Hemmagjorda ESD-lådor?

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av jesse »

>det är plasten som är värst när det gäller att ladda upp sig

och glasfiberlaminat, om man slipar på det. Jag upplevde det idag när jag skulle såga isär ett par kretskort och jämna till kanterna med min dremel. Vissa av ledningsbanorna på laminatet fick en kraftig laddning av slipningen och drog åt sig allt slipdamm, medans andra banor inte gjorde det. Blev ett mycket vackert mönster där vissa banor var "frostigt vita" av damm..

>dom rosa påsarna ... har mycket högre resistansvärde.

Dom rosa påsarna har väl ingen ledningsförmåga alls. Deras enda förmåga är att de inte aktivt laddar upp sig. Men de har ingen avledande funktion. Därför används de t.ex. för passiva komponenter i en ESD-miljö, men inte direkt till ESD-känsliga halvledare.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av jesse »

Åter till frågan... kallgarv och e-kit's zinkspray ? Är det samma sak fast olika pris?

Zinkspray: Spray för skärmning av t.ex plastlådor, eller för galvanisering av metalldelar. Belägger ytan som sprayas med ett tunt skikt zink.

Tycks ju fungera på plast. Risken är väl annars att lösningsmedlet förstör lådorna. Jag har sådana här sortimentskåp (hemskt elektrostatiska):
Bild
och sådana här boxar:
Bild
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av xxargs »

Om jag skulle spreja alls så är det nog med grafitsprayen - metallytor (läs zinkspray) har för låg ytresistivet och det blir stor smäll med hög ström när det väl bestämmer sig för att ladda ur.

det fanns åtm. förr klar antistatspray som luktade som värsta tårgas/gift när det sprejades ut - myckte aggressivt i näsan var det i allafall och förmodligen inte överdrivet nyttig att andas in sprutdammet...

gemensamt med rosa plast, antistatspray etc. är att dom fungerar bara under en tid och därefter tappar verkan..

---

Håller med att rosa plast inte är till för att leda bort statisk - dock gör det en smula ändå då det annars skulle bli statisk laddad.

elektronikpåsar i metallfilm kan vara farliga då utsidans och insidans metallskikt kan ha ganska stor spänningsdiff om man har otur - plasten mellan leder inte ström utan det hela fungerar mer som statisk skärmning.

---

att ha lite högre luftfuktighet med kanske hjälp av luftfuktare tar bort många statiska problem även på ytor som annars lätt bli statiska - det är kanske den 'bästa' ESD-behandlingen man kan göra hemmavid utan allt för stora investeringar.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av jesse »

Det värsta är när jag ska ta på/av min fleecetröja... det bokstavligen sprakar om den och hade man släckt ljuset hade nog hela jag lyst blått... Skulle aldrig ens vara i närheten av boxar eller arbetsbänk med den på mig.

Ska fundera på luftfuktare, låter kanske vettigare än sprayer. Läste faktiskt häromdagen i ett datablad för LCD-displayer om hantering/montering: Man skall se till att luftfuktigheten är hög i lokalen!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hemmagjorda ESD-lådor?

Inlägg av Walle »

Japp, hög luftfuktighet är mycket bra. Jag har en luftfuktare som går på timer i mitt labbrum.

Angående kallgalv och plastlådor, så hade jag inte valt den kombinationen, med tanke på vad xxargs skrev. Däremot så tror jag inte att lösningsmedlet skulle smälta plasten. Kolvätebaserade lösningsmel, som Xylen och Toluen, är mig veterligen inte alls lika aggresiva på den typen av plast som t.ex. Aceton.
Skriv svar