UV-belysning av dubbelsidigt laminat

Användarvisningsbild
fredric2000
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 maj 2003, 00:49:40
Ort: Lund
Kontakt:

UV-belysning av dubbelsidigt laminat

Inlägg av fredric2000 »

Hej!

Testade idag att etsa mitt första dubbelsidiga laminat. Tyvärr blev fram- och baksida ca 1mm förskjutna. Undrar därför hur ni rekomenderar att man fixerar oh-pappret när man ska belysa.
UV-boxen jag använder kan bara belysa en sida åt gången. Jag la oh-papperna på varann och tejpade ena sidan. Skulle gissa att misstaget ligger i momentet då jag bytte sida för belysningen.

Hoppas på smarta lösningar och idéer...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: UV-belysning av dubbelsidigt laminat

Inlägg av gunne »

Tejpa båda sidorna på en spillbit av laminat med samma tjocklek som den du ska belysa. På så sätt hamnar de på rätt avstånd från varandra. Sen kan du väk tejpa fast hela klabbet på laminatet så att det inte rör sig när du vänder på kortet.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: UV-belysning av dubbelsidigt laminat

Inlägg av Fritzell »

Tejpa och hålla på brukar va väldigt riskabelt. Jag skriver alltid ut en fyrkantig tunn ram på mina kretskort som man centrerar efter. Då belyser man en sida i taget med ett oh papper och sedan vänder man och tar den andra layouten. Jag brukar lägga upp mina layouter bredvid varandra och skriva ut på samma papper och sedan klippa isär så gör man inte av med så mycket op-papper. Men man bör ju ha iallafall en halv cm "död" yta utanför layouten.
Skriv svar