Fotolaminat / framkallare, färskvara?

Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Fotolaminat / framkallare, färskvara?

Inlägg av manw »

Hej

Har tidigare gjort en hel del kretskort med fotolaminat. Belyst, framkallat, etsat klockrent!

Skulle göra ett par kort ikväll, och plockade fram prylarna. Funkade inte alls tyvärr. En del av fotoresisten verkade fösvinna, eller det såg helt OK ut, med bara gula banor kvar, men själva etsningen verkar inte alls fungera tyvärr. Tycker nästan att det ser ut som det är en hinna kvar på kortet, även där det skall vara "bortframkallat".

- Etsvätskan är nyköpt idag, av en typ som jag tidigare använt med gott resultat.
- Framkallaren är egentligen bara en stark bas (lut?) och där står att den kan sparas.
- Fotolaminaten har legat ett tag, så jag undrar om de kan ha blivit för gamla? Har använt dem förut av samma batch har jag för mig.

Någon som har några erfarenheter av detta?

//Mats
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fotolaminaten har legat ett tag...

Vad är ett tag? En timme, en vecka, en månad, ett år eller tio år?

På vår kopieringsmaskin på jobbet stod det att man skulle vänta en stund för papperskopior, och två stunder för plast.

Är ett tag dubbelt så långt som en stund, eller kanske hälften så lång, hmm...
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Inlägg av manw »

Fotolaminaten kanske är 5år gamla, så det kanske gäller att köpa några med färskare datum, fast sedan vet man ju inte hur länge de är lagrade innan man lägger händerna på dem. Kanske får kvista iväg och köpa nya :?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Köp nya, tiden att etsa och misslyckas är mer frustrerande än den 50lappen kortet kostar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom jag får från MultiCad garanteras hållbarheten till några månader, i absolut mörker. Alltså 5 månader, inte 5 år. :wink:

Klart dom håller lite längre än några månader, men det är väl som maten i frysen... :D
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

De laminat jag köpt från Conrad har bäst-före-datum på sig. Det är inte så dumt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur lång tid ligger dom på ca?
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Skulle tro att det beror lite på lager och batch, men jag köpte Bungard epoxikort 100x160x0,5 mm 2x35 µM CU 20061112, som hade bäst-före-datum 20071112. Dom fungerade dock alldeles utmärkt för bara någon månad sedan.
Skriv svar