Val av svets och gas. (Syre, Argon och eventuellt acetylen)

v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av v-g »

Tänk på vad du ska svetsa är det rostlagning så är det mig, är det däremot typ din ubåt du ska svetsa så är TIG ett bättre val. Man kan svetsa myhcket mindre och (mycket) snyggare än med MIG. Det går ju såklart att laga rost även med en TIG men inte lika smidigt.

http://scandtig.se har lite TIG om du vill titta.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av squiz3r »

Jo, Jag har svetsat en del med TIG också. Visst blir det ju väldigt snyggt, men det tar också väldigt mycket längre tid!

Det jag kommer använda den till är mest till att bygga nya saker, typ min ubåt och delar till bil m.m. Men för att vara ekonomisk kommer jag antagligen inte köpa nya stålskivor utan såna som är lite rostiga på ytan m.m.

Men är det inte ofta det inte går att använda en TIG, tex. är det väll mycket viktigare med att sakerna passar ihop perfekt om man TIGar? (Men sen har TIGen såklart fördelar, tex att man kan köra i alu och rostfritt)

Hur är driftkostnaden på en TIG jämfört med en MIG?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Argon är det jag har kört med nu, men fungerar CO2 också bra?

Du kan ju se bilden jag lade upp innan och bedöma själv. :) Det är 0.9 mm plåt jag svetsade där med CO2.

TIG och MIG/MAG är som jag ser det för olika grejer. TIG ser jag som vid detaljarbete som skall vara snyggt eller där det inte går att svetsa på annat sätt eller där man vill kunna svetsa allt och få det perfekt (visst nästan allt är förstås beroende på svetsaren) och där man vill kunna svetsa mycket smått och/eller tunn plåt oavsett material m.m. MIG/MAG är ungefär det samma kan man väl säga förutom att det är mest till för lite grövre grejer och man kan svetsa rätt tunn plåt med men inte lika tunt som med TIG.

Osthyveln här hade tex nästan gått mitt av pga långvarigt användande men nu idag var den nästa helt av så det inte gick att skära med den. Orkade inte åka in i stan och köpa en ny så det blev ner i källaren och punktsvetsa ihop den med MAG:en. Det var 0.6 mm rostfritt men det fungerade hur bra som helst att svetsa med järntråd och även med koldioxid som dock inte är det rekommenderade. Den är förstås inte rostfri längre precis vid fogen men det är skit vilket skall ändå köpa en ny snart.

Den stora fördelen med MIG/MAG som jag ser det är att man kan använda koldioxid när man svetsar järn, även lite rostig eller skitig sådan, vilket gör att gasen blir mycket billigare och flaskorna som man kan få gjord till sig av en koldioxidtub hos någon brandservice betalade jag bara lite över 1000-lappen inkl ventil, målning, trycktestning och allt inkl. gas och att fylla på sedan igen kostar bara någon 100-lapp för många kg gas som räcker i en evighet. Man måste inte ha argon, mison och sådan om man inte nödvändigtvis måste eller om man vill att det skall bli blanka svetsfogar utan efterarbete. Till TIG har man däremot inget val för där måste det vara mison, argon eller annan inert gas för koldioxid omvandlar volframet till volframkarbid vilket äter upp elektroden.

Att svetsa med pinne med transformator går så länge som det är rent underlag om man har en 1-fas 10 - 16A trafo men det är lite jobb att få till det. Med inverter är det däremot natt och dag och det blir en fin och jämn fog men det börjar bli problem vid under 0.8 mm plåt men detta klarar däremot då både MIG/MAG som TIG.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

jag tror mig/mag är bäst för dej, och visst kan man hålla på att krångla med brandsläckare osv, men en misontub kostar en tusenlapp på blocket och räcker en halv evighet med "hemmasvetsande"

Köp däremot hellre en begagnad proffssvets än en ny hemmasvets, kolla bara att du har ström till det, proffssvetsarna brukar ofta dra väldigt mycket, även om du köper en som kan köras på enfas 10A så får du isåfall hoppas att det inte ligger så mycket på samma grupp.

Jag förstår inte detta tjatande om rost, det slipar man ju bort innan man svetsar, sen är det inget problem längre.. att försöka svetsa i rost är bara jobbigt, möjligen kan det funka med gassvets. ytrost sliter man ju bort på några ögonblick med en rondell eller bandslip.


Ang utomhus så är det lugnt, visst du ska inte svetsa i blåst, men det är ju bara att fixa lite vindskydd så är det lugnt.


..Och just det.. det finns ju billiga svetsar med flusstråd.. tänk inte ens tanken..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Givetvis slipar man bort rost innan man svetsar men med CO2 behöver det inte vara en helt rostfri yta, även om jag givetvis slipar till så att det blir så ändå, men ett exempel är om det kanske är lite djupare rost så man fått hålla på en hel del längre tid om man velat få bort allt.

