Köpa lite aluminium

Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Köpa lite aluminium

Inlägg av cazz »

Kan man köpa det någonstans utan att det kostar stjortan.

Att fråga runt företag här vete fasiken, för det första så är det mest bara plastindustri sedan vet man ju inte vem man ska fråga och det.

Tänkte göra ett U av den (Liggande U) och ska även gänga i den så det får ju inte vara för tunt.

Ska be min far kolla upp lite på kommunen (Han jobbar där) men tänkte samtidigt kolla här

Behöver typ 4-5 cm brett, 30 cm långt och tjockt nog för att gänga.


Föresten hur tjockt ska det vara för det ska gå bra att gänga??
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av tecno »

Kolla på IRONBILL
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av Viper »

Hur tjockt det behöver vara för att gänga är ju en ganska relativ fråga. Beror ju på hur mycket du tänkt belasta gängorna med osv.

Dock har jag för mig att det finns någon generell regel om att 1.5xGängans diameter=Minsta gängdjup. Notera dock att jag bara skrev detta som ett exempel formeln ser säkerligen ut på något annat sätt men har för mig jag sett något i stil med detta i någon handbok eller liknande.

Men som sagt hur stor gänga skall du göra och vad skall du belasta det hela med? M2 eller M20, kanske ha en bil hängandes i ena änden eller ett papper? :)

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av cazz »

--------------------
Varför citerar du föregående inlägg? Dessutom utan att skriva något själv efteråt?

Jag tog bort citatet.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av ylle »

Som tumregel brukar man säga 1,5*Mstorleken för vanlig plåt, högre kvalitet 2172 eller 355 som det nu kallas så räcker det med 1ggr. (muttrar brukar vara 1ggr)
I alu är det svårt o säga, men skulle gissa på 2ggr om det är helt olegerad, sen finns det en hög med olika sorters legeringar.

Men det är bara för att vara säker på att gängan inte är svagaste punkten, beror ju helt på vad man ska belasta med.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av cazz »

Jo jag vet men den ska inte belasta så mycket.

Tror skarvarna blir värre eftersom jag hade tänkt att göra den sóm ett liggande U men risken är att den blir som en trampelin.

överväger att kanske göra en fyrkant och sedan tjockare sidor. Tror även att det blir lättare att jobba med den då

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av JimmyAndersson »

Cazz:
Vi smålänningar måste ju visa att vi också kan läsa, så kika lite på Regel nr 1. :D

Regel nr 1 säger att man inte ska citera det föregående inlägget.
Orsaken är att det är smått meningslöst. Man ser ju ändå texten precis ovanför. :wink:

(Det står även med röd text när man skriver ett inlägg. Kika nästa gång så får du se.)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av cazz »

En gammal vana från andra forum

Fast glömde jag skriva det ber jag om ursäkt

dock menar du regel nummer 2 för regel nummer 1 gäller bildstorlek ;)


Fast tillbaka till mitt ämne

Jag ska kolla runt lite men det lutar åt version 2.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av Bonehead »

Du glömde inte skriva något, men det låg inom citatet, därmed lite svårt att se :P
olaab
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 oktober 2008, 11:18:37
Ort: Linköping

Re: Köpa lite aluminium

Inlägg av olaab »

Hej!
A&O Audio kan fixa aluminiumdelar. Skicka en ritning på de delar du behöver, även vilken materialkvalitet du önskar så kan vi skicka en offert till dig. Vet du inte vilken kvalitet så skicka en beskrivning på hur du ska bearbeta, ytbehandla, belastningar i en mail så kan vi reda ut vad du behöver.

mvh

Ola Abrahamsson

www.aoaudio.se
Skriv svar