HP Laserjet 1100, vilken toner för kretskort?

zilog
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 september 2008, 01:27:08
Ort: Landskrona

HP Laserjet 1100, vilken toner för kretskort?

Inlägg av zilog »

Jag har en gammal HP Laserjet 1100 som jag planerar att använda för att etsa lite dubbelsidiga SMD-kretskort (dock inte överdrivet många komplexa kapslar i detta stadiet), och har problemet att tonern är slut i skrivaren.

Det finns ett antal olika tonersorter att välja bland på http://www.nordicink.se/products.aspx?p ... erJet+1100, min fråga är om någon har erfarenhet av kvalitetsskillnader mellan pirat och original? Pengarna spelar roll för mig, så jag vill inte betala enbart för placebo.

Noggrannheten jag behöver är att kunna etsa S08- och 0805-kapslar på ett 200x150mm stort kort, det som är hålmonterat gör jag så grovt som möjligt för att öka sannolikheten att det lyckas. Det är även viktigt att det täcker väl då jag kommer att vilja ha breda banor och solida jordplan överallt där det går (kraftelektronik).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla laserskrivare är dåliga på täckning av typ jordplan, oavsett toner.
Kör originaltoner, så får du nog bäst resultat.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Conrad har en spray som man kan använda för att få bättre täckning när man skrivit ut på OH-film med laser. Det gör stor skillnad, speciellt på jordplan och breda ledningsbanor. Jag föreslår nog också originaltoner.
zilog
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 september 2008, 01:27:08
Ort: Landskrona

Inlägg av zilog »

grubs:

Du har ingen länk till Produkten? Hur är den tänkt att fungera, löser den upp tonern så att den kan "smälta" ihop bättre på filmen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Beroende på typ av toner så kan du använda vanlig aceton till det, men det behöver förstås vara en mycket fin dimma för bästa resultat i så fall.

Köper man toner från respekterade svenska ställen så tror jag inte det är någon radiakl skillnad mellan toner och toner.
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2007, 01:53:29
Ort: Umeå

Inlägg av Beast »

Artikelnummer: 528017 Conrad
Skriv svar