Etsproblem

Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Etsproblem

Inlägg av luffare »

Försöker göra ett kretskort med SSOP krets och en SMD kontakt med 50 små ben(CSTP). Det borde vara ca 0,25mm mellan dom minsta. Problemet är att när jag etsar så är kopparen kvar mellan benen och banorna. Alla lite större grejer blir bra, banorna har samma bredd som benen eller lite mindre. Har en hemma byggd belysningslåda med två rör, använder framkallning och etspulver från kjell och blandar enligt anvisningar. Belyser i 10min framkallar i 5 och etsar i 10-20min i 40-50C, har testat byta ut ets vätskan efter ett tag och låtit den bubbla mer än dubbel tid men får inte till det. Har fått det o funka en gång men då var det andra fel, dom 4 senaste gångerna har misslyckats.
När jag belyst och lagt i framkallning och vickat burken ett par minuter så ser banorna bra ut, men det verkar vara kvar nåt skit mellan dom minsta banorna & benen :evil:
Har kört med laserutskifter men ska testa med bläck, nån som har nåt mer tips?
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Etsproblem

Inlägg av jonnorberg »

Tryck chablonen riktigt tätt intill. Du kanske får skuggningar. Du kanske till och med får skuggningar då du har 2 rör?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Etsproblem

Inlägg av Walle »

kanske prova med saltsyra och väteperoxid?
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av luffare »

Hade nog en större vikt på locket när jag lös på det lyckade kortet ska testa igen.
Vart hittar man väteperoxid och saltsyra? Hur ska man blanda?
Ska fixa oh till bläckskrivaren i morgon så då får vi se hur det funkar med samma prylar och lite mer vikt.
Tjille
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 februari 2007, 14:33:00
Ort: Göteborg

Re: Etsproblem

Inlägg av Tjille »

Det låter som om du framkallar allt för länge. Jag framkallar oftast i ca 30 sekunder, aldrig över en minut.
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Re: Etsproblem

Inlägg av MrNiceman68 »

Saltsyra o Vp hittar du i färgaffären.
Detta fungerar bra äen på smala delar mellan banor.
Om man har rätt belysning och framkallare.

1 del saltsyra 3 del vatten 1 del vp.

Blanda ALDRIG i fel ordning

Vatten först Sedan Syra och vp sist ..

Kom ihåg regeln SIV = Syra i Vatten.

Använd skyddsglasögon o handskar.
/johan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av MadModder »

Skriv ut spegelvänt och lägg sen filmen så färgen ligger direkt mot laminatet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av hcb »

>Blanda ALDRIG i fel ordning

>Kom ihåg regeln SIV = Syra i Vatten.

Förvisso en bra regel att hålla sig till, men den behöver man inte hålla sig till för saltsyra. Det är svavelsyran som är lurig i och med att den i kan göras helt vattenfri---saltsyran är mest vatten även i koncentrerad form.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Etsproblem

Inlägg av Walle »

Är inte poängen med SIV att när man släpper en vätska i en annan vätska, och det blir ett tillbakastänk, så är det alltid vätskan som först var i behållaren som stänker upp, inte den vätskan man häller i?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av hcb »

Inte så vitt jag vet. Eller ja, kanske indirekt. När svavelsyra blandas med vatten frisätts en hel del värme, och om man droppar vatten i konc. svavelsyra finns risken att det blir så varmt att vattnet förångas och drar med sig svavelsyran i stänket. Tvärtom funkar, eftersom vatten har en hög värmekapacitet och risken för stänk är liten.

För saltsyra (som är HCl löst i vatten, till skillnad från svavelsyra som konc är ren H2SO4) spelar det dock ingen roll.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Etsproblem

Inlägg av Walle »

Aha, där ser man! :) Man lär sig något nytt varje dag. Fast ska man hårddra det så fick man väl lära sig det där på kemin i grundskolan, men det är ju bortglömt sen måååånga år :D
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Inlägg: 132
Blev medlem: 4 oktober 2005, 16:25:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av luffare »

haha det ända jag minns från kemin i högstadiet var just SIV :)
Hur noga är det med bakgrundsljus?
Jag brukar se till att få in precis tillräckligt med ljus(Dags,lampa eller stearin det som är på förtillfället) för att kunna se var jag lägger kortet i lådan. Hur gör ni och vilka lampor kan vara igång utan att sabba fotoresisten?

EDIT: Nu gick det bättre. Ändrade till bläck och skrev ut spegelvänt, framkallade en liten stund och sköljde lite längre än normalt :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Etsproblem

Inlägg av JimmyAndersson »

Tjille:
"Det låter som om du framkallar allt för länge. Jag framkallar oftast i ca 30 sekunder, aldrig över en minut."

Tiden för framkallningen beror mycket på laminatet (fotoresisten), ljuskälla, avstånd mellan ljuskälla-kort, utskrift, papper/OH-film, samt belysningstid. Så det är långt ifrån alltid som någons tider stämmer för en annan person. I någon tråd sammanställde jag olika medlemmars tider och om jag inte minns helt tokigt så var det ingen som hade samma tider som någon annan, trots att flera hade liknande setup. I jakt på listan så hittade jag en anteckning om när jag använde ett ansiktsolarie som belysningskälla. Då krävdes 14 minuters exponering, 8-9 minuters framkallning och 35 minuters etsning. Mindre tid på exponering och framkallning gjorde att det knappt hände något efter 3-4 minuter i etsbadet, men efter ytterligare ca en timma så såg kortet ut såhär:

Bild

Så tider är oerhört individuellt.


edit: Ändrade en siffra som blev fel.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 844
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Etsproblem

Inlägg av jonnorberg »

Kan det vara gamla kort med gammal fotoresist? Jag brukar få en tunn hinna över hela kretskortet när jag har haft gamla kort som jag får ta bort försiktigt med tummen under rinnande vatten. Vid dessa tillfällen får jag precis det där problemet.
Såg nu att det inte var ditt problemkort på sista bilden här över. Men det är säkert nån som lär sig av det jag skrev över endå.
Skriv svar