Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Inlägg av AndersG »

Biltemas har ingen chuck, men väl spännhylsa för 1/8 (3,2mm). Någon som vet om Dremels passar? Har kikat på bilden i katalogen, men blir ej klok på hur den fästs i Dremeln? Ser ej ngn axel.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Inlägg av Purre »

http://www.dremeleurope.com/dremelocs-s ... rod_id=215

Den du tänker på? Isf så skruvas den fast på den gängade axeln. Har en sådan nere i källaren (om den inte är borta) kan kanske mäta med ett skjutmått för att se innerdiametern
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Inlägg av AndersG »

Prexis en sådan, men min maskin har ingen gängad axel, men det kan man ju fixa, dvs en 3,2 mm axel med passlig gänga. Inte råkar du veta vilken gänga det är?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Inlägg av Purre »

Men hur sitter spännhylsan fast på biltemas modell? Dremel har en mutter precis som det är på en hel del andra tillverkare. Typ Kress som gick att samköpa i samband med lillasysterfräsen.

Var nere nu till källaren och hämtade upp Dremeln plus chucken. Tog även ett kort och bifogar. Jag vill få axeln till 7.1mm men vad det är för standard där vet jag inte om det ens är en standard. Chucken är lite problematisk att mäta invändigt också som du ser på bilden.

http://purre.se/img/dremel.jpg
Lite kornig bild då jag var tvungen att höja iso-inställningen för att få en skarp bild dessvärre. Kameran tyckte det var för mörkt utan blixt helt enkelt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Passar Dremels chuck i Biltemas multiverktyg?

Inlägg av AndersG »

Ah! Nu fattar jag! Men axeln på min verkar vara 7,9. Vill minnas att en bekant har en Dremel. Skall fara via honom och testa.
Skriv svar