Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Har provat att löda lite ytmonterat i kväll... det var ju kul men det var värst vad svårt det var att hitta komponenterna om man tappade bort dom. Hade ändå ett vitt A4 papper under för att kunna se bättre!
Bild

Har ju lödat enstaka 1208 och 0805 förut, provade nu att löda ett gäng 0402 (köpte ett par tusen billigt!) samt en begagnad 0.65 mm SSOP på hemmaetsat kretskort utan lödmask. Gick ju fint (för det mesta :roll: ) , men vad jag kom på var ju att om man ska handlöda ytmonterat så får ju inte komponenterna sitta för tätt. Anta att man ska sätta några motstånd i serie och parallellt med dessa flera andra serier. Proppar man dem tätt så kommer ju inte lödkolvspetsen imellan motstånden.

Ni som handlöder era ytmonterade komponenter, har ni nåt minsta avstånd till nästa komponent som ni tänker på när ni caddar, eller kör ni minsta möjliga avstånd för att få in komponenter på liten yta?

Har nog köpt fel lödstation också. :cry: Min är en Velleman VTSSC50N. Det verkar bara finnas fyra spetsar som passar till den - runda 3, 2, 1 och 0,5 mm. Jag skulle vilja ha en "hov"-spets för fine pitch IC-kretsar. Men jag antar att det inte finns fler spetsar som passar just den lödkolven. (man kan kanske mäta tjockleken på värmeelementet och testa något annat märke, om det finns sådana spetsar?
Bild

Inser att jag måste köpa en smalare pincett också... min är extremt grov när den kommer i närheten av en 0402.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av Swech »

0402 monterar man med ytmonterare och lödar med ugn :D

Allvarligt talat, skall man köra såpass smått så kan man
skaffa pastaplåt och handmontera..... iallafall om man skall bygga mer än 1

Swech
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

hehe, nej, jag hade inte tänkt köpa 0402 och handlöda. Men jag råkade få en rulle billigt och tänkte jag kunde öva på dem. Det lutar väl åt att jag använder 0805 och kanske nån enstaka 0603. Men nu vet jag att jag kan löda 0402 om det behövs.

Just nu är det enstaka kort jag pysslar med. Men visst, jag hör av mig om jag ska "plåta" några kort i framtiden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kan helt klart rekommendera ugn och lödpasta. Enormt smidigt!
Allt du behöver är lödpasta (finns på t.ex Elfa) och någon liten bänkugn som inte används till något annat.
Det finns en bra tråd här om ugnen.
Tipset i första inlägget fungerar varje gång.

Allt man behöver göra är alltså att lägga ut en lagom liten klick lödpasta på varje lödpad, placera komponenterna och så in i ugnen.
Det kräver lite övning/vana att lägga ut en lagom liten klick lödpasta, men det finns även pastadispensers som gör det jobbet. Annars vänjer man sig efter andra/tredje kortet ungefär. Så gör små testgrejjer i början, sedan sitter det. :)


Inte riktigt vad du frågade efter, men den här metoden är faktiskt enklare än vad man kan tro.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Det var ju intressant, Jimmy. (Men tempgivare för 500 spänn :shock: )
Har man bara små plåtar för de finare kretsarna kan det nog gå ganska snabbt att löda med ugn.

Jag har sett på film att där det är smalt mellan paddarna så flyter lodpastan ut över alltihop först, och sedan när tennet smälter så drar den ihop sig och lägger sig på paddarna igen. Så bara man har rätt mängd pasta så verkar det inte vara så noga om det kommer lite mellan paddarna.

Hade kanske tänkt prova med varmluftspistol, men den jag har blåser på så alla komponenter skulle väl flyga åt skogen. Är lödpastan så pass kletig att de verkligen sitter kvar?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av v-g »

0402 kan inte vara lätt :wacko:

Tycker att 0603 någonstans där är det pilligt nog, har beställt ett USB mikroskop av MrMister som jag hoppas ska hjälpa en del med småprylarna.

