Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag köpte en glasskärare på ClasOhlson för en tid sedan, men jag lyckas inte alls med den.
Trodde först att den var av dålig kvalité, men nu (ett halvår senare när jag skulle testa igen) så såg jag att den är av märke Pelikan. Samma märke som jag använde i träslöjden för några tusen år sedan. Då var det bara att dra fram och tillbaka en gång och knäcka (slå en gång) lite lätt.

Men nu spricker bara glaset. Har testat att dra väldigt många gånger för att få lite kraftigare repa. Provade tillochmed Dremelkopian med diamantklinga (och diverse skydd förstås) och sågade mig ner till 1/3 djup. Knackade lite, men det hände inget. Lite mer kraft, men det hände inget. Igen.. och då sprack det på helt fel ställe.

Till slut (för att överhuvudtaget få något användbart) så sågade jag rakt igenom och då gick det förstås fint. :)
Jag började med en glasskiva som var lite större än ett A4-papper. Skulle ha kapat så att jag fick en bit som var 26x39cm.
Nu är jag nere på 16x18cm. Det får bli en liten exponeringslåda då. :roll:
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Nerre »

Det kan bero på vad det är för glas. Det finns rätt många olika sorters glas som är behandlade på olika sätt.

En glasmästare har berättat om en massa olika sorter för mig för en massa år sen men jag minns inte mycket mer än just att det fanns många sorters glas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du kollar ser du att glasskäraren har som en liten spalt på sidan. Den används för att bräcka bort de glasrester som inte kom med när du knäckte.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av v-g »

Du skall(helst) ha en gummiskiva på "bordskanten" du knäcker över. Är bordet ojämnt kan det vara ett hälsingland att knäcka rätt.

Dra INTE flera gånger med skäraren, tänk istället noga över draget och dra ett distinkt drag med skäraren.

Har för mig att man kan "knäcka glaset" med en spetsbrännarlåga som man drar jämns med skärningen. Minns inte 100 men jag tror det ska gå.

Man kan även knacka försiktigt på knäckstället med exempelvis skäraren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av JimmyAndersson »

"Man kan även knacka försiktigt på knäckstället med exempelvis skäraren."

Precis, det var så jag gjorde. :)
Bra idé med gummiskiva. Det ska jag komma ihåg till nästa gång. Spetsbrännarlåga var intressant.

På skäraren finns det ju förresten flera klingor som är numrerade. Tycker de verkar olika skarpa eller nåt.
Används dem till olika typer av glas, eller när kan man ha behov av att byta?

Soundbrigade:
Den använde jag flitigt.. :D


Nerre:
Olika typer av glas.. Det är mycket möjligt. Både de tester jag gjorde för ett halvår sedan och idag var med samma glas-skiva. 3mm tjock förresten.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Stolleman »

Jag skulle bara vilja tipsa lite snabbt att man kan med tunt glas klippa det i valfri form med en vanlig hushållssax om man gör det under vattnet, kanterna blir inte dom vackraste men det fungerar :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Henry »

På skäraren finns det ju förresten flera klingor som är numrerade.

Dessa är väldigt viktiga att använda rätt för bästa resultat, speciellt vid tjockare glas. Använder du fel går det inte att knäcka glaset så det blir ett rent snitt eller så går det i princip inte alls så det blir en massa skärvor i stället. De olika trissorna är till för olika tjocklekar på glaset och ju tjockare glas desto djupare och bredare snitt måste man skära och det görs med de olika trissorna. Tittar du noga på de ser också du att de har olika vinklar, medan de med högst nummer har nästan ingen vinkel alls medan de på 1 har en väldigt vass vinkel. Jag använder sedan många år tillbaka diamantskärare så jag kommer inte ihåg om numren direkt representerar glasets tjocklek i mm eller om det tex kanske visar att 6 är för tunt glas osv, alltså tvärtom. Har dock för mig att 1 är för tunt glas och 6 för tjockt.

Ju tjockare glaset är desto viktigare är det att man skär rätt annars blir det skit. När du sedan skär så skall du skära i en helt rak linje så du inte gör det utan något stöd, för då blir snittet perfekt och går av precis där det skall. Minsta lilla det är snett (inom vissa gränser förstås) gör att det kan blir skärvor.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Mindmapper »

Kom ihåg från min ungdom när jag pryade hos glasmästarn. Han körde s-formade kanter på frihand hur enkelt som helst. Medan jag hade problem att skära raka kanter med linjal. Efter en vecka var jag ganska duktig och hade jag stannat kvar längre så kanske jag blivit lika bra som glasmästarn. Fördelen där var att det fanns hur mycket glas som helst att träna på. Något annat än diamantskärare fanns nog inte en tanke på att använda.

Ska du tänka dig en framtid inom branchen, så är det nog en bra investering att byta upp dig till en diamantskärare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur gör man hål i glas? Jag menar hur gör ni hål i glas. Jag har sett två idéer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av grym »

det finns ju diamantborr, ungefär som dosborr, har inte provat , men jag har även blästrat hål i glas, går förvånadsvärt smidigt, men kanterna är inte raka och fina

sedan beror det ju på vilken storlek på hål du behöver ha med

finns ju cirkelskärare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle jag göra hål skulle de vara 25-30mm.

Jag såg två metoder. Den ena gick ut på att man hade sand (blästersand) på glaset och satte en (vin)kork i borrmaskinen och sakta malde sig genom glaset. Den andra gick ut på att man lade sant runt stället där hålet skulle vara, dränkte in det med bensin eller fotogen (eller vad det nu var), och tuttade eld.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av grym »

ebay Item number: 260366276291

skulle vilja prova någon gång
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Norpan »

Glasskärarjämförelse
Finns det verkligen folk som använder diamant till glasskärning nuförtiden, när det är så mycket lättare och blir så mycket bättre med en skärtrissa. :vissla:
Jimmy:
Har du smörja på skärtrissan när du skär, symaskinsolja eller fotogen?

Mycket av det man vill ha reda på finns på sidan ovan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av Henry »

Innan jag skaffade diamantskäraren så körde jag alltså under en kort tid med sådan här skärare med trissor i revolverfäste. Att skära tunnare glas upp till ca 3 - 4 mm gick bra och det var väldigt enkelt med 1 mm glas och däromkring men jag använde dock inte vatten eller liknande en enda gång. Vid tjockare glas 4 mm+ blev dock inte resulaten helt bra och då hade det kanske fungerat med vatten och dylikt. Vet dock ej skillnaden med eller utan vatten/olja?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Bearbeta (kapa) glas. Hur lyckas man?

Inlägg av sm2wmv »

Vi provade skära glasburkar på jobbet och då spände vi upp dem i svarven, skar med glasskäraren och värmde med gasbrännaren, fungerade riktigt bra.
Skriv svar