svarva i titanlegering

Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Mr B »

Jag tänker förutsätta att du menar http://www.pyroshop.org/ , pyroshop.se är Svea's fyrverkerier.
I alla fall. FD Svenska kemi, har inte Ti / FeTi i rätt partikelstorlek, och ska ha 480 kilot för FeTi, och 733-1000:- kilot för Ti beroende på vilken av de (för smått) partikelstorlekarna man väljer.

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av tecno »

Vad har pyroteknik med svarvning att göra, lite väl OT nu.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Mr B »

Eftersom samanhanget verkar lite oklart...
Mr B skrev:Jag tittade in i tråden eftersom jag är på jakt efter titanspånor. Son Sneaky skriver är titan, eller ferro-titan (legeringen är ju betydligt billigare) populärt inom pyroteknik. (Tydligen används ferro-titan som reningsagent när man renar stål, men används det till något annat än stålproduktion, och pyroteknik? Vore ju bra att veta, när man försöker hitta en källa...) Eftersom det var gott om folk som arbetade med Titan här... Ni råkar inte ha någon aning om vem man vänder sig till för att försöka få händerna på "spillet"?
Jag förutsätter att det finns rutiner för att återvinna materialet på de flesta arbetsplatser, har man lite tur går det att få satt undan en låda spånor, utan att man blir ruinerad.
Helst i Skåne, gärna nära Helsingborg så man kan hämta det själv.
B!
Så hängde det alltså ihop med svarvning...
B!
Nav
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 januari 2016, 18:11:35

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Nav »

Det är väl ungefär som med lagerbrons, finns olika legeringar. Här var en som slipade till tusen i titan med vinkelslip och då undrar jag om det möjligen är leksakstitan eftersom en AlO2 skiva nästan inte tar på min titan.

Frågan här i början handlade om hårdmetall går att svarva med i titan och varför inte?? Det är väl långspånat misstänker jag?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: svarva i titanlegering

Inlägg av Henry »

Det går utmärkt att svarva i rent Titan med HM. Svarvade i en bit för några år sedan som jag var tvärsäker på var rostfritt men när spånen tog fyr och brann upp med ett bländande vitt ljus precis som magnesium förstod jag att det nog inte var det utan något annat. En koll med folket här och det visade sig vara rent titan, så visst kan spånorna ta fyr under rätta omständigheter.

Har skrivit detta förr men jag testade hur pass kraftigt det kunde brinna genom att svarva långsam, då det inte tog fyr, och fick då många långa spånor som jag tog och samlade ihop till en ganska luftig men ändå smått tät boll i storlek ungefär med en apelsin och satte den framför husets fasad och tände på. Hela bollen brann upp på en halv sekund och under denna tid lyste den inte bara kraftigt upp husets fasad utan även båda grannarnas som låg en 20 meter bort och halva kvarteret, det var extremt intensivt.
Skriv svar