Tillverka Mönsterkort

Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Hej!
Jag hade tänkt börja göra egna Mönsterkort istället för att hålla på och krångla med experimentkort. Jag tänkte bygga UV-Box av en gammal scanner som jag sätter in UV-Lysrör i.

Finns det några bra guider på hur man gör Mönsterkort med OH-Film därute på nätet? Visst ska framkallningsvätskan vara varm under tiden som man framkallar? Funkar det att hälla upp vätskan i en kastrull och framkalla däri? Måste jag ha en luftpump?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Norpan »

Vad gäller etsvätska så kan du söka på saltsyra och väteperoxid, och ingen metall förutom kopparn på korten i soppan.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av eqlazer »

Och lär dig skilja på framkallning och etsning. Framkallning (med kaustiksoda) görs för att ta bort den oönskade fotoresisten så att etsvätskan kommer åt och äta upp kopparen.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Så det jag behöver är: Laminat med fotoresist, Etsvätska, Framkallningsvätska? Och uv grejjerna förstås.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Zyxel615 »

Det går utmärkt att ta en vanligt sådan här bordslysrörsarmatur (11W eller vad det kan vara) och bara vika ner det mot ditt kort och exponera på det sättet. Exponeringstiden blir då ca 20 minuter. Jag har provat och det funkar alldeles utmärkt. Filmen kan hållas på plats genom att montera kortet i en clipsram.

Men det är klart, vill du bygga en UV-box sätter inte jag mig på tvären så länge det dyker upp lite bilder :wink:
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Räcker det med en 11W UV Lågenergi? Folket bad om bilder, och bilder skall folket få ;)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Norpan »

Han menade att det inte behövs uv, det räcker med en vanlig skrivbordslampa men exponeringstiden blir mycket längre.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Vad rekommenderar ni för tider? Hur länga man ska exponera, framkalla och etsa. Var det etsvätskan som skulle vara varm? Hur varmt ska det vara?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av sodjan »

> Vad rekommenderar ni för tider? Hur länga man ska exponera, framkalla och etsa.

Du får testa.

> Var det etsvätskan som skulle vara varm?

Beror på vilken etsvätska du använder.
Järnklorid kanske, HCL/H2O2 nej.

> Hur varmt ska det vara?

Lagom. Testa. Ljummet sannolikt.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Norpan »

Det är nog natriumpersulfat "orangea påsar" du tänker på, den ska hållas runt 50grader.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av jesse »

Jag belyser med ett ansiktssolarie som jag hittat på loppis för 50 kr med 5 eller 6 st philips UV-lysrör i på ca 30 cm avstånd. Det tar ca 6-8 minuter. jag väljer 6 minuter om svärtan på utskriften är dålig, annars är 8 minuter bättre. Solariet är inbyggt i en låda så jag slipper få ut det otrevliga ljuset i rummet.

Bild

Framkallningen: 1.2% natriumhydroxid i rumstemprereat vatten. (dvs 6 gram i 0.5 liter). Tar 10-25 sekunder. Det finns en typ av långsamt fotoresist också, om det är sådant märker du det på att inget hänt efter en minut. Du kan då påskynda förloppet genom att värma lösningen till 40 grader.

Sköljning: skölj i mycket vatten och kolla att lacken verkligen försvunnit helt där det ska etsas.

Etsning: Jag köper etsmedel av någon elektronikleverantör. Det står instruktioner på förpackningen. Varning: mycket frätande. En droppe gör hål i kläderna.

Efter etsning: skölj. Besiktiga okulårt, t.ex. genom att hålla upp kortet mot en lampa så ser du om det är kopparkort kvar nånstans eller om det etsat hål där det inte ska vara. Kopparytan ska vara slät, inte gropig eller grovkornig. Testa elektriskt med ohmmeter vid osäkerhet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av JimmyAndersson »

Gildebrand:
Precis som Sodjan skriver så måste man testa sig fram för att hitta rätt tider.
Det finns massor med trådar på forumet där olika medlemmar med olika utrustning och blandningar har skrivit ner sina tider.
Utgå från någons tider och blandningar som har liknande UV-box och kemikalier som du har, och gör några testkort för att se om/vad som behöver ändras.

För att man ska kunna använda någons tider exakt "rakt av" (utan egna tester och förändringar) så måste man ha åtminstone:
* Samma typ av belysning (lampa/lysrör/UV-rör/lysdioder osv) med samma avstånd mellan belysningskälla och kort.
* Samma typ av material där kretskortsmönstret finns (kopieringpapper/OH-film/ritfilm/fotopapper osv).
* Samma typ av kemikalier med samma blandningsförhållande.

För att röra till det ytterligare så påverkar alla delar varandra.

Det kan kännas lite omständigt och tidsödande att göra dessa tester, men ett tips är att du fixar ett litet utrymme just för kretskortsframställning. Fundera på vad du behöver utöver UV-låda och sådant. Stekpincett (av plast), tratt, lämpliga flaskor och skålar, timer, en rulle papper, gummihandskar och någon form av klocka (gärna med tidtagning) är bra att ha, men förvara utrustningen åtskild från övrig köksutrustning så du inte riskerar att blanda ihop dem. Sedan är det bara att sätta igång. Utgå som sagt från någons tider/blandningar som har liknande grejjer som du och anteckna resultaten som du får.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Får grejjerna imorrn, så då blir det till att prova lite olika tider och experimentera :bravo:
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Nerre »

JimmyAndersson skrev: För att man ska kunna använda någons tider exakt "rakt av" (utan egna tester och förändringar) så måste man ha åtminstone:
* Samma typ av belysning (lampa/lysrör/UV-rör/lysdioder osv) med samma avstånd mellan belysningskälla och kort.
OCH samma ålder på rören. UV-rör åldras ju och ger sämre ljus med tiden. Fast jag vet inte i hur stor utsträckning det påverkar mönsterkortsexponering? I solarier byter man ju rör regelbundet i alla fall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant. :)

Det krävs visserligen ganska många timmars exponerande innan UV-rören börjar mattas av, men du har helt klart en poäng.
Jag har uppskattat det till att man får byta UV-rör ungefär vart 3e år om man gör i genomsnitt 2-3 kort i månaden,
men det baserar jag bara på hur länge mina solarierör (som jag körde med tidigare) gav bra kort. I slutet fick jag exponera över en timma för att det skulle bli bra.
Jag har märkt att mina UV-rör har börjat flimra lite. De är snart 2 år.
Skriv svar