Skarva skinn

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Skarva skinn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska klä en högtalarlåda med skinn (sidor/topp/botten). baffeln är i oljad valnöt. Skinnet som är hyggligt tjockt ska limmas med vitlim. Test har visat att det fäster bra.
Men mina skinnbitar räcker inte runt utan jag måste skarva. Ska jag då skära av skinnet med sneda ytor (45 graderssnitt) så det överlappar lite i skarven, eller ska jag skära rakt (90 graderssnitt) och sicksacka ihop på symaskin.
Tror det mer är en estetisk fråga men vem vet - någon av er har kanske drabbats av det här förut.

Med snitt betyder att jag lutar kniven när jag skär. Alt inte lutar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror på 45 grader, ev. om så önskas pressa en fals med ett järn, sticka hål med en syl (underlättar om man har tillgång till en punstrissa eller liknande att få ut måtten på stygnen först om man ej har tillgång till en lädersymaskin) och sedan sy med tex. vaxad lintråd (som vid behov med fördel kan färgas innan).

Men, som sagt, är bara mitt smaktips just nu. :)

Edit: Snyggast skulle nog bli om det gick att sy på baksidan och pressa ned flikarna på baksidan (efter att de tunnats ur) så att sömmen blir osynlig
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det senare alternativet låter vettigt, men kräver viss tillgång till verktyg....

Tack för tipsen ändå. Jag gör ett test där jag försöker skära skinnet i med vinklad kniv och ser hur det blir.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Njae, men det är bra att öva litet på spillbitar först, men om du tunnar ut sidorna först på baksidan, sedan syr du som vanligt med stark tråd (vet inte, men somliga som tillverkar knivslidor använder tandtråd, fast har ingen egen erfarenhet av hur detta håller i längden, men verkar tydligen funka, själv brukar jag dock köra mer traditionellt med stark linnetråd som man drar genom ett stycke bivax, så glider den lättare utan att fastna och haka sig nylontråd och liknande borde också funka, tror jag)

Blöt lädret först och låt det dra in litet så det blir smidigt och formbart. Sedan lägger du bara bitarna som skall skarvas med avigsidorna uppåt och syr (är det tjockt läder får du kanske sticka hål först med en syl annars använder du en sk skärnål (lädernål) så går det markant enklare (jodå, jag har testat med en vanlig synål också av kraftig modell, funkade visserligen men gick trögt som tusan så man blev blå om fingrarna... :D )) från den sidan, ungefär som när man syr en skjorta. Enklast är det nog om du mäter från kanten, och/eller drar upp någon form av riktlinje innan som du har att gå efter (här underlättar det om man använder en sk. punstrissa (ett verktyg som har ett hjul med masor av nålar för att få ut rätt mått på stygnen) men det är som sagt ej nädvändigt, jag har kört utan och det funkar om man är noggrann men eftersom stygnen nu inte avses synas är det i dethär fallet viktigare att de sitter skapligt i linje för ett bra resultat, här kan man dra ett sträck med tex baksidan av ett skadskaft eller liknande om man vill.

Sedan, när själva sömmen är färdig pressar du ut flikarna så att de åt varsitt håll, varpå du drar med tex skaftet på en bordskniv (med flat baksida) eller liknande så att lädret (som bör vara fuktigt, ev får du lägga på litet mer vatten) pressas ned (dra på baksidan så slipper du ev. ränder). (noteras bör att fuktigt läder förstås krymper en aning, tror det räcker väl att fukta kring själva sömmen, kolla som sagt på en spillbit -innan- du blöter eftersom vissa kvaliteter kan ändra färg om de blir blött))


Edit: Var ett tag sedan höll på med detta nu, så kan ha missat något vesäntligt. Som sagt, testa på en spillbit hur resultatet blir när det torkar innan du slabbar på vatten. :)

Edit2: Kom ihåg att vått läder kan töja sig rätt mycket.

Går nog bra att köra torrt annars, litet svårare att arbeta med och inte lika elastiskt och formbart, annars funkar det lika bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag hadde sytt för hand, ser snyggt ut

var kommer läderskarvarna?

om dom kommer i hörnen, kan du inte fräsa in så du viker in skinnet och då kan du sy ihop det så man får en dold söm men får en invikning vid sömen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ena lådan får en söm i botten - osynlig. Den andra lådan får sömmen på sidan - synlig.
Syr jag gör jag sömmen starkare och den glipar inte när jag limmar fast skinnet.
Skinnet är inom () 1,3mm tjockt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Kom osökt att tänka på en person som köpte en beggad HD motorcykel som var klädd i tjockt svart läder, tror det var sytt på utsidan med sicksak (här kan man nog tänka sig ett litet handjagat resultat som ser snyggt ut), har jag för mig och fäst i skärmarna genom massor av små hål.

Dock blev den ommoddad senare i mer metall järnkors stil. 8)

Edit: Så tunnt behöver du nog inte tunna då är nog bara risk att det går sönder när man syr sedan.


Edit: Så tunnt läder behöver man inte blöta går nog att sy på vanlig symaskin tror jag (den jag testade med var visserligen en gammal husquvarna med massor av gjutjärn men det gick fint att sy tunnt mjukt läder på den upp till ett par lager men Sedan var det farfars gjutjärnsmonster (en gammal sadelmakarmaskin) som gällde...))

Annras har jag till mindre arbeten brukat använda ett verktyg (kommer dock inte på vad det heter) som ser ut ungefär som en kraftig symaskinsnål med ett handtag och en trådrulle.

Men, till tunnt läder funkar det fint med en vanlig liten skärnål (lädernål), är nålen välslipad och fin (om inte bryna på "skären" lätt på ett fint bryne, själv använde jag ett litet knivbryne med diamantpulver) är det nästan som att sy i tjockt tyg. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Limmade kant i kant (liten fasning) och det blev bra faktiskt.
En närbild (i starkt solsken)
Bild
Skriv svar