Borra stort hål i bowlingklot! Tankenöt

anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Borra stort hål i bowlingklot! Tankenöt

Inlägg av anton »

Vad skulle ett smart sätt vara, för att borra ett 70-80mm/diam hål rakt igenom ett bowlingklot?

Det första jag kan komma och tänka på är att använda en robustare och betydligt längre modell av en "borra ventilhål i husväggar"-borr som monