Hur monterar man kort i efterhand?

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av Andax »

Och när du monterat med VHB-tjepen får du göra artificiella robotmuskler av resten...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av Swech »

Limpistol och en klick smältlim i hörnen...

Swech
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av ristomemo »

JimmyAndersson skrev:Ristomemo:
Lådan ska användas i vanlig inomhusmiljö.
Om man hittar tillräckligt bra självhäftande distanser kanske det skulle fungera med sådana, men jag har (precis som Tecno) dåliga erfarenheter av sådana rent generellt. Vågar inte chansa i det här fallet, ifall man skulle få plocka bort och göra om efter en tid.
I sån dräglig miljö kommer 3Ms VHB tejp sitta mer än nog, som redan är nämts i tråden. Tyvärr sitter den inte som standard på fästena, så man måste skrapa bort den tejp som sitter där först. Rengör med lite tsprit för att vara på säkra sidan. Lite större detaljer som är tejpade med den tejpen kan vara svår att ta bort utan att bryta och bända med verktyg. Tejpen i sig delar sig inte som billigare typer och man får inga fula märken.

Tyvärr är inte rullarna billiga på ELFA, men köp gärna en rulle för test.

Hittade denna film som var lite längre:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang modulerna, satt och funderade för att komma åt utrymmet enkelt om man har många korta kort, kanske ett par teleskop skenor med en plåt där alltsammans är monterat, och modulfronten (eller en insats med bara modulerna) skruvad med ordentliga fästvinklar i fronten, ungefär som en kökslåda, sedan lossar man bara till exempel ett par bultar(kan ju vara någon modell som går att lossa med handkraft)/snabbfästen, etc och drar ut hela lådan i ett par apparathandtag, så att man kommer åt det som sitter bakom. Kanske även borde gå att göra ett vertikalt system bakom modulkorten med tex gamla kortsocklar eller klämmor (vet ej vad som borde funka bäst) där man trycker fast korten i snygga rader bakom, är då något kort högre får det helt enkelt ta upp flera kortplatser, osv. så blir det ju sedan fortfarande enkelt att komma åt dem.

(matnings agg och annat med mycket vikt och volym och som man kanske inte behöver komma åt så ofta kan man ju då skruva direkt på plåten, eller montera bakom direkt i chassiet och en lång kabel till plint på plåten)

Edit: Vetefanken om inte rent av en vanlig kökslåda av plåt borde funka om man väljer någon av de bättre modellerna (och gör en front)

--------------------

OFF

Andax, Mycket intressant detta, går det att testa det där "i hemmalabbet"?
Måste avgjort testas i så fall, tack för länken.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av jonnorberg »

Jag ska precis ut och leta efter fästen till kretskort för mitt senaste projekt. De kan ev. passa dig. Jag ska försöka hitta några lister som man kan skjuta in kretskorten i. Dessa ska jag tejpa/limma/skruva fast och sen är det bara att dra ut kretskortet när man behöver. Elfa har några typer av kretskortslister som jag ska kika på ifall de funkar. De är upprätta dock och jag behöver nåt som ligger längs med. Du skulle kunna ha långa lister efter botten och när det tillkommer kort så behöver du bara hålla dig till en viss bredd och skjuta in extrakorten efter de gammla.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av blueint »

Köp en (billig) isolerande skiva av något slag som du kan skära ut ytan
för ett kretskort i. Och därmed få ett eller flera kort att passa i ett standardiserat skjut eller stackningssystem.

Skenor med U-profil så du kan skjuta in kretskort stående vertikalt.
Eller uttag för några skruvar i botten så att du kan stacka flera kort på varandra.

Lådskenor modell kök kan vara användbart. Men dom är oftast beroende att tyngdkraften är åt ett visst håll.
Skriv svar