Hur får man ut läckande batterier ur ett rör?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Hur får man ut läckande batterier ur ett rör?

Inlägg av JimmyAndersson »

När jag packade ner det sista från labb-bordet så upptäckte jag skalet till en laserpekare. (Själva lasern är bortplockad sedan tidigare.) Märkte att det var lite tyngre än väntat så jag skruvade isär skalet. Där inne satt två Ikea-gula AAA-batterier. Lite vitt pulver i båda ändarna av röret (och på batterierna) avslöjar vad som har hänt. :roll:

Jag petade lite med en skruvmejsel. Nepp, de ville inte ut.
Satte skruvmejseln i röret, höll i och slog mejselskaftet i bordet. Först försiktigt och sedan med mer kraft, men batterierna rör sig inte ur fläcken.

Jag vill helst ha kvar röret. Går det att få ut batterierna på något sätt?


Bild

Bild

Bild

Bild
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Om det är brunstensbatteri så består elektrolyten av zinkklorid. Zinkklorid kan lösas upp i vatten så det kanske går om du doppar den i vatten?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant idé. :)

Hm.. nu hittade jag rätt batteri på IKEAs sajt. Det är tydligen alkaliska batterier.
Elektrolyt av kaliumhydroxid då alltså, om jag inte har fel.
Iofs så är det ju kalium och vatten..
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

gick väl an om vattnet kan komma åt salmiak/zinkloriden, men förmodligen ligger det mesta bakom plastskikt och korrisionen när batterikärlet väl gav med sig gjorde hela till en fin presspassning.

du får nog borra ur det först så mycket det går för att avlasta trycket och öka åtkomsten för att blötläggas i vattnet senare.

tillägg:

Kaliumhydroxiden i alkaliska batterier ganska (läs väldigt) aggressiv mot aluminium så det kan ha blivit fin oxid/hygroxidsörja som cementar fast batterierna rejält - tror fortfarande att det är borrmaskinen och blötläggning och kanske ungsbakning som gäller och sedan försöka få ut plåtkapslingen från urborrade batteriet - frågan är om det är något användbart kvar efteråt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som ett kul testprojekt, så jag ska göra ett försök. :)
Återkommer med resultatet efter flytten.

Tack för tipsen! :tumupp:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

någon slags krypolja och dunka till det
eftersom du kommer åt från båda håll kan du ta ett dorn och knacka ut det

om inte våld löser alla problem :badgrin: :mrgreen:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Det är inte en massiv sprint (längre) som skall knackas ut utan något som liknar en lerplugg - en sådan i en ändan på gevärpipa kan spränga pipan eftersom nedtryck omvandlas till sidtryck med kilining ala romerska brobågar-prinsip på partikelnivå..

samma sak om man fyller ett rör med salt med en bit papper framför som täcker för öppningen - slår du med ett don så spräcker du röret innan pappret vid öppningen går sönder...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Borra ur batteriet med en aning mindre borr är röret...sedan är det bara att ta tag i metallkanten på batteriet med en tång och böja in. Använd ögonskydd...
Användarvisningsbild
Anderst
Inlägg: 318
Blev medlem: 3 januari 2007, 21:33:27
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

stäm ikea och köp en ny laserpekare :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borra ett litet hål i pluppen där och trä en stålwire genom, och dra ut batteriet. Kanske funkar bättre än att slå. Har du tur följer det andra med pga undertrycket mellan. Annars borra ur skiten när du ändå har maskinen i handen :D
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Hur får man ut läckande batterier ur ett rör?

Inlägg av wombat »

Ursäkta ot'n, men jag skrattade mig ½ fördärvad åt föregående inlägg.
Dadaism för tjugehundratalet. Dagens höjdpunkt! :D

On topic lägger jag min röst på borraursåmycketdutörsochtarestenmedspetstångsgänget.

/Wombat

EDIT->Och nu var det visst borta. :roll: Kan ha varit någon slags japansk spambotticelli.<-EDIT
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hur får man ut läckande batterier ur ett rör?

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Jag har förresten inte hittat röret nu efter flytten. Det ligger säkert i samma kartong som hylsstiften, min favorit-moddade skruvmejsel, batteriladdaren, en liten rörförstärkare och ena KVM-switchen.. :roll:
Skriv svar