etsproblem

Seaqate
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 juni 2003, 02:15:05
Kontakt:

etsproblem

Inlägg av Seaqate »

Vad gör man för fel när 90% av kortet blir klart på 15 min och efter en timme är inte mer än 92% klart?
Alltså de sista partierna tar så lång tid att de tunna banorna börjar tunna av.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Då har du nog inte belyst kortet tillräckligt länge.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

1. etsvätskan börjar vara så förbrukad att den inte kan lösa ut koppar utan har nästan slutat etsa, och kvarvarande etsning sker bara där det är stor omrörning.

2. bristande omrörning (agitering), kan vara en ide att röra en mjuk plastpensel över ytorna som verkar gå trögt då och då för att byta vätskeskikt, även om man skvalpar runt i kärlet så är det inte säkert att det rör sig så mycket precis vid ytan på kopparen och reaktionen går trögt. Har du stor skillnad på etshastighet mellan hörn/sidor och mitten så har du ett omrörningsproblem.

3. som tidigare nämt - du har en mycket tunnt, närmast osynlig lager fotoresist kvar och etsningen sker bara via hål och sprickor genom denna lager och går därmed mycket trögt och med porig resultat mha. underetsning.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Om du sparar uppblandad oanvänd framkallare i flaska så kan det vara den som blivit gammal, det gav likande problem för mig en gång då jag inte etsat på över 1år.

Vad har du för UV-låda?
Jag upptäckte en en sak för ett tag sedan med min UV-låda. Hade bara ett lysrör i den på 15W reaktorn var på 30W, vilket sänkte drifttiden enormt på lysröret. Detta innebar att jag hade problem med att etsa ytter-kanterna, då belysningen var för dålig där.
Åtgärdade genom att montera två lysrör i lådan och slänga det gamla lysröret.
Det och att följa doseringen för Elfas framkallare och etsmedel slaviskt, sedan brukar jag blanda ny etsvätska varje gång jag etsar så fungerar allt klock-rent för mig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Se också till att inte ha för stora ytor att etsa, utan fyll dessa med koppar eller jordplan eller vad du vill.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Om dina laminat har legat på hyllan länge, kan de vara "okänsliga" ut mot kanterna - syns ofta som "brus", samt att etstiden blir låååååååång för delar av kortet.
Seaqate
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 juni 2003, 02:15:05
Kontakt:

Inlägg av Seaqate »

Tack för tipsen.
Ska börja med längre framkallningstid (c:a 8-9 minuter idag). Använder både Kjells framkallare och etsutrustning.
Skriv svar