Kommentarer om Biltema borrstativ?

Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Fritzell »

Om man inte har plats eller råd för en rejäl pelarborrmaskin, kan detta då vara något? Någon som provat den?

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116194
Edit: rubrik / blueint
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av tecno »

Spara pengar till nåt vettigt !
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av X-IL »

Kollade lite på den när jag var där senast, och ja vad säger man? Lägg 200kr till på en skitpelarborr från Jula eller så (när de är nedsatta, är ju med jämna mellanrum), den från Jula kastar och är vind, men kan i alla fall användas, detta stativ verkade inte alls bra.

Tänk på att ett stativ till en dremel är lika stabilt byggt, eller oftast bättre, men till en maskin som väger 1/5-1/10 av vad du fäster i ett vanligt stativ, som dessutom inte har som användningsområde att borra större hål än ett par millimeter.

Nja, inte något att satsa på tror jag med andra ord.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av danielr112 »

skippa den säger ja med. köp en pelarborr direkt för någon hundring till. funkar "bättre"
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Glenn »

Ptja,., jag har ett liknande stativ som funkar fint, det största problemet tycker jag är att min borrmaskin inte kan låsa knappen annat än på full spätta.

Iofs är mitt stativ tillverkat av bosch..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Mizzarrogh »

Har testat det som var litet bättre (det med mer gods) (inte mitt dock) funkade rätt ok för enklare arbeten, dock i mitt tycke en smula otymplig att hantera (edit: pga att man måste fumla med borrmaskinen samtidigt som sagt). Har igen erfarenhet av deras "riktiga" pelarmaskiner dock. Men gissar det som vanligt står i proportion till priset...

Edit: Jo, en sak du bör känna till förutom detta, dessa passar inte alla borrmaskiner, kolla att det stämmer med maskinen du tänkt använda innan... (tro mig, jag vet...)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Fritzell »

Tack för era synpunkter. Misstänkte nästan att det inte va något att ha... Dyker ju även upp begagnade pelarborrar av vettiga märken lite då och då. Några direkta märken man ska hålla sig borta från?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den är lite slirpig men jämfört med att stå och borra på frihand är det ett rejält lyft. Om du ska spara plats och pengar ska du köpa den.
Jag skulle helst vilja ha en pelarborrmaskin.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Mizzarrogh »

Vill man ha en riktig pelarborr vetefanken om man inte skall leta en beggad av bättre kvalla, men tyverr är det ju rätt bulkiga.

Men denhär typen av prylar är ju knappast tänkta att ersätta industriprylar, så jämförelse med sådant är ju inte riktigt korrekt...

Men, på jobbet använder man ett liknande stativ att hetmärka läderdetaljer (loggor och annat) med en stor lödkolv kopplad mot en reostat, funkar faktiskt sk*tbra för detta, så för mindre prylar funkar det nog. Man kan säkert montera en mindre motor med borrchuck och kabelströmbrytare(eller pedal mod.) för tex kretskortsborrning och andra smådetaljer.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av v-g »

Prylen är i sig rent skit men för den som inte har råd med riktig pelarborr är det ju ändå bättre än att stå med borrmaskinen i handen men inte mycket.

Håller med om att en riktig pelarborr för de flesta är en våt dröm men dels tar de plats och för min del så är det faktist inte sååå ofta jag behöver den dvs offer för prioriteringar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Uttis »

Vart bor du? jag kan ha min kvar den kan du få den var riktigt dålig. Jag köpte en bänkpelarborr på rusta för 200-300kr och den är faktist jäkligt bra om dock lite klen.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Bonehead »

Uttis: Denna? http://www.rusta.se/pelarborr_350w_p31101041.html
Funderar själv på att köpa den, vad duger den till?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Kommentarer om denna? (Biltema-grej)

Inlägg av Uttis »

Ja det där är nog den jag har köpte den för många år sen, samma finns nog hos jula och liknande.

Jag borrar mest i stål och det går bra för mig, större hål kan man ju stegborra.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av RDX* »

Jag köpte detta Borrmaskinstativ från jula för ett par år sedan. Jag är nöjd med den, den är stabil och med lite vilja så passar den även en dremmel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Farsan har ett av en snarlik modell, har lånat det några gånger där, funkar rätt ok för "hempularpyssel" med trä och även 3-4mm stål tyckte jag (frånsett manövreringen av borrmaskinen när den sitter i stativet, man måste antingen låsa den på högvarv, eller skaffa en tredje hand, tror jag (om man använder en vanlig handmaskin utan finesser rakt av, altså)...), (och) frånsett att (den något kraftigare) borrmaskinen jag velat använda inte passar...
Skriv svar