Trimma monstersvarven

Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Trimma monstersvarven

Inlägg av Averell »

Jag har monstersvarv, dvs en äldre gedigen 1,5 tons 60-tals stor svarv med stor växellåda HS10. Växellådan har raka kuggar. Växellådan drivs med 4 kilremmar via en elmotor.

Vågar man sig på att byta ut motor med dubbla hastigheten för att öka skärhastigheten?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle nog vara så försiktig med att varva upp lådan, kan du inte gå direkt på spindelaxeln eftersom du jagar högre varvtal. Kolla även ATT lagringen står pall för önskade varvtal!
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Inlägg av Averell »

Skulle väl vara möjligt men då måste jag ha en frekvensstyrd motor så jag kan ändra varvtal. Jag trar ett kort på lådan och lägger ut imorgon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

vad har du för varvtal nu?
och lagring?
speciellt på spindlen


har min gamla häck från femtiotalet och den fanns i två versioner med max 600 och max 800 varv i minuten, någon gång ska jag antingen byta remskiva eller fixa en frekvensomformare som gör att jag kan få upp den till dminst dom där 800 i varjefall
Användarvisningsbild
Averell
Inlägg: 192
Blev medlem: 30 juni 2007, 23:48:26
Ort: Kalmar

Re: Trimma monstersvarven

Inlägg av Averell »

Jahopp, nu har jag fått till en bild på lagringen. Spontant tror jag inte det skulle gå sönder av lite mer fart.

Bild
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Trimma monstersvarven

Inlägg av Norpan »

Jag har gjort detta på vår supportsvarv på jobbet.
Gjorde det med en potentiometer och ett vred.
Har man vredet i ena läget går svarven i samma hastigheter som innan beroende på första eller andra läget på startspaken.
Med vredet i andra läget är den steglös med potentiometern, upp till dubbla originalvarvtalet.
Och start och stopp, fram och back med startspaken.
En förutsättning för att använda frekvensomformare är att det finns ett bromsmotstånd.
Annars tar det löjligt lång tid för att stoppa eller vända riktning.
Elektroniken finns redan i de flesta lite större omformare och i mitt fall, eftersom ett färdigt motstånd kostade mer än omformaren, använde jag en 1500W kokplatta, vilket var det enda jag kom på som hade rätt resistans och tålde effekten.
Den lilla plattan på en vanlig spis, kostade runt 300:- om jag inte minns fel.
Anledningen till att jag gjorde detta var att originalmotorn gått sönder så jag vet inte om det fungerar med en omriktare på en tvåhastighetsmotor.
Antagligen gör det det.
Vad gäller växellådan är det nog bara problem om det är dåligt smorda, eller tighta glidlager nånstans, å andra sidan är det ändå inga direkt höga varvtal och lagren smörjs bättre när oljan stänker runt mer.
Skriv svar