Kommentarer om Biltema borrstativ?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: (frånsett manövreringen av borrmaskinen när den sitter i stativet, man måste antingen låsa den på högvarv, eller skaffa en tredje hand, tror jag (om man använder en vanlig handmaskin utan finesser rakt av, altså)...),
Ja det var väl ungefär det jag konstaterade här ovan då :)

Nån gång när jag skulle borra ett antal hål med lägre varvtal löste jag det med en slangklämma på borrmaskinens tryckkapp, sen drog jag in den till rätt varvtal och borrade hålen..

Quick-and-dirty solutions AB typ :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Fritzell »

Har faktiskt sett endel mindre pelarborrar, modell äldre som verkar trevliga. Köper ju hellre en 30år gammal maskin för 1000 än en ny för samma peng. Dom gamla var ju gediget byggda. Har länge velat och behövt en pelarborr, både till allmäna jobb och för att borra kretskort.

Uttis: Det tar jag gärna emot, skulle va väldigt intressant att prova. Bor en bit utanför Skövde.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Uttis »

Ok den är din om du hämtar den (30mil)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Fritzell »

Tack så mycket, men då blir det nog billigare att köpa en ny :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns en likadan som i Biltema-länken på Jula.
Funderade först på att köpa den, men när jag väl kände på den så insåg jag att delen med borrmaskinfästet inte har någo stopp i sidled, så den kan åka fram och tillbaka hur lätt som helst. Dessutom har den inte kuggstång. Istället är det ett fäste som liksom tar tag i stången. Detta kommer ge sig efter ett tag.

Den som RDX länkar till finns också på Jula. Betydligt bättre än den i stycket ovan. Svajar knappt i sidled (ungefär som en normal pelarborrmaskin) och har kuggstång. Helt klart användbart till det mesta. T.ex borra kretskort, fixa chassin, osv. Hade själv tänkt köpa en när jag var där sist, om jag hade kommit ihåg att mäta ifall min borrmaskin skulle få plats.. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Fritzell »

Aha. Det låter ju inte så jättebra. Aha.. :). Jo det kunde ju vara nått fast känns som att då kan man lika gärna lägga till lite för att få en riktig pelarborr. Har hört mig runt lite här, finns ju väldigt många träindustrier så kan nog finnas chans att komma över nån gammal rackare till ett bra pris tror jag.

Lånade för övrigt min morbrors pelarborr häromdan. Skulle tro att den är från 20-talet eller något :), fast med en nyare motor. Satt en ASEA trefas-motor på 1hk. Man startade den genom att slå på en brytararm, typ 1dm lång. Trevligt med gamla maskiner :), och det coolaste av allt var att den lät i princip ingenting. Skulle tro att den snurrade på typ 100-150rpm.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Kommentarer om Biltema borrstativ?

Inlägg av Fritzell »

Såg i nya Biltema katalogen som kom häromdan att de utökat sitt sortiment med en pelarborr. Det fanns dock inte så mycket data på den katalogen och vad jag kan se så finns den inte på hemsidan?

Skulle vara intressant att känna lite på den..
Skriv svar