Val av svets och gas. (Syre, Argon och eventuellt acetylen)

NåttCooltNamn
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 februari 2006, 13:07:21
Ort: Stockholm

Val av svets och gas. (Syre, Argon och eventuellt acetylen)

Inlägg av NåttCooltNamn »

Hejsan,
Jag letar efter 5-literstuber av framför allt argon och syrgas. Men eftersom syrgas oftast finns i ett par med acetylen så kan jag tänka mig en sådan också (kan ju vara bra att ha :wink: ).
Helst köper jag billiga begagnade men om inte det går så vill jag gärna ha tips på nån firma i stockholmstrakten (inte allt för långt bort, har ingen bil). Skulle också vara kul att veta vad de kostar...
/David
Senast redigerad av NåttCooltNamn 30 mars 2009, 11:24:08, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Har du tur så hittar du dessa mellan 1000 och 1500 per styck, tomma, eller runt 2000:- fulla och plomberade.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

sen tillkommer ju klockorna också.

Brukar komma ut på blocket ganska ofta, speciellt mison (eller menar du ren argon ? dessa kommer ju också ut ibland men inte lika ofta)
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Kommer man med en tom Mison 18 eller Mison 25 så brukar man kunna byta till Mison AR på AGA/Linde´s egna gasdepåer utan merkostnad.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av prototypen »

Det finns väl inte begagnat på 5 liters, man liksom äger rätten att ha en 5 liters, när man byter så kan man få en flaska som är ny eller ser ut som stryk. Finns ju ingen anledning att rea bort en flaska, några hundringar men inte mer.

Protte
NåttCooltNamn
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 februari 2006, 13:07:21
Ort: Stockholm

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av NåttCooltNamn »

Ja, det är ju inte en individuell begagnad flaska jag menar utan en som den presumtive säljaren inte längre vill ha vilket borde ge ett lägre pris än om man köper den av en återförsäljare...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju ett inbytesystsem, men det förekommer givetvis handel med begagnade tuber, fyllda såväl som tomma.


Det gäller ju f.ö bara småtuberna, dom större kan man ju bara hyra.
NåttCooltNamn
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 februari 2006, 13:07:21
Ort: Stockholm

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av NåttCooltNamn »

Ja, det där med de stora tuberna lärde sig min pappa den hårda vägen. Han köpte en acetoxysvets med stora flaskor, typ 20 liter, av någon snubbe i gula tidningen. Allt var ju frid och fröjd till syret tog slut och tuben skulle bytas... Man lär så länge man lever. Nu har han en uppsättning femlitrare som jag sålde honom i ett svagt (och fattigt) ögonblick.
PS. Glenn, är du samma Glenn som gick på KTH kista för ett par år sen? Tycker jag känner igen din avatar från studentforumet...
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av limpan4all »

Faktiskt är det så att om man har lite planering och skall använda en hel del så fetlönar det sig att hyra.
Jag har för mig att det rör sig om några kronor om dagen (plus kostnaden för fyllningen av tuben och man får ingen kreditering för det man lämnar tillbaka). Det är samma kostnad att fylla en 5l som att fylla en 20l tub....
Sen har jag för mig att det är en depositionsavgift på några tusen, men det är ju bara en likviditetsfråga och ingen kostnad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

Förutom deponeringsavgiften så kräver det ju som sagt planering och inte att förakta, att man har ett registrerat företag. Sen kanske man inte har lust att gå igenom allt det krånglet varje gång :) ..oftast behöver man ju svetsen ganska oplanerat.

Men visst är 5l-tuberna små, speciellt om man ska skära med en gassvets, för mig/mag räcker ju 5l ganska ok.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Mizzarrogh »

De är billigare att fylla vad jag vet, men alla kostnader ihop med hyran, etc blir rätt dyrt om man inte använder mycket.
(annars skulle nog alla köra med massor av små sammankopplade 5 liters istället gissar jag... )
Dessutom har jag för mig man behöver förvaringstillstånd och annat (godkännt utrymme) med om det överstiger en viss total volym?
NåttCooltNamn
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 februari 2006, 13:07:21
Ort: Stockholm

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av NåttCooltNamn »

Om man å andra sidan bara ska svetsa väldigt lite med tig eller mig så såg jag att jula har ett alternativ: Länk till argon på julas sida (de har också argon/kolsyre-mix och klocka/slangpaket till dessa småttingar). Dock för litet för mig, men det kan ju vara ett alternativ för någon annan...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

Dessa små tuber behöver bara skylt på dörren afaik, om det inte är ändrat numera, var några år sen jag hade garage så man kunde ha svets hemma :(
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33805
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av Glenn »

NåttCooltNamn skrev:Om man å andra sidan bara ska svetsa väldigt lite med tig eller mig så såg jag att jula har ett alternativ: Länk till argon på julas sida (de har också argon/kolsyre-mix och klocka/slangpaket till dessa småttingar). Dock för litet för mig, men det kan ju vara ett alternativ för någon annan...
Kul, farsan köpte en tysk svets för massor av år sedan och fick med en sådan där, men när han försökte köpa flera så såldes dom inte öht i sverige, så det blev till att köpa en 5l-tub istället. (vilket väl var bra iofs, speciellt för honnom efterssom det var jag som fyllde på den för det mesta ;) )

Jag har ett svagt minne av att engångstuberna inte fick säljas i sverige alls, detta var dock innan EU-inträdet så det har säkert ändrats.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: K: Gastuber: Syre, Argon och eventuellt acetylen

Inlägg av xxargs »

hmm... om man behöver mindre mängd syrefri gas enstaka gånger i några andra sammanhang (tex under hårdlödning för att förhindra oxidation invändigt i tex. rör) så är detta klart ett alternativ. Tror knappast man kan hitta någon annan lösning med syrefri obrännbar gas för runt 600:- inklusive regulator...

Sedan kan man alltid ha åsikter ang. engångsbehållare och avfalls/miljöbelastning kontra återfyllning ala 5l-flaskor, men man kan dock trösta sig med att just metallåtervinningen är ganska väl genomförd återvinningsprocess iom. metall har ett värde i sig.
Skriv svar