Priser lödpasta

mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: Priser lödpasta

Inlägg av mik4el »

Lekte lite med både billig kinapasta, samma som hawkan skrev om ovan, och den billiga elfapastan. Jag använde varmluft 300 grader för detta. Ingen av pastorna anger någon rekommenderad temperatur men 300 grader gick bra, kanske för varmt så här i efterhand eftersom båda innehåller bly.

Lödpastorna ser lika ut och gör samma jobb men som helhet finns det lite skillnader.

Jag gillade Elfa-pastan mer av några anledningar:

1. Enklare att trycka ut pasta eftersom den hade "tryckstång" till skillnad från Kina-pastan.
2. Krävdes en del tryck men kunde använda 0.41mm nålar, fick bara till 0.58mm med Kina-pastan. Kan vara att jag inte fick tillräckligt högt tryck med Kina-pastan snarare än att konsistensen var grövre.
3. Ska fungera att förvara i rumstemperatur, kinapastan kräver kylskåp enligt förpackningen.
4. Krävdes typ 1s kortare tid med varmluft för att starta lödningen.

Det här var första gången jag använt lödpasta så finns nog mer att lära men gick enkelt att löda lite och sparar tid och blir bättre resultat jämfört med att handlöda så jag fortsätter nog med detta för mer komplicerade pcbs.

Frågor:
Slängde nålarna efter användning, kändes omöjligt att tvätta rent, hur gör ni?
Vilken temperatur skulle ni använt?

Exempel med Elfa-pasta:
IMG_4774.JPG
IMG_4775.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av Skogen »

Kanon, mik4el :)
Då blir det till att anskaffa pasta och nålar från Elfa.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Priser lödpasta

Inlägg av jesse »

Ska du använda varmluft så får du köra med väldigt lite "blås" annars blåser komponenterna lätt bort. Själv har jag jobbat med lödning i 10 år och tycker att det i de allra flesta fall är enklast att använda vanligt lödtenn (tråd). Det kan vara bökigt att få på rätt mängd tenn när man använder pasta. Jag kör med lödpasta enbart om jag har en stencilplåt och en varmluftsugn (lödung). Men det är ju bra att prova på olika metoder. Berätta hur det gick när du börjat med pasta! :)
Skriv svar