Flexibla mönsterkort?

steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Flexibla mönsterkort?

Inlägg av steppen7 »

Är det någon som vet var man kan köpa oetsade flexibla mönsterkort? Behöver till mitt exjobb där jag ska prova att fräsa fram en flexibel trycksensor i detta material.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av Meduza »

Prova ringa upp dom tillverkarna som tillverkar flexkort och hör med dom om du inte kan få köpa lite ?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av tecno »

Det finns ett antal olika basmaterial så du bör nog kolla lite vad det du söker. Tror inte att dessa tunna basmaterial är så lämpliga att fräsa, de mönsterkorts leverantörerna jag hadde att göra med i Italien stansade ut formen på korten.

Jag kan hjälpa dig med FR4 0.2mm med 24µ koppar dubbelsidigt. Behöver du enkelsidigt täck över en sida med tape och etsa bort den andra sen fräser du ut formen.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av steppen7 »

Tack för tipsen.

Ser ut som om jag kommer få några bitar på 50um med 8um koppar nu från en kretskortstillverkare.

Jag tror nog att det går att fräsa med den fräsen dom har på institutionen. Jag fräste ut ledare som var något tiotal mikrometer breda här om dagen när jag försökte lära mig den och djupet (Z-led) går att justera i steg om 4um. Det var iofs FR4 så det kan ju blir helt annorlunda med polyamidlaminat. Eventuellt får man "grovfräsa" först och sen etsa det sista med syreplasma.

Förresten slog det mig en sak. Det verkar som om flexkorten ofta klarar temperaturer på uppåt 250 grader, och fixeringsenheten i en laserskrivare ligger väl något under detta? Mätte tjockleken på ett vanligt papper från lasern till ca 90um. Laminaten jag kommer få ligger på 58um och borde vara tämligen lättböjliga. Borde man då inte kunna stoppa laminatet direkt i laserskrivaren och få mönstret direkt på kopparn? En lösning på den eviga frågan om hur man bäst gör sina egna mönsterkort... Vill man ha ett styvt kort är det ju bara limma fast flexkortet på nåt hårt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av squiz3r »

Skulle vara intressant att se resultatet ifall du testar skriva ut direkt på den!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av LaRdA »

Problemet kan vara om skrivaren klarar att värma kopparn nog mycket för att få tonern att fästa riktigt, ska du prova så välj "kartong" eller liknande inställning på skrivaren så brukar den köra lite långsammare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av Henry »

Tror inte den delen skulle vara några problem då både kopparen och laminatet är runt 100-tals ggr tunnare än tunt papper. Däremot tror jag inte att det kommer att gå att överföra toner då den elektriska laddningen som normalt skall göra ett papper laddat för att dra till sig tonern kommer att så att säga kortslutas av kopparen. Det är i alla fall vad jag märkte med ett tunnt laminat jag prövade med i en laserskrivare för ett antal år sedan, tonern fastnade ibland allt ifrån fläckvis och sporadiskt och ibland ingenting alls beroende på bla vilken fas månen var i. Men prova ändå, man vet aldrig.
Senast redigerad av Henry 1 februari 2009, 18:13:04, redigerad totalt 1 gång.
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av steppen7 »

Just det, så är det ju, att laddningen fördelas ut över hela kopparn så det kan nog aldrig fungera.

Ny idé, bläckstråleskrivare då? Frågan är om bläcket står emot etsvätskan och om det flyter ut för mycket eftersom kopparn inte suger åt sig. Med tanke på att det enklaste sättet att göra mönsterkort är just att rita med tuschpenna känns det ändå rätt lovande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av tecno »

Bläckstråle = tyvärr

Varför inte köra med Toner Transfer som du var inne på som 'vanligt'? Problemet lär ju bli hanteringen dvs materialet bör ju monteras på en bärare innan TT metoden för att inte få sprickor i tonern.

Rent spontant så är det nog bara att glömma, det materialet är inget för hemkok
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av kimmen »

Jag har för mig att det fanns tunnt laminat (men kommer inte ihåg hur tunt det var) i ELAB:s mönsterkortslabb på KTH när jag var där och etsade före jul. (jag såg på din profil att du är KTH-student).

I annat fall så finns ju i alla fall utrustning för att använda fotografisk metod om man har ett laminat belagt med fotoresist. Tror också det finns möjlighet att lägga på fotoresist på ett laminat utan.
hatten
Inlägg: 94
Blev medlem: 9 maj 2008, 22:16:23
Ort: Uppsala

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av hatten »

Rogers gör jättefina flexlaminat och är rätt generösa med samples - i alla fall till universitet och högskolor. Jag har dock för mig att det tog ett par 3-4 veckor innan mina laminat kom fram, så skicka din förfrågan så snart som möjligt :)

http://www.rogerscorp.com/acm/productty ... nates.aspx
steppen7
Inlägg: 529
Blev medlem: 27 februari 2007, 20:54:47
Ort: Upplands-Bro

Re: Flexibla mönsterkort?

Inlägg av steppen7 »

Jag har fått samples från HP Etch och Dupont nu.
Tack för tipset om Rogers, dom verkar som sagt ha en del som är trevligt. Jag klarar mig med det jag har fått just nu men det är ju alltid bra att känna till alternativ.
Skriv svar