Shargo »

Två sätt att få smältlimmet att fästa bättre på hårda ytor: Noggrann rengöring (med t ex bromsavfettning, kan dock skada vissa plaster) samt förvärma ytorna som ska sammanfogas. Framförallt "kalla" material som metaller kyler ner limmet för fort så det inte hinner väta ner i de få ojämnheter som finns men kan göra underverk på alla glatta ytor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av Glenn »

Det finns mänger av olika smältlim även i stavformat, även om jag har för mej att dom limmen vi använde på ett tidigare jobb var tjockare stavar än dom som är i "hobbypistolerna", dessutom skulle man ha olika (eller ställbara ?) limpistoler med olika temp för olika lim.

Men även för vanliga limpistoler finns det ju olika, på nån loppis förut köpte jag tex en rejäl bunt med lösa limstavar som är annorlunda mot allt annat jag använt, dels så fungerar dom inte i limpistoler med låg effekt (vilket är skumt, tempen borde väl vara liknande ?), dels är dom väldigt mjuka både i stavformat och när man limmat förstås, nästan som silikon.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av persika »

Shargo>Två sätt att få smältlimmet att fästa bättre på hårda ytor: Noggrann rengöring (med t ex bromsavfettning, kan dock skada vissa plaster) samt förvärma ytorna som ska sammanfogas. Framförallt "kalla" material som metaller kyler ner limmet för fort så det inte hinner väta ner i de få ojämnheter som finns men kan göra underverk på alla glatta ytor.

Jag håller med. Jag har smältlimmat på plåt med mycket bra resultat, men då förvärmde jag först med en varmluftspistol, då flyter smältlimmet ut, liknar lödning då.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av farskost »

Förvärmnig löser mycket. Har lyckats limma svårlimmad plast genom att värma med varmluftspistol och "löda" med ett smältlimstift direkt, utan pistolen. När plasten är varm nog att smälta limmet själv så verkar det fästa rätt så bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av Glenn »

Det där kan man också märka om man tex lägger en sträng smältlim mellan två plåtskivor och sen sliter i dom, då kanske man frå isär dom, om man nu lägger en ny sträng smältlim och limmar ihop sitter dom antahligen mycket bättre, av två skäl, dels är plåten frövärmd (av limmet), dels slet man bort föroreningarna på ytan :)

Sandpapprar man först och förvärmer (med värmepistol typ) kan man få imponerande hållbara fogar även med vanligt "hobbysmältlim", det finns till och med folk som lagat rost på bilar med smältlim, inget jag rekommenderar dock, och bilprovningen lär ju inte bli så nöjda om dom upptäcker det :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av orvar-e »

Många bra tips här för att få starkare sammanfogning med smältlim. :)
nibl
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 november 2012, 13:19:33

Re: Smältlim olika kvaliteter finns det?

Inlägg av nibl »

Glenn skrev: Sandpapprar man först och förvärmer (med värmepistol typ) kan man få imponerande hållbara fogar även med vanligt "hobbysmältlim", det finns till och med folk som lagat rost på bilar med smältlim, inget jag rekommenderar dock, och bilprovningen lär ju inte bli så nöjda om dom upptäcker det :)
Varför skulle bilprovningen bry sig. Du får väl ha hur mycket rost som helst så länge det inte är bärande delar?
Skriv svar