Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Blueint:
"Apropå PET omsmältning så har jag för mig att den bör göras i syrefri miljö.
Och man bör nog inte använda samma ugn för mat pga av alla rester som frigörs i ångor ;)"


Det sistnämnda har jag koll på. Bra att du nämnde det ändå. Jag har en liten ugn i lab-rummet just för såna här ovanliga bakverk. :)

Syrefri miljö... Glaslåda som man ställer en massa ljus i och låter dem brinna tills lågan slocknar? :D

Iofs så känns det ibland som det inte är något syre i lab-rummet. Måste fixa ventilation här någon gång inom en snar framtid...
När jag är här så öppnar jag fönstret då och då (förutsatt att det inte regnar som det gör nu).
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av blueint »

Du har tänkt precis som jag :lol:

Tänkte pizza ugn + värmeljus längst upp då CO² är tyngre än luft.
Sen vrider man på värmen till 300 °C då det är max vad dom flesta normala ugnar klarar. Är ca ~20 °C från smältpunkten.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av Nerre »

Enklaste sättet att få syrefri miljö är väl att trycka in nån annan gas. Fylla ugnen med argon eller koldioxid? Med ett lågt kontinuerligt flöde så man får ett litet övertryck och inte släpper in luft.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av blueint »

Så ska man bara ha tag på den gasen..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Förbränner man PET-plast så får man koldioxid (och vatten). Sedan måste man få in den gasen i ugnen. :humm:

Det här börjar bli komplicerat... :lol:

Hm.. gasolugn? :)
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Så ska man bara ha tag på den gasen..
Jag föreslog ju argon och koldioxid eftersom det är inerta gaser som är ganska lätta att få tag på (argon används ju vid svetsning, det väl väl CO2 också? annars finns den ju på "konsumentflaska" till sodastream-grejer).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av Henry »

Koldioxid är inte en inert gas utan aktiv men kan däremot användas som skyddsgas (billig gas) för vissa grejer som tex i vissa fall svetsning i järn. Om det fungerar till PET har jag däremot inte den blekaste aning om men skulle kanske kunna.

Inerta gaser reagerar inte med någon annan materia ens vid högre temperaturer och det finns ett antal som är sådana som tex, helium, argon, neon mfl. CO2 reagerar med rätt många material vid högre temperaturer och vid svetsning av stål så kommer en liten del att reagera med smältan, men detta orsakar i detta fall normalt inte några problem om det inte är väldigt högt ställda krav men då använder man inte heller CO2. Om man däremot svetsat säg titan så hade CO2 reagerat med smältan på ett sådant sätt att titanet hade blivit mycket sprött m.m. och det är inte heller bra att svetsa rostfritt med det om det ens hade gått vls. Att TIG svetsa med CO2 kommer att äta upp volframstaven rätt snabbt då koldioxiden omvandlar den till volframkarbid det är därför man använder argon eller dylika inerta gaser till detta då de inte reagerar med annat material.


CO2 är däremot både lättare att få tag på och många ggr billigare för samma volym än ren argon och CO2 är lättare att hantera då trycket i flaskorna "bara" är runt 60 bar mot 200 bar i en argonflaska.
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av diman »

är det krav på att arbeta med termoplast ?
ta härdplast istället.

Epoxyharts eller polyuretanharts gjuter du enkelt grejer i.

en silikonform senare kan du även tillverka "självbärande" skal.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

"är det krav på att arbeta med termoplast ?"

Nädå. Att jag tänkte på PET och liknande var bara för att det är väldigt lätt att få tag i:
Det finns oftast på diskbänken här i form av tomma läskflaskor. Billigt också eftersom man bara behöver offra lite pant. :)

Jag vet inte riktigt vad Polyuretanharts kostar, men Epoxiharts kan bli lite dyrt i längden.
Annars gillar jag epoxi (epoxy är engelska stavningen). För något år sedan testade jag att göra en genomskinlig platta av
vanligt tvåkomponents epoxi-lim och det blev ganska lyckat. Bara några väldigt små luftbubblor.

Genomskinligheten är förresten inte heller ett krav.
diman
EF Sponsor
Inlägg: 192
Blev medlem: 14 februari 2007, 09:58:06
Ort: Löddeköpinge

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av diman »

kinn.com har tvåkomponents polyuretanharts för ca 300 för 1 kilo..
epoxyharts för ca samma tror jag...
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av cobree »

Det är så här med PET plast att om du värmer upp den och låter den kallna långsamt kommer den att bli alldeles vit, när man tillverkar PET flaskor görs det först en preform ganska tjockt matrial 5 mm i gods liknar ett provrör, denna tillverkas i en formspruta där matrialet "chips" knådas i en skruv under tryck ca 270-290 grader som sedan sprutas in i ett verktyg, som kyls med vatten för att snabbt komma under 140 grader för att behålla en kristallin struktur ( transparent), i och med matrialet kyls krymper det och man fortsätter och trycker in matrial. Vid flasktillverkning värms preformen med IR för att komma upp i temperatur sedan sträcker man det samtidigt som man blåser upp det mot en form som kyls med vatten, för att få en transparent yta, om man kyler för långsamt blir det vitt.....

Så om du vill testa värm plasten gärna med IR för att få en homogen uppvärmning, sedan kyl ner det blixtsnabbt. Matrialet vid 270 grader är segt som sirap... matrialet fastnar ej på silikon sprejade verktyg... men jävligt bra på hud !
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av squiz3r »

cobree: Om man då skulle lyckas att vakumforma med PET-plast, räcker det då att man öser på en hink med kallvatten över den direkt?

Kan man inte bara klippa ut en fyrkantig bit ur en pet-flaska (den blir ju inte jättestor, men den bör räcka till ett kretskort) spänna upp i en form, in i ugnen på en temperatur nära smältpunkten, ta ut den och vakumforma för att sedan kyla?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av Henry »

Jodå det fungerar utmärkt och blir inte heller mjölkig, tror det mer gäller om det är i helt smält form som det kan bli så.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av squiz3r »

Coolt! Nu måste jag skaffa/bygga en ugn så jag kan testa... 8)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smälta/gjuta plast (PET och andra typer) ?

Inlägg av Henry »

Räcker med vilken ugn som helst, ingen ugn i köket?
Skriv svar