svarva i titanlegering

Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av E85 »

Det är främst legeringar som används i kontruktioner och dom har antagligen inte samma egenskaper som ren titan.
RolleScirocco
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:34:01

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av RolleScirocco »

Mattias Hellore skrev:Jag slipar i titanlegeringar varje dag med vinkelslip, brinner jag upp och verkstaden också?

Det är Magnesium som är brandfarligt INTE titan.

Både magnesium och titan kan brinna, dock är det rackarns svårt att få titan att brinna. Inte ens riktigt tunna svarvspån av titan är enkla att få eld på om man vill ha lite tomteblosseffekter. En gasolbrännare ner i hinken med spån åstadkom att de spåner som värmdes brann, så fort man tog bort brännaren slocknade allt.

Men pulver liggandes på maskinen och massor i spånlådan och en lång stunds svarvning så spånorna är varma kan säkert vara gränsfall på farligt. Med lite sunt förnuft är det inga problem att svarva eller fräsa vare sig titan eller magnesium, även utan kylvätska.

Utan kylvätska är det stor chans att det knappt blir spåner, de bränns/oxiderar i luften.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Noxin »

När vi skulle börja köra tester i titan så fick vi köpa hem en speciell släckare.
Men inte har vi behövt använda den... :(

Tjena Rolle. Kul att du hittat hit!
#41
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Sastrom »

Vi svarvar ofta titanlegeringar på jobbet. Spånerna vi får ÄR brandbenägna, har ofta hnt att brand uppstår.
Vi kör dock med specialulver gjord för metallbränder.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av helipop »


Alla metaller brinna under rätt förhållanden. Mycket spekulerande här känner jag.

Relevant information får man från maskinisthandböcker och materialdata från leverantörer. För övrigt så är det inte speciellt komplicerat att bearbeta. Man vill dock undvika sintrande skär eller oskarpa vändskär och istället använda slipade skär med en vass skärande egg. Titan arbetas likt rostfritt.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av DW »

Javisst behövs det läsas på. Allt -ja, ALLT brinner vid rätt temperatur o tillgång på syre.

The metal cannot be melted in open air since it burns before the melting point is reached.
Melting is only possible in an inert atmosphere or in a vacuum. At 550 °C (1,022 °F), it combines with chlorine.
It also reacts with the other halogens and absorbs hydrogen.

Titanium is one of the few elements that burns in pure nitrogen gas, reacting at 800 °C (1,470 °F)
to form titanium nitride, which causes embrittlement.
Titanium powder can form an explosive suspension in air.

Because clean titanium metal is highly reactive and titanium binds strongly to oxygen, nitrogen and many
other gases, titanium filaments are applied in titanium sublimation pumps.
Titanium sublimation pumps are inexpensive and reliable devices which are applied as the last step to
create extremely low pressures in ultra-high vacuum systems.

Om man hanterar det som vid bearbetning av Aluminum/magnesium legeringar så ser man likheten vad gäller brandfaran.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:36:46, redigerad totalt 1 gång.
eppi
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 oktober 2013, 21:47:43

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av eppi »

Det enda jag gjort i titan har varit att slipa skär på saxar och en aluminiumoxid slipskiva tog inte för mycket kan man lugnt påstå. Titan var inte att leka med men det kanske skulle vara någon annan skiva?

Allt brinner det är väl frågan? Hur är det t.ex. med just aluminiumoxid den brinner väl inte så mycket skulle jag kunna tänka mig? Jag vet att den smälter vid 2050 grader C, det fick jag reda på då jag gjorde några rubiner till mitt armbandsur.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Thorped »

Får jag kapa tråden lite och fråga vilken titangrad som lämpar sig bäst för skärande bearbetning?
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av mr_ping »

Jag skär i Ti6-al4v ganska ofta både i fräsen och i svarven. Jag använder karbidstål med rimligt varvtal, funkar bra. Kör du med slöa verktyg eller för snabba varvtal brinner det.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Thorped »

Grade 5 alltså.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Mr B »

Jag tittade in i tråden eftersom jag är på jakt efter titanspånor. Son Sneaky skriver är titan, eller ferro-titan (legeringen är ju betydligt billigare) populärt inom pyroteknik. (Tydligen används ferro-titan som reningsagent när man renar stål, men används det till något annat än stålproduktion, och pyroteknik? Vore ju bra att veta, när man försöker hitta en källa...) Eftersom det var gott om folk som arbetade med Titan här... Ni råkar inte ha någon aning om vem man vänder sig till för att försöka få händerna på "spillet"?
Jag förutsätter att det finns rutiner för att återvinna materialet på de flesta arbetsplatser, har man lite tur går det att få satt undan en låda spånor, utan att man blir ruinerad.
Helst i Skåne, gärna nära Helsingborg så man kan hämta det själv.
B!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Henry »

Om ingen hojtar till så finns det en i Tyskland på Ebay som säljer 100g spånor för en dryg 100-lapp med 88% renhet som kanske är ferro-titan, fast renheten spelar kanske ingen roll till det du skall använda det till? Annars är faktiskt rent titan i form av pulver, folie eller dylikt på Ebay lite billigare i mängd rent titan vad det verkar än dessa spånor då det kostar ungefär det samma.


http://www.ebay.com/itm/100g-Titanpulve ... SwkZhWTvWc

http://www.ebay.com/itm/TITANIUM-POWDER ... Swp5JWZ1yN
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Mr B »

Renheten är nog inte så petig. Partikelstorleken är dessvärre för liten. Smått som det här har jag redan mer än jag (rimligtvis) kan förbruka de närmaste åren.
Idealet vore 1-3mm. Men det kanske är för mycket att hoppas på, med tanke på hur hårt materialet är? Priset är däremot intressant. runt en femtedel av vad jag betalade för det jag har liggande. Men frakten äter upp en stor del av besparingen, så i slutändan är det knappt halva priset... Fortfarande hade det varit rätt att känna till från början.
Tack för tipset.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av rikkitikkitavi »

För att köpa metallspån avsedda för pyroteknska dtaljer, kolla pyroshop.se, fd svenskakemi.

Och ta de försiktigt, fint metallspån och oxidationsmedel är nasty shit.
Skriv svar