Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av Illuwatar »

Jag undrar om det finns någon i Stockholmsområdet som har grejer för att byta ytmonterade komponenter på ett sätt som inte skadar vare sig PCB eller komponenten? Jag skulle nämligen behöva hjälp med att avlägsna två RAM-minnen i TSOP-kapsel utan att kortet skadas (prio 1) men även så att minnena överlever (de var ganska dyra och kan återanvändas i ett annat projekt).

Kortet är detta, minnena kan ses till vänster om Spartan-kretsen:

Bild

Orsaken till detta byte är ett test där olika 512 x 16 SRAM testades. Just denna modell som monterades på detta kort (från ISSI) fungerar inte trots korrekt pin-layout (det finns skillnader i timingen). Dessa skall bytas mot motsvarande från Cypress.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av blueint »

En idé kanske kan vara att lägga aluminium folie över kretsen med ett rektangulärt urtag för chippet som ska bort. Och sedan värma med varmluftspistol ..?

(Bäst att undvika ISSI då ;) )
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av v-g »

Inte varmluftspickan på ett sånt fint kort. :shock:

Möjligen att man hade ett fett järn som man kan värma alla pinnar samtidigt med och försiktigt lätta på kretsens ena sida.

Nog bäst att ta fram riktiga grejjor dock ;)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av cosmox »

Jag lödde bort några SO-kretsar med mycket lyckat resultat genom att trä in en tunn tråd bakom benen och sedan drog jag försiktigt samtidigt som jag förde kolven över benen. Den kretsen har ju lite glesare mellan benen men det borde ju funka tycker jag. Gör ett test på något gammalt skräpkort först och testa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av ashsama »

Ska väl inte vara några problem, det fixar jag på ett kick - jag har en makalös manick :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av Fritzell »

Smidigaste sättet att avlägsna en såndär är att ha två kolvar och en andra person med en pincett. Dra upp tempen på kolven till sisådär 350grader om det är blyat (blyfritt skulle jag nog kört på 420-450grader) och lägg ganska snabbt på ett tjockt lager tenn som bullar ut en 2-3mm som överbyglar alla pinnar på båda sidor av kretsen. Ta sen en kolv i varje hand och lägg över på varsin sida på tennklumparna och för försiktigt fram och tillbaka så att garanterat alla lödningar mellan pin och pcb blir uppvärmda. Inom några få sekunder kan den andra personen lyfta bort kretsen med sin pincett.

edit: Bor ej i stockholmsområdet men har gjort hundratals avlödningar som denna så om du inte hittar nån i Stockholm så kan jag också hjälpa dig.
Senast redigerad av Fritzell 7 juni 2009, 08:23:32, redigerad totalt 2 gånger.
MiSTer
Inlägg: 725
Blev medlem: 26 juli 2007, 03:55:18
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av MiSTer »

Varluftsblås...
Nej! Inte nån färgbortagningsvariant... en för lödning naturligtvis!

Och så lossar man först ena sidan sen den andra... eller så värmer man på ordentligt så lossnar båda sidor samtidigt, men då kan funktionen i chipet gå förlorad...
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av ashsama »

Har både tennsug och varmluftslödkolv med avlödningsmunstycken... om du inte klarar det själv dvs
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av Illuwatar »

ashsama - om du kan göra detta så att både kort och minnen överlever så vore det bra. När har du möjlighet att göra detta?
Användarvisningsbild
ashsama
Inlägg: 625
Blev medlem: 21 maj 2004, 13:56:54
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av ashsama »

När som helst typ, åker antagligen bort några dagar nästa vecka dock, liten fiskeresa norrut...
Bara du står för returporto är det lungt :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Hjälp med komponentbyte - SMD, TSOP

Inlägg av Illuwatar »

Meddela mig när det går bra - tänkte dock komma över med kortet IRL om det fungerar (har redan betalt "portot" så det räcker till både mig och kortet).
Skriv svar