Planslipning av aluminium?

Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Planslipning av aluminium?

Inlägg av Viper »

Tjenare!

Håller på med en grej som jag behöver ha planslipad och det är en platta i aluminium, cirkus 20mm hög som jag behöver helt plan inom några hundradelar så tänkte jag skulle ge mig på att slipa den på jobbet.
Vi har ett antal planslipar på jobbet och miljarder olika skivor osv, hittade även lämpliga grejer för att fixera plattan vid magnetbordet det är ett par plattor med spår i man lägger emot det som skall slipas som inte är magnetiskt och sedan när man slår på magneten dras dom neråt men samtidigt emot det som skall fixeras och gör att det sitter som berget så den delen är löst.

Men frågade även han på jobbet som kör sliparna till vardags vad som gäller när man slipar aluminium men han sa att det har han inte gjort på evigheter men han kom ihåg att man kan få riva av skivan ganska ofta för att det klibbar och jag vet ju hur aluminium är när man svarvar och fräser det på fel sätt att det klibbar rätt bra tyvärr.

Aluminiumet jag skall slipa är av sorten Alumec och det är ju rätt hårt och brukar fungera väldigt bra att fräsa i då det väldigt sällan kladdar eller klibbar när man kör med korrekta varvtal och matningar.

Så är det någon här som har tips på hur man planslipar aluminium på bästa sätt? Skall man köra med eller ytan kylvatten, kanske t-röd istället? Vilket arbetsdjup osv? Finns ju en del kompetens här så tänkte att någon kanske vet hur det ligger till!

Mvh,
Viper
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av Norpan »

Sprit kan bli lite jobbigt om du kommer emot nåt som gör gnistor. :vissla:
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av Viper »

Haha ja det tänkte jag aldrig på men det skall jag troligen inte göra men känns inte som att sprit är det absolut bästa ändå, lär ju bli skev i huvudet efter en stund av ångorna med. :)

Men det kan vara bra att tänka på ja, att elda upp skiten kan vara att ta i och svårt att förklara på måndagen när gubbarna kommer tillbaks för att jobba igen. :)

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av ylle »

Finns det inte möjlighet att plan fräsa? med släpskär eller nåt spec. för alu, och kanske köra med lite autosol i efterhand.

Ett annat sätt som borde funka bra är att kleta på bivax på slipskivan.
Vi har använt det på jobbet på kap o puts skivor för dom inte ska gegga igen
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av Viper »

Självklart kan jag väl planfräsa det och hoppas jag klarar mig inom 0.002 i planhet, slipning blir väl sista utvägen om det inte fungerar med slipningen.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av ylle »

varför så fin ytjämnhet? räcker med att du nyser så är den ytan förstörd
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av Viper »

Ytan skiter jag i bara det blir plant så att säga. :)

Sen om det är Ra 6.4 eller Ra 0.6 det är inte så noga utan det är själva planheten jag är ute efter inte ytans jämnhet.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Planslipning av aluminium?

Inlägg av Henry »

Har inte arbetat så mycket med aluminium men ser kylvatten eller dylikt som mer eller mindre ett måste om det finns någon liten risk för att det skall kladda. Vatten i en lättare strid ström borde kunna eliminera ev sådana problem.
Skriv svar