Fjärstyrd elmotor

asbus
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 januari 2009, 20:28:38

Fjärstyrd elmotor

Inlägg av asbus »

Hej,
jag har lite planer på att bygga en radiostyrd robot/bil. Jag har en 12v DC motor samt ett 12v 4,5 Ah blyack.

Frågan till Er är hur jag kan styra motorns varvtal (ingående spänning?) trådlöst?

Alla tips uppskattas!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fjärstyrd elmotor

Inlägg av danei »

Köpa RC prylar måste väl vara det lättaste.
asbus
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 januari 2009, 20:28:38

Re: Fjärstyrd elmotor

Inlägg av asbus »

Om jag omformulerar frågan en aning: Hur kan jag styra hastigheten på en 12v elmotor fjärstyrt? Samt kunna köra den både baklänges och framlänges?

Jag fundera lite på en vanlig 4-kanals fjärrkontroll samt en mottagare. Problemet är att jag inte hittar några mottagare som klarar 12v:s motorer. Dom flesta ligger runt 4,5 - 6v.

Hittar heller inte några rc-bilar som går på 12v, så det blir svårt har jag fått en känsla av.

Några tips? alla kommentarer är som sagt välkomna.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Fjärstyrd elmotor

Inlägg av Bonehead »

Personligen körde jag min 18volts bil(hemmapul) på vanliga RC prylar med lite modifikation.. Mottagare, sändare, servon o.s.v drevs på ett 6V batteri ack medans motorn fick ström rakt från 18V batteriet via ett mekaniskt fartreglage(avtryckare från en borrmaskin). Men jag kan tänka mig att man kan bygga någon sorts PWM modul eller hitta ett ordentligt "ESC", dock är dom ganska dyra såvitt jag vet.
Skriv svar