Kvalitet på OH-film för framkallning?

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av jesse »

Jag ska köpa OH-film för laserskrivare för att ha till framkallning av laminat.
Är det skillnad på olika fabrikat? Beror det på skrivarmärke?
Vad är era erfarenheter? Vilket märke använder ni? resultat?

Enklast för mig är nog att cykla ner till kjell.com och köpa 50 ark Pelikan för 119 kr.

Jag har en Kyocera 1700+ (kontorsskrivare, laser)

Tidigare har jag använt högtransparent ritningspapper av äldre typ (SHOELLERS HAMMER) men de är för tunna - de har börjat trassla sig i skrivaren. Annars fungerade det jättebra för framkallning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av JimmyAndersson »

OH-filmen som du länkar till fungerar fint. Det är inte så enormt stor skillnad mellan olika märken.
Bara man inte använder dem för laserskrivare på en bläckstråleskrivare eller tvärt om. :)

Jag ska strax testa vanligt kopieringspapper för första gången. Ska bli intressant.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av psynoise »

Pelikan har jag för mig är bra, dock har jag råkat på sämre kvalite som inte alls ville fungera med min laserskrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av Glenn »

finns ju dels OH-film som inte klarar kopiatorer/laser alls, sen finns det "laserfilm" som funkar i kopiatorer och lasrar, sen finns det dito för färglaser (Ja, det blir stor skillnad) och för bläckstråle.. tror även vaxstråleskrivarna har egen film.


..Har man plockat ut fastsmält OH-film ur fixen på laserskrivare och kopiatorer så vet man varför man ska ha speciell film :)

Sen finns det även vit film avsedd för presentationstavlor, alltså när man belyser bakifrån, den borde ju funka bra tycker jag, tog hem nån låda med sådan film från ett tidigare jobb men har aldrig använt.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av korp »

Jag har inte sett en laserskrivare som täcker i närheten så bra som min Canon Pixma IP5000 bläckstråle. Min personliga åsikt är att om man kör toner transfer - då är laserskrivare vägen att gå, men UV-exponerar man så är en bra bläckstråle att föredra. Sen går ju åsikter och erfarenheter isär förstås, men så är det :)

Jag kör med Pelican från Clas Ohlson till min bläckstråle. Hör ofta att många kör med flera lager OH-film för att få bra resultat, men jag har hittills inga problem att köra med bara ett.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av Meduza »

Tio år gamla HP Laserjet 8000 täcker rätt bra, medans deras nyare färglasrar täcker ruskigt dåligt har vi fått erfara på jobbet...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av jesse »

Så långt hänger jag med att jag inte köper för bläckstråle när jag använder laserskrivare. Min gamla bläckstråleskrivare pajade ihop i våras, så nu är det lasern som gäller. Men den ger inte helt svart utskrift. Testar med Pelikan då.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av psynoise »

Nu var det årsedan jag etsade sist men kolsvart utskrivt behöver man inte, bättre att ställa in den rätta belysningstiden. Hade själv ett block med tider där jag optimerade in mig hela tiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av Glenn »

om man kan bör man slå av "Save toner" och "Optimize for speed", speciellt det förstnämda, det saboterar svärtan enormt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av jesse »

Jo, min skrivare har "Eco mode" som gör svart till grått. Och så "svärta" då som är en skala från 1-5 - står alltid på 5.

Testade nu en utskrift. Hemskt ljus blev den :cry: men jag skrev ut den dubbel och nu tror jag den duger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det finns något "Photo"-läge i utskriftsinställningarna, så välj det. Det blir betydligt bättre svärta då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av TomasL »

Tänk på att skriva ut spegelvänt, så du vänder utskriftssidan mot kortet.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av jesse »

Jo, det gör jag alltid.

Jag testade att göra två kort häromdagen, det första fick lite för mycket ljus och/eller NaOH så under etsningen började det etsa där det var lack. Det blev användbart men inte snyggt. Andra kortet belyste jag en minut kortare och jag spädde ut NaOH'n med lite mer vatten. Det blev perfekt. Detta med dubbla papper.

Men det känns inte kul att behöva använda dubbla papper. Särskilt om jag ska börja etsa för små ytmonterade kretsar, det blir pilligt att passa ihop exakt. Dessutom bygger ju två papper på höjden så det blir suddiga kanter.
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2007, 01:53:29
Ort: Umeå

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av Beast »

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Kvalitet på OH-film för framkallning?

Inlägg av jesse »

Kanske ska testa att spreja lite lacknafta på plastfilmen nästa gång då. Men det tar väl lång tid innan det torkar?
Skriv svar