hur bygga in LCD-display ?

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av jesse »

Många här håller ju på med diverse projekt med LCD-displauer inblandade. När det bara är ett "test" så låter man kanske displayen ligga vid sidan om med en flatkabel inkopplad, men hur ser era "snygga" LCD-projekt ut. Sådana med riktig "låda". Kunde vara intressant att se vad för box ni valt och hur LCD:n monterats, och hur den ligger i förhållande till övrig elektronik i lådan.

Allt är intressant, men främst tänker jag på 2x16 eller 2x20 ascii-displayer och 128x64 grafiska.

Gärna bilder!

Mitt enda "färdiga" projekt med en LCD är mitt kylskåp.... men där fanns ju gott om utrymme inuti och nån box behövdes inte - LCD:n monterades direkt på fronten på kylskåpet med en 10 cm flatkabel bort till processorn.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Till det senaste projektet (en UV-box) så monterade jag allt i fronten.
Just nu är det isärmonterat, men jag kan försöka beskriva:

Frontplattan är av aluminium och jag har sågat ur en ruta för displayens fönster (med dremel-kopian).
Till vänster och höger om displayen har jag två knappar.
Knapparnas skal har gängor och monteras alltså med en muttrar.
För att slippa skruvskallar i frontplattan så använde jag helt enkelt knapparna som monterings-skruvar
och skruvade fast en liten (ca 4x3cm) plexiglasplatta (på insidan av frontplattan) under varje knapp.
I varje platta borrade jag hål och satte dit två små långa skruvar.

I dessa skruvar fäste jag först displayen och sedan en större plexiglasplatta som täcker displayens baksida
(med en utfräsning för displayens stiftlist). Ovanpå den plattan placerade jag kretskortet (som styr det hela),
satte ihop dess hylslist med displayens stiftlist och så två skruvar som förbinder kretskortet med den större plexiplattan.
Klart. :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av v-g »

Jag skulle säga täckande glas/plexi e.l. och sen dubbelhäftande tejp runt den svarta kanten på displayen.

Det absolut snyggaste är ju fasade kanter som lutar in mot displayen (som då kan sitta utan glas) och där kanten följer displayen noga, detta är nog inget man gör utan fräs tror jag :humm:
jorgenp
Inlägg: 91
Blev medlem: 23 mars 2009, 14:42:21
Ort: Stenungsund

Re: hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av jorgenp »

Till min UV-box satte jag fast displayen utan genomgående skruvar. Jag borrade först ut hålet lite grovt sen använde jag min Dremelkopia med borren och "fräste" bort biten som skulle bort. Sen filade jag och slipade så det blev bra. Och efter det satte jag fast displayen med hjälp av smältlim från insidan. Alltså, jag gjorde små fyrkanter av smältlim under där skruvarna ska sitta och formade till dem direkt genom att blöta fingrarna ordentligt (då fastnar inte limmet och man bränner sig inte). Sedan skruvade jag fast displayen i smältlimmet när det torkat. Jag ruggade upp ytan ordentligt först med borren så inte limmet skulle släppa. Verkar funka bra fortfarande.

Liten Paintritning på eländet:

Bild

Jag blev tvungen att göra ett större hål än vad jag tänkt i frontpanelen då det satt en logga på scannern lite tokigt.

Men allt hade ju blivit bättre av att ha tillgång till en riktigt fräs. På baksidan innanför gick det metallprofiler som höll ihop scannern (denna låda var byggd som en pansarvagn) som jag var tvungen att såga ur för att få plats med displayen. Min kaptrissa till dremeln hade säckat ihop så jag fick såga med bågfil. Inte skojigt.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av Glenn »

Svagt "speglat" hårt plastglas vore ju perfekt, men hur hittar man sådant ?

Sen saknar jag ofta nån slags "ram" runtom också.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: hur bygga in LCD-display ?

Inlägg av jesse »

Snyggt!
Det där med att skruva i smältlim var ju en intressant idé-
Skriv svar