..krångla med brandsläckare

Tja för mig var det ett samtal på ungefär 20 sekunder för att beställa en, vänta ca 1 vecka på att det skulle bli klart, ta mig till stället, hämta tub, klart. Krångligt? Inte ett dugg för mig alla fall. :) Detta en 10 kg tub så man behövar aldrig snåla med gasen dessutom är en påfyllning för strax över 100:- i princip gratis för den. En 5 liters Argon/MISON kostar en hel del mer att fylla men visst, svetsar man inte så mycket så kan det vara ett alternativ om man svetsar mer än bara järn och ett tvång för bla alumininium och RF.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av dar303 »

Jag vill också ha CO2! Vem ringer man i stockholm, nån som har något tips?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av tompa74 »

Lite OT.

Näe grabbar, rost slipar man inte bort, i värsta fall blästrar man eller helst så kapar man bort
den dåliga delen och sätter dit nytt :wink:

Slipar man på rosten så flyttar du bara materialet över rosten.


Mig är mest allround. Det går att göra det mest med den på ett smidigt och snabbt sätt.
Push n weld så att säga...

/ Tompa
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Henry »

Nja görs det på rätt sätt så, har många gejer som jag gjort så med för även många år sedan och de är som de skall vara fortfarande. :)

Är det grovrost som sitter djupt så kapas givetvis den delen bort och ersätts. Är det tunn plåt med lätt ytrost så är det vinkelslip med stålbortse på som gäller för min del och då blir ytan helt blank och efter att dragit över med en fin borste så är det inget rost kvar som jag kan se och det räcker för mig. :) Är det sedan färg på så stoppas allt vad rost heter för det behöver syre och fukt för detta även om det mot all förmodan skulle vara en osynlig mängd rost kvar.


dar303: Alla ställen gör det inte men många. Det är annars bara att kolla i telekatalogen under Brandredskap och se vilka som servar detta och ringa den första och beta sig nedåt i listan tills du hittar en eller jämföra priserna mellan de som gör det. Priset kan nog variera en del likaså fyllning men detta var de priserna som jag fick betala här och vad en fyllning kostade, men oavsett så är CO2 väldigt billigt att använda som svetsgas även inkl köp av tub och ventil. Reduceringsventil tillkommer men de är ofta billigare än för högtrycksgaser.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av v-g »

Skulle man slipa bort all rost när man rostlagar bil ja då blive det inte mycket rostlagat det kan jag lova. Möjligen om man håller på med entusiastbilar men på en vanlig bruksbil så är det bara bortkastat det rostar bort på 2 år nästan hur man än gör.

Det som är roligt med TIG är just precisionen, man kan svetsa ihop två najtrådändar om man så önskar plus svetsa alu och RF. Önskar själv att jag hade ekonomiska möjligheter för att köpa en TIG. Otroligt bra också för att svetsa rör så det blir TÄTT.

Men som sagt man bör tänka sig för vad man ska använda svetsen till. Att svetsa 100% tätt är überenkelt med en TIG medans med pinn & MIG är det enkelt att det blir fickor/hål.

En svets annat än TIG bör gå på trefas för att kunna kräma på när det behövs. En TIG klarar man på enfas 16A.

Visst gas kostar men för min del så har min kompis tub räckt i över 2 år så då kvittar det om det kostar en 500ing.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av tompa74 »

Under de år jag lagade rost så blev det blästring och bortkapning som gällde iafa.
Blir säkarare och bättre resultat än slipning alla kattegorier.

Testat alla varianter som finns på rostlagning för den delen med.
Missar man en en liten por med rost så är det kört, max 2år om du har tur.


TIG är visst tjusigt och fint på alla sätt men tämligen värdelöst om man håller
på med konstruktioner/prototyper mest, där man nyttjar b.l.a punktsvetsning.

TIG tar för lång tid helt enkelt.

Med Mig´n håller du arbetsstycket med ena handen och punktar med den andra, snabbt och smidigt.

Gör man däremot bara rör och rostfria små pilliduter med korta fogar så visst, TIG blir snyggt.
Ska jag köra rostfritt eller aluminium så tar jag bara "pinnsvetsen". Det går förövrigt med
Mig´n också, lite töligt att byta handtag på den bara när man ska köra aluminium.

/ Tompa
ds77
Inlägg: 2225
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av ds77 »

dar303 skrev:Jag vill också ha CO2! Vem ringer man i stockholm, nån som har något tips?
Kanske inte billigast men på www.humle.se finns produktnummer 8946 (kolla under fattappning) som kanske kan vara intressant.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av dar303 »

1495 för tub inkl. gas, bra tips!
Ska ringa runt lite när jag känner ett akut co2-behov nästa gång!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av prototypen »

Be att få prova hos någon innan ni köper CO2, det sprutar en hel del och sedan har jag en känsla att det behövs en större svetsmaskin för att svetsa med CO2.
Jag kommer att fortsätta med mison.

Protte
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Nope det krävs mindre ström med ren CO2 än med Mison 18 (som innehåller 18% CO2).
Men om man svetsar i ett slutet utrymme skulle jag använda min Mison 18 tub (innehåller ozon reducerande lustgas mm).
Havsskata
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 april 2008, 22:35:00
Ort: Hallstahammar

Re: Köpta. Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Havsskata »

Gamla goa pinnen sköter alla jobben om inte så gör övning det :wink:
Skriv svar