När man bygger bilbanor 1:32 typ Scalextric, vill man gärna veta vad den kommande vägbanan har för friktion!
Som Ni vet är greppet, som däcken kan förmedla, det viktigaste i all racing!
Men hur skiljer jag ut de olika materialen?
Lite tips om vad jag kan starta med.
Hur mäter man friktion?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Hur mäter man friktion?
Dra något med en våg och läs av. Enkelt i teorin, men friktionen varierar förmodligen med temperatur, luftfuktighet och andra faktorer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktion
Re: Hur mäter man friktion?
Ett sätt är att använda en vikt och en dynamometer med underlaget plant, och dra i dynamometern tills den statiska friktionen släpper, och sedan mäta den dynamiska.
Ett annat sätt är att vinkla underlaget, och mäta vinkeln när det börjar glida, samt när det stannar efter att det väl börjat glida.
När det handlar om däck som snurrar kanske det blir olika resultat beroende på om man mäter friktionen med låsta hjul eller med roterande hjul. "Riktiga däck" (av gummi) som sitter på motorcyklar och bilar ger störst friktionskraft när de spinner en aning, kanske 10%, beroende på däcktyp, underlag, o.s.v. För att mäta detta kanske man kan ha bilen låst, och köra med långsamt roterande hjul mot underlaget. Om underlaget är monterat på någon typ av linjärlager kan man sedan mäta kraften som bilen påverkar underlaget med.
Ett annat sätt är att vinkla underlaget, och mäta vinkeln när det börjar glida, samt när det stannar efter att det väl börjat glida.
När det handlar om däck som snurrar kanske det blir olika resultat beroende på om man mäter friktionen med låsta hjul eller med roterande hjul. "Riktiga däck" (av gummi) som sitter på motorcyklar och bilar ger störst friktionskraft när de spinner en aning, kanske 10%, beroende på däcktyp, underlag, o.s.v. För att mäta detta kanske man kan ha bilen låst, och köra med långsamt roterande hjul mot underlaget. Om underlaget är monterat på någon typ av linjärlager kan man sedan mäta kraften som bilen påverkar underlaget med.
Re: Hur mäter man friktion?
Flygvapnet mätte friktionen på landningsbanan (när jag gjorde lumpen) genom att köra med en special-bil i en viss hastighet (ganska hög) och sedan fälldes ett femte hjul ned med bra tryck mot vägbanan, detta hjul drevs något långsammare än vad bilen körde och så ritade man upp en kurva på vridmomentet.
Du får alltså bygga en likadan, fast i mindre skala. Lätt som en plätt, nåja.
Du får alltså bygga en likadan, fast i mindre skala. Lätt som en plätt, nåja.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Hur mäter man friktion?
Tack för alla intressanta svar, jo jag vet att närmare 15% diff är det optimala exempelvis i Dragracing.
Men nu har jag några bra metoder att testa, var inne på detta med våg, men om man skall dra bör det vara en konstant hastighet kanske.
En rulle med tråd på en skruvdragare, en våg typ noggrann fiske emellan, så en vikt som släpas!
Men metoden med vinkel är ju rätt lätt, eftersom det är olika material som skall jämföras, inte det specifika värdet!
Men nu har jag några bra metoder att testa, var inne på detta med våg, men om man skall dra bör det vara en konstant hastighet kanske.
En rulle med tråd på en skruvdragare, en våg typ noggrann fiske emellan, så en vikt som släpas!
Men metoden med vinkel är ju rätt lätt, eftersom det är olika material som skall jämföras, inte det specifika värdet!