En nackdel med småtjaffset är att korten blir lite svåra att göra hemma om man vill dra banor mellan/under kretsar det blir sjukt tajt. Egentligen försvinner ofta fördelen av mycket mindre än 0805 när man måste på med FETar/trissor/ics (tycker jag).

Brukar göra som så att jag tennar ena padden på kortet med pennan innan jag sätter dit komponenten sen så värmer jag bara dit den så att säga funkar perfekt för det mesta om man tänker på(och tennar) alla ställen från början. Med denna metod behöver man inte ner med pennan mot kortet på samma sätt vid kretsmonteringen, det är också enkelt att justera kretsarna hela tiden. När båda sidorna är lödda är det i stort sett kört att få loss igen.

Jag har bara gått ner till 0603 så min metod kanske inte alls fungerar på 0402 men jag tycker att det fungerar väldigt smidigt att löda utan vare sig ugn eller lödstation (har bara en penna) spetsen(rund) är från classe och inte särskilt liten den heller. Såklart kör man ju med blyat tenn :vissla:

Men just frågan hur tätt är lite intressant jag har liksom aldrig testat bara för sakens skull ofta sprider komponenterna ut sig över kortet och man kan genom lite trix ofta undvika att få dem så nära varandra, det är ju heller inte riktigt bra att de värms allt för mycket och många gånger. Egentligen har jag alltså inte svarat på din fråga alls :humm:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Jo, jag gjorde så med 0402 också. Det jobbiga med att lägga tenn på i förväg är att jag ibland får en alldeles för stor klump, så att komponenten ligger mot ett litet berg av tenn. Jag trycker alltid komponenten på "ryggen" med en pincett och då sjunker den ner och lägger sig platt när tennet smälter. Sen är det bara att löda andra sidan. 0402orna fastnade hela tiden på pincetten, så man fick peta loss dem och leta efter dem med förstoringsglas. :eek2:

Jag tycker tvärt om att de yttre komponenterna (motstånd, kondingar) tar ganska stor plats runt en IC. Men det beror väl på vad man ska bygga. Analoga grejer tenderar ju att ha fler yttre komponenter. Jag började med 1208 men insåg snabbt att de tar nästan större plats än hålmonterat, särskilt med tanke på bredden och hur lite banor man kan klämma in emellan.

Jag har hittills undvikit banor/mellanrum under 0.24 mm. Den bredden fungerar när jag etsar själv och då är jag säker på att det funkar. Vissa tillverkare vill helst inte ha mindre avstånd heller. Viorna är på 0.6 mm. vet inte hur stor ring jag bör ta till runt dem? Jag tänker lämna in gerberfilerna och få korten gjorda åt mig tänkte jag, eftersom jag bara gör enkelsidiga hemma.

Här nedan kommer ett exempel på hur jag har brett ut mig ganska rejält med 0805:orna för att vara säker på att jag ska kunna komma emellan med pincett och lödkolv (fotavtrycken till vänster är hemmagjorda - de ska passa mosfetar i minst tre olika kapslingar, varav en av dem är utritad). De små komponenterna är 0805 och de större är 1208. Jag valde 1208 där för att vara säker på att banan skulle kunna passera under utan problem, men jag kanske ändrar det till 0805 ... beror lite på vilka komponenter jag köper sen.

Bild
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av v-g »

Satans IE8 som hänger sig där rök ju det inlägget :evil:

Nåväl. Så tätt du har där tycker jag verkar nada problem (åtminstone med min teknik) trodde mer att du menade tätt på en rad (typ som bilparkering) då är det ju knivigt värre.

Fast hur mycket kort sparar du på 0402 jämfört med 0603? ½ millimeter ;) Men från 1208 är det ju en helt annan visa, sen att de är underbara att löda är ju en annan femma. Enklare lödning finns nog inte o man slipper borra!

Bilden nedan(klicka för större) på mitt senaste alster som jag tyckte var übersimpelt (men tidsödande) att löda, intressant del är nog den till vänster (finns måttskala under):
Bild
Bilden blev inte den bästa men batteriet i kameran dog så :roll:


Har märkt att om man rengör pincetten med typ tdojja så fastnar inte komponenterna så lätt, har bara en billig pincett köpt på tradera eller nåt. Vill såklart ha en deluxe men :roll:

0805 går man ledigt under men såklart är det ju något man helst undviker, en brygga under och man lär ju skratta sig fördärvad :roll: Har som vana att kontrollera alla såna övergångar med multimetern så att där inte är en brygga, nu är det ju inte alltid det går beroende på vad som finns på kortet (strömmen kan ju gå andra "tillåtna" vägar).

Jag använder också en slags lödpasta som är köpt på biltema för säkert 10 år sedan (finns ej längre) enda som står på den är att den innehåller tenn och flussmedel(zinkklorid 10-30%). Denna gör att man slipper ha så mycket tenn på spetsen för att det ska väta penslar bara på denna innan med en tops. Lär räcka en livstid då det är 220g i buren och jag har kanske tagit 10 :mrgreen:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Snyggt kort. Det ser ju inte så svårt ut. Men ibland har jag designat 2 st motstånd i rad med 0.2 mm mellanrum. Det kanske går att löda, men helst inte. Kanske bra att tänka på när man börjar routa menar jag.

>köpt på biltema för säkert 10 år sedan
Och jag som läste nyss att öppnad förpackning bör förvaras i kylskåp, max ett par månader. :lol:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av Swech »

Bara en liten varning vad gäller din MOS padd....
Så som det ser ut så skall du placera en typ so8 där?
Den kan komma att dras snett då den stora padden till vänster försöker centrera komponenten
då den smälter..

Swech
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Om jag ska prova med pasta så tar jag nog varmluft (orkar inte bygga en ugn just nu) och då kan jag hålla ner komponenten med en pincett om jag är rädd att den ska flytta sig. Det är väl mest IC:n nere till höger jag oroar mig för lite - 0.50 mm pitch. Benen är typ 0.35-0.38 mm breda.. så springan är bara 0.12-0.15 mm uppskattnignsvis. Footprinten (och databladet för kretsen) vis ar dock att det ska vara 0.25 mm breda ben men det är det inte!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av v-g »

Med tanke på hur länge det tog att göra det så tycker jag resultatet är helt ok. Liksom HMkatalogen och toner transfer hur bra kan det bli? :mrgreen:

Nej mot varandra är ju olämpligt men är det tenn under går det ju åtminstone att montera men om man sen ska justera det nyditsatta är det väääldigt enkelt att man råkar värma lös det andra motståndet så är man mer än tillbaka på ruta ett helt plötsligt. :wall:

Har aldrig provat värme á la pizzaugn men har tänkt flera gånger. (suktar varje gång på jula ;) ) Dock tycker jag nästan att småkort är så enkla att det är mer om och men att göra något annat än att handlöda. Men det är klart det blir ju snyggt som fasen om man ugnar kortet.

Kretsen däremot såna har jag aldrig varit på bara vanliga SO8 och de är väldigt enkla även det. Det finns dock trådar på forumet där folk tar med släplödning och sen tar bort överflödet med fläta, finns en del tekniker till tror jag men sök runt.

Ja min pasta har nog passerat sämst efter datum med några år men fungerar gör det ju :mrgreen:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Avstånd mellan SMD komponenter (handlödning)

Inlägg av jesse »

Kanske en sån här varmluftsstation skulle vara användbar om man ska löda mycket SMD framöver:

SMD Digital Varmluftstation för 1863 kr.

Bild

Eller finns det andra bra förslag på lödutrustning, med eller utan varmluft?
Skriv svar