Hur fräsa halvhård alu plåt?

MichaelKornby
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 juni 2008, 18:12:00
Ort: Lund

Hur fräsa halvhård alu plåt?

Inlägg av MichaelKornby »

Jag vill fräsa rektangulära hål i 3mm halvhård alu-plåt (frontpanel till hembyggda intrument). Jag har en gammal stor, stadig pelarborrmaskin (200 - 1300 v/m) med koordinatbord. Vad skall jag använda för fräsbit? var kan jag köpa sådana? Skall man fräsa med hög eller låg hastighet? Skall jag tom använda min vanliga Bosch handöverfräs istället?
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

En pelarborrmaskin är inte gjord för att fräsa med. Dom har oftast en spindel med Morse-kona utan dragstång och en Morse-kona lossnar väldigt lätt när den utsätts för radiella laster. Dessutom är en vanlig borrchuck inte heller gjord för radiella laster.

MEN det betyder inte att du inte kan prova, om du är försiktig. En vanlig pinnfräs bör du använda. Ju mindre diameter ju högre spindelhastighet, om du kör med en 3mm fräs så får du maxa varvtalet på maskinen. Se till att plåten är ordentligt fastsatt så nära stället du ska fräsa på som möjligt och ta inte hela djupet på en gång, max halva diametern på fräsen du använder. Mata sakta och försiktigt och smörj/kyl med T-röd eller spolarvätska eller någon annan sprit.

Än en gång, ta det försiktigt och se upp om chucken lossnar.

EDIT: Pinnfräsar finns i välsroterade järnaffärer, hos Schuchardt Maskin, OTDTools med flera, eller på EBAY.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Jag skulle nog ha borrat ett stort hål eller några små och sen drumlat(dremel) resten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har hört om folk som fräst i alu med en handöverfräs .... :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har sett en person fräsa gjutjärn med en handöverfräs, en desperat sista i minuten åtgärd, som till allas förvåning fungerade hur bra som helst, det gradades bort ca 5*5mm

så fräsa med handöverfräs funkar nog om man kan få det till att inte hugga
MichaelKornby
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 juni 2008, 18:12:00
Ort: Lund

Inlägg av MichaelKornby »

Tack för alla tipsen. Jag skall prova med min pelarborrmasking och en 6mm pinnfräs.

Varför skall jag använda sprit för kylning? Jag har hört att såpvatten oxå går bra? Är det bar för att såpvatten kan ge rost? eller har spriten en bättre kyleffekt? (brukar ha bra värm-effekt i andra sammanhang...)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Smörjning/kylning.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

kolla noga om du inte har gänga för dragstång på din kona, samt skaffar passande dragstång - utan den så kommer chucken närmast garantera vilja åka ur konan på ganska kort tid oavsett hur hårt du slår upp den - tyvärr...

Sprit/isopropanol fungerar bäst för aluminium - du märker garanterat när du inte smörjer då allt bara bakar ihop sig och slutar att skära - väldigt lätt att dra av en fräspinne då....

Andra metaller behöver andra typer av fräsolja/vatten/såpa - ren koppar har jag hört skall fungera med filmjölk, som annars är väldigt bökig att berabeta

---

Sprit har också fördelen att försvinna/dunsta på rimlig tid till skillnad från vatten och såpa/skäroljor - se dock till att det är välventilerat då det är brandfarligt.

T-röd avråds å det bestämdaste då blir är en massa vatten och färg i den som blir kvar när grejorna torkat - samt att man smittar ned allt i sin omgivning med bitrex som gör allting beskt även långt senare - ja du märker själv.

konc. spolarvätska eller biltemas elektronikrengöring (36-4517) fungerar utmärkt då det sistnämda är ren isopropanol i sprejförpackning.

Kör man med spolarvätska så bör den vara i en blomsprutflaska (om man hittar en som håller för spriten - det är inte självklart...) som man sprejar på fräspinnen medan man kör - är strålen lagom koncentrerad så blåser man samtidigt undan spånet så att man ser vad man gör...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en sak, fräser man i tunna plåtar brukar jag göra det med en spånskiva under, det flexar mindre och med risk för att konan lossnar så spar det fräsen

för småsaker så har jag annvänt sprutor för att få på sprit, med en liten nål räcker det länge

på tal om filmjölk, i gamla böcker fanns det rovolja som skärvätska, undras vart man får tag i det nuförtiden
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

rapsölja?
ConnyK
Inlägg: 188
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Hur fräsa halvhård alu plåt?

Inlägg av ConnyK »

Det går tydligan bra att fräsa i aluminium med handöverfräs ...
Detta är bilstereobygge och bilder med fräsning är en bit ner - man blir imponerad

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=46227&page=2
Skriv svar