Problem med etsning

phiberjenz
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 november 2006, 20:50:28
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Problem med etsning

Inlägg av phiberjenz »

Hej!

Gjorde mitt första mönsterkort idag, men det blev inte riktigt bra. Belyste fotoresisten med en Lågenergi UV-lampa från Kjell & Co i 10 min och framkallade kortet i framkallningslösningen från Kjell & Co. Allt såg jättebra ut och det var skarpa fina linjer. Gjorde iordning en etslösning genom att värma vatten i vattenkokaren och slå i rätt mängd "etspulver", även det från Kjell & Co. Stoppade ner kortet och efter ett par minuters skakande började det se riktigt fint ut.

Precis när jag trodde jag hade lyckats så blev min glädje lite avmattad; kopparlagret ute i hörnen och lite emellan ledningsbanorna här och var ville inte försvinna. Lät det ligga 20 minuter men ingenting hände. Gjorde iordning en ny lösning och testade igen. Då gick lite mer koppar bort, men bara väldigt lite. Gjorde samma sak, lät det vänta en stund. Gjorde en lösning till men samma sak. Nu såg jag till min fasa att kortet var så gott som förstört; de minsta kontaktytorna där jag skulle ha en ytmonterad krets var så gott som bortetsade. Så antar att jag får ställa mig och göra ett nytt försök imorgon men jag vill gärna ta reda på vad som blev fel.

Kan det vara lampan? Trots att den bara är på 13W så fungerade den jättebra på resten av kortet. Eftersom lösningen fungerade så bra i början förstår jag inte hur den kan sluta ha effekt helt plötsligt. Det var en klar färgskillnad på det som skulle etsas bort och det som inte skulle etsas, så fotoresisten verkade vara borta.

Några förslag? Tacksam för all hjälp :P

//Jenz
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Problem med etsning

Inlägg av X-IL »

OM vätskan tappar för mycket temperatur så slutar den helt enkelt etsa. Skall väl optimalt hållas på 52 grader eller något sånt har jag läst. Står på påsen.

EDIT:Stavning
Senast redigerad av X-IL 30 januari 2009, 06:54:21, redigerad totalt 1 gång.
phiberjenz
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 november 2006, 20:50:28
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Problem med etsning

Inlägg av phiberjenz »

Jo men om jag kokar upp vatten vid varje ny lösning och det inte händer något ändå så är det nog inte problemet... Fattar inte vad de kan vara :S
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Problem med etsning

Inlägg av JustNeed »

Förmodligen är det ojämn belysning. Det har hänt samma sak för mig nämligen, att det har sett bra ut efter framkallningen, men att delar av kortet ändå inte etsades i samma takt som resten. Det hjälpte om jag flyttade på kortet under belysningen så att det blev jämnare.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Problem med etsning

Inlägg av Walle »

Jag skulle föreslå att etsa med vatten, saltsyra och väteperoxid istället. Då är inte temperaturen alls lika kritisk (har för mig att det går utmärkt att etsa med saltsyra och väteperoxid vid rumstemperatur).

Blanda 1 del saltsyra (30%) och 1 del väteperoxid (17.5%) i 3-5 delar vatten. Kom ihåg SIV (Syra I Vatten), d.v.s. saltsyran och väteperoxiden skall hällas ned i vattnet, inte tvärt om!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Problem med etsning

Inlägg av AndersG »

Hur länge framkallade du? Skall vara 5-10 minuter och det kan vara lurigt med exponeringen så att resisten sitter kvar på vissa ställen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med etsning

Inlägg av Glenn »

Var väl 20 år sen jag gjorde kretskort själv sist, men jag skulle gissa antingen exponeringen eller så har du fått fettfläckar (av händerna) på kortet (efter framkallning), fast då brukar det synas att det är det iofs.

Exponeringstiden är ju rätt svår, man fick göra en del testexponeringar :/
Skriv svar