Naturtrogen slitstark kromfärg?

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Naturtrogen slitstark kromfärg?

Inlägg av Mizzarrogh »

Funderar om det fins någon typ av billig kromimitationsfärg (för plast, metall, etc) som inte ser alltför billigt ut i slutresultatet?

Helst bör den tåla litet också, eller gå att lacka med skyddslack.

Tänkte mig mest för dekorativ effekt på enklare prylar man inte vill kosta på riktig förkromning/förnickling.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har inte själv testat dessa men såg i sommras ett litet sprayat område av sådana där kromimitation på burk och den såg väl ok ut på det avståndet jag såg den på. Den har ju dock inte riktigt den rätta kromglansen då det är så vitt jag förstått extremt små och tunna aluminium flagor i dessa typer som skapar reflektionen. Kommer dock ej ihåg märket på den jag såg men skulle kunna tro att det kan vara en del skilllnad i kvaliten mellan märken.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Kan väl bidra med ett utlåtande om Biltemas chrome-spraylack. Den levde väl ungefär upp till förväntnignarna: Alltså resultatet blev extremt dåligt och färgen som metallbiten jag provlackade fick skulle jag snarare kalla matt-silver.
Fint lock på burken dock. Hade resultatet blivt typ mittemellan färgen på locket och det verkliga resultatet så hade jag nog varit berädd att betala det tre-dubble för burken.

Detta var väl 1-2 år sedan men jag känner på mig att det inte skett något fantastiskt i biltemas färglager sen dess.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den jag såg var inte biltemas kommer jag ihåg men den var bättre än den du nämner dock givetvis inte i närheten med locket. Har även sett på en burk att det stått att det inte blir så som det är på locket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tror att det står på burken att färgen inte tål beröring eller klarlack.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo det kan mycket väl också ha stått, men det jag såg var att på denna burk stod något i stil med att resultatet inte blir blir exakt som det som är på locket.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Undras vad de har i/på en del plastdetaljer och annat med kromimitation, den är ju både slitstark och ser riktigt bra ut (i synnerhet för att vara en billighetsartickel (gissar jag i vart fall, eller så krävs det så litet att det inte påverkar priset nämnvärt))
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Då är det inte för sällan (om inte tom alltid) förångat aluminium som läggs på med den principen som jag håller på och bygger; PVD och beroende på materialet som beläggs så kan detta skikt sitta väldigt hårt. Men är underlaget plast så kan man ibland skrapa av det med en nagel då aluminium generellt inte fäster så speciellt bra mot plast utan ett annat lager metall under och då krom för det mesta som fäster på nästan allt. Men det kostar bra mer både i material och extra moment i tillverkningen som tar längre tid. Detta vill ju inte tillverkarna utan det skall vara så enkelt och billigt som möjligt så dom tjänar mer och det skall bara reflektera ljus och inte mer än det. Har en framlampa till min cykel och där har nästan hälften av reflexskiktet försvunnit efter ca 4 år som haft lampan, skall nog lägga på ett nytt när PVDn blir klar.

Reflektorer i mer eller mindre allt som tex ficklampor, cykelljus m.m. så är det oftast ett lager förångat aluminium som agerar reflexskikt på dessa. Detta används till mer eller mindre allt som är spegelblankt men normalt ej till reflektorer för bla bilar då det finns en annan metall som tom har högre reflektivitet än ett högrent aluminiumskikt men denna är förstås betydligt dyrare.


För att göra aluminiumskikten så behövas inte så värst mycket och det är förstås inte heller bästa kvaliten som används och då detta sedan även massproduceras så håller det nere kostnaderna en hel del.
Skriv svar