Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Ulf.Dahlgren
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 december 2007, 11:16:45
Ort: Göteborg

Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Hej

Jag skulle vilja ha runda skivor (52 mm diameter) i plexiglas för ett litet LED-lampprojekt som jag har. Det finns hålsågningstillsatser till borrmaskinen men med dessa får man också ett hål i mitten av skivan. Är det någon som vet om det finns något annat verktyg man kan använda för att någorlunda enkelt framställa runda skivor (utan hål i mitten)? Eller om det finns runda skivor att köpa någonstans?
Jag har försökt fräsa ut skivor mha Dremeln men det blir inte bra.

Ulf
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av tecno »

Ska du ha en eller flera?

Såga + fila = är väl OK om man gör ental

Fräsa eller Svarva om du ska ha många.

Ska detta användas i en dyklampa? Tänk på att temperera materialet då det är färdigbearbetat!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Swech »

Hur många skall du ha och hur tjocka skall de vara?

Swech
Användarvisningsbild
JonasJ
Inlägg: 653
Blev medlem: 11 september 2007, 16:02:26
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av JonasJ »

Ifall du nöjer dig med glas istället för plexiglas kanske dessa duger?
Chaos
Inlägg: 66
Blev medlem: 6 januari 2009, 13:08:19
Ort: Mölndal

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Chaos »

Ulf.Dahlgren skrev:Jag skulle vilja ha runda skivor (52 mm diameter) i plexiglas för ett litet LED-lampprojekt som jag har. Det finns hålsågningstillsatser till borrmaskinen men med dessa får man också ett hål i mitten av skivan.
Man kan ju ta bort borren och bara köra med hålsågen. Är man lite stadig på handen och börjar lite vinklat så funkar det. Har borrat upp hål till större diameter med samma princip.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av dar303 »

Chaos skrev:
Ulf.Dahlgren skrev:Jag skulle vilja ha runda skivor (52 mm diameter) i plexiglas för ett litet LED-lampprojekt som jag har. Det finns hålsågningstillsatser till borrmaskinen men med dessa får man också ett hål i mitten av skivan.
Man kan ju ta bort borren och bara köra med hålsågen. Är man lite stadig på handen och börjar lite vinklat så funkar det. Har borrat upp hål till större diameter med samma princip.
Kör i pelarborr och spänn fast skivan så är detta inget problem.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste, om man inte har riktiga verktyg, är nog att såga och fila. Sticksåg eller möjligen en vanlig bågfil funkar nog bra om man är försiktig.
Ulf.Dahlgren
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 december 2007, 11:16:45
Ort: Göteborg

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Hej

Tack för alla svar. Jag har försökt att ta bort centrumborren ur hålsågen men då fick jag inget kvar att fästa själva hålsågen i. Nåväl jag får titta på det igen. De från DealExtrem kan funka. Jag har letat där förut men missat att det hade den storleken.

Ulf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av v-g »

Är man riktigt envis så klarar man det med dremeln. Fäst tex en ganska grov bult med huvudet neråt på plexiskivan med dubbelhäftande tejp eller liknande.

Ta sen en bit najtråd och najja fast runt muttern och gör ett "najskaft" av tvinnad najtråd i så sor radie som krävs, därefter najjar du fast dremmeln och sen är det bara att gänga på muttern med dremmeln och njuta av din nya fräspassare.

Det är inte helt enkelt men det går faktist.

Alternativet är en vanlig passare och ritsa en cirkel och sen ta stick eller lövsågen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av JimmyAndersson »

Ulf.Dahlgren:
"Jag har försökt att ta bort centrumborren ur hålsågen men då fick jag inget kvar att fästa själva hålsågen i"

Vad har du för hålsåg?
Det brukar oftast vara en axel (som man sätter i borrmaskinen) med hål i för borren, och så sätter man fast själva hålsågen med en mutter i axeln.
T.ex som de här.


Om man inte har pelarborr så kan man även lyckas utan borren genom att först göra det stora hålet i en träbit.
Sedan skruvar man fast träbiten ovanpå plexiglaset, plockar bort centrumborrenoch använder det stora hålet som stöd.

V-G's dremelmetod är inte dum alls, men det går även med lövsåg istället för dremel.
Alternativt så gör man enkelt en stor passare genom att skruva ihop två (trä)lister. En välvässad spik i ena änden (som man
sätter i den önskade cirkelns mitt) och en penna eller dremel (t.ex med frässtål) i passarens andra ände.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av Meduza »

Jimmy:
Gissar att det är denna typ av hålsåg:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53821874
olaab
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 oktober 2008, 11:18:37
Ort: Linköping

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av olaab »

Hur många behöver du? Tjocklek?

Vi på A&O Audio kan vattenskära runda skivor i Plexi och i stort sett alla material.


mvh

A&O Audio

http://www.aoaudio.se
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Hur gör man runda skivor i plexiglas?

Inlägg av jojje »

olaab, har du lust att ge ett bra pris på utskärning av diverse 8mm aluminium till mitt nya fräsbygge?
Jag kan skicka (mail/e-post) DXF eller DWG filer, eller en JPG för att du ska kunne se på jobbet först.
Skriv svar