Svetsa samman två plåtar.

krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Svetsa samman två plåtar.

Inlägg av krille356 »

I dag försökte jag mig på att svetsa samman två stålplåtar till en stor plåt, problemet är att den ena av de två plåtarna reser sig när jag häftar samman dem.

Den största av de två plåtarna är 1600x900x3 mm och den minsta av de två är 490x900x3mm, det är sidorna som är 900mm som ska svetsas samman så att jag får en plåt som är 2090x900x3mm stor.

Än så länge har jag bara häftat samman plåtarna med ca 50 mm mellan varje svets. Jag la plåtarna med ca 1mm glapp i skarven, efter att de var inriktade så att det skulle bli rakt så häftade jag dem i ytterkanterna och sen i mitten.

När jag var klar häftad upptäckte jag att den minsta plåten lyft sig ca 3 cm från underlaget på den sidan som är längst från svetsfogen.

Jag behöver tipps på hur man ska göra för att få plåtarna att slå sig så lite som möjligt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är i och för sig ingen mästare på plåt, men för att minska spänningarna skall du nog börja från en sida, sedan punktar du den från bägge sidor, ev får du gå efter sedan med en rondell och slipa bort punkterna när du gör den riktiga sömmen.

Fäster man stummt i bägge ändar innan man kör mitten får man ett slags sinusliknande vågkurva som rör sig frammåt, har varit med om att även grova plattjärn börjt sig i S form i ena änden pga det du beskriver...

Det kan vara litet pyssligt att få allt att stämma, men kör korta sömmar från bägge sidor och rikta emellan så går det att styra lättare.

Edit: Om det inte går att svetsa från bägge sidor går det att styra upp skapligt i allafall om man riktar med en tung hammare under och efter punktningen, dock kommer då plåten att resa sig i V-form uppåt.

Men du måste alltid ha en fri sida där "sinusvågen" kan vandra ur under arbetets gång (tex en liten handrondell att lossa punkterna efter hand om det gäller stora stycken).
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Inlägg av krille356 »

Glömde skriva att jag svetsar plåten med gas, har en sådan här svets
http://www.dillonwelding.com/kits/stand ... od_12.html

Dillon svetsen värmer plåten mindre än en vanlig MIG när man gör själva sömmen, men lite mer när man punktar samman dem.

Låter som en bra idé att punkta samman dem från båda sidorna, med lite tur så kanske jag kan dra plåten rak genom att punkta mellan de tidigare punkterna fast från baksidan.

Har också haft problemet med "sinusvågen" tidigare när jag svetsat tunnare plåt, denna gången har jag än så länge sluppit det problemet :)

Hittade en intressant regel på ett amerikanskt svetsforum i går kväll, när man svetsar samman plåt ska man alltid ha minst plåtens tjocklek i glapp mellan plåtarna för att de ska kunna töja sig under svetsningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OFFT.

Jag har också länge sneglat litet på dessa Dillon svetsar.
Hur är de när det gäller riktigt fina objekt vad gäller lågan och sådant?
Vad jag fattat så verkar det gå att ställa till mycket fin låga på dem jämfört med vanliga AGA munstycken?

--------------------
En egenhet med järn, som jag inte vet exakt hur det funkar är att det går att mer eller mindre "frysa" böjningsrörelser och annat i balk och plåt genom att värma och kyla vissa punkter. Känner till en kille som är sanslöst duktig på det, vet han gjort bland annat gjort delar till inredningsdetaljer och annat av stålbalk enbart med värmepunkter från gasmunstycket och blöta trasor.
(skulle onekligen vara intressant om någon kunde förklara principen varför det funkar)

Så antar även plåt beter sig på samma vis.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Inlägg av krille356 »

Har haft min Dillon svets ca 1/2 år nu, hitintills är jag mycket nöjd med den.

Med munstycke nr0.0 som är det minsta så skulle jag våga mig på att påstå att det går att svetsa en länk på ett halsband. Lågan med det munstycket är extremt liten och precis.

Regulatorerna är dock viktiga när man använder mycket små munstycken, jag hade först vanliga AGA regulatorer vilka funkade hyfsat med större munstycken. Men det blev en helt annan svets när jag köpte lågtrycks regulatorerna från dillonwelding.

Har svetsat en hel del 0.7mm plåt med svetsen med mycket bra resultat.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

just att krympa stål/plåt med uppvärmda punkter och blöt trasa är en teknik som bilplåtslagarna av gamla skolan använder när man eller skadan har töjt ut plåten lite för mycket
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Någon här som vet vad som händer rent tekniskt då, jag menar varför det stannar i en viss form istället för att kontrahera tillbaka helt?
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Du inför spänningar i plåten pga temperaturgradienter som gör att den deformeras plastiskt.

Skall försöka förklara:
T.ex. om du värmer upp en punkt mitt på en plåt så kommer plåten runtomkring punkten att få dragspänning och den varma punkten i sig hamna i tryck när det är varmt. Detta pga att stål expanderar när det blir varmt pga dess längdutvidgningskoefficient. Om man värmer mycket så plasticerar man materialet, fast mest där man värmer, då stålet försvagas (får en lägre sträckgräns) i den varma punkten. När sedan den varma punkten kyls av så kommer den att hamna i drag och plåten runtomkring i tryck, (dvs det omvända) p.g.a. att den relaxerade (deformerades plastiskt) när den var varm.

Dessutom kommer de olika sidorna av plåten ha olika temperatur om man t.ex. kyler den ena sidan med tryckluft eller vatten, som också kan deformera plåten genom böjning.

Om man således värmer plåten på ett sinnrikt sätt så kan man få plåten att deformeras på ett förutbestämt sätt, men det är inte lätt.

Det kanske inte är så lätt att greppa detta första gången man hör resonemanget, men försök tänka igenom det hela för dig själv så kanske polletten ramlar ner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo nu förstod jag bättre, verlar ju då rätt logiskt om det sker en plastisk förändring.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Om man således värmer plåten på ett sinnrikt sätt så kan man få plåten att deformeras på ett förutbestämt sätt, men det är inte lätt.

De som byggde fartyg Förr i Tiden (tm) kunde dock, i alla fall om jag förstått historierna rätt. Dubbelkrökta skeppsplåtar fick man inte till utan vidare, men med litet konstruktiv användning av värme så blev det rätt.
Skriv svar