Tillverka Mönsterkort

Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Sådär. Nu har jag börjat med kretskorttillverkningen.

Först gjorde jag bara en nametag för att prova. Den vart väldigt bra med 15minuters exponering. Sen när jag gjorde kretskortet så försvann de tunnaste linjerna och, men jag fortsatte och etsade kortet. Men efter någon timmes etsning så började fotoresisten för de tunnaste kvarvarande linjerna att lossna, och det var mycket koppar kvar på kortet., så då gav jag upp. Några tips nån? Jag exponerade med vanligt skrivarpapper. Kändes som andra etsningen tog mycket längre tid än för första kortet. Tar det längre tid för större kort? Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Andax »

Ett tips vid etsning är att skapa cirkulation i etsvätskan. t.ex. vicka kortet eller röra runt så att den oanvända etsvätskan kommer till på stora kopparytor mm.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av jesse »

>efter någon timmes etsning

:shock: hur länge håller du på egentligen!? Och du menar att det fanns koppar kvar på kortet som skulle ha försvunnit när dina sista banor höll på att försvinna? Jag tror något är fel om man måste hålla på så länge. Med kemikaliekoncentrationen eller för lite belysning.

Hur såg kopparn ut som var kvar? Var det oregelbundet spräckligt eller jämna öar med "mjuka" kanter? Spräckliga kopparrester brukar bero på ofullständigt framkallad fotoresist. Framkallningen tycker jag är lite svår att få bra - bara några sekunder för mycket så är det kört, men är det det minsta lackrester kvar på ytorna som ska etsas så blir det stora problem.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Hur lång tid brukar det ta för er att etsa?
Ska prova med lite längre exponering. Men jag förstår ändå inte varför fotoresisten lossnade. Kopparen lossnade liksom bara på vissa ställen och så spriddes det därifrån. "Bröts bort"
Användarvisningsbild
matkrig
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 mars 2009, 15:22:55

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av matkrig »

Funkar det att exponera med vanligt papper alltså? Jag har alltid kört med OH-film.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av tecno »

Fortsätt du med OH film, långa exponeringstider är inget att eftersträva med risken för luddiga kanter
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Nerre »

Om man inte rör om så får man såna där fenomen. Blandningen blir mättad på vissa ställen så där tar det sämre.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av Gildebrand »

Ska prova med OH-film också. Måste man ha två lager då? Hur lång tid tar det för er att etsa? Ska vätskan vara 50°C hela tiden?
Användarvisningsbild
matkrig
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 mars 2009, 15:22:55

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av matkrig »

Det räcker fint med ett lager om man drar upp så utskriften blir svart nog.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av sodjan »

> Hur lång tid tar det för er att etsa? Ska vätskan vara 50°C hela tiden?

Som jag tror att flera sa tidigare i tråden, så är det väldigt svårt
att ge några konkreta svar på det. Man måste testa fram en process
som fungerar med de material (OH/papper, ljusskälla, konc på framk.bad
och etsbad o.s.v) som man själv använder. Det som man eventuellt kan
bidra med är att kommentera resultatet (öka/minska tiden för det-o-det)...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Tillverka Mönsterkort

Inlägg av jesse »

Ja, i det här fallet undrar jag inte om det berodde på för lång tid i etsbadet för att fotoreststen skulle hålla. Det står ju inte emot etsmedlet i evighet. (Tror jag ska testa nån gång att lägga i ett kort som aldrig belysts för att se hur länge det håller i etsbadet. Det kan försvagas i framkallaren också, antar jag, om det ligger i där för länge. Men i ditt fall kan det ha varit tvärt om - om du haft för dålig / svag framkallning och haft rester kvar av lacken så tar det ju en evighet innan kopparen försvinner där)
Skriv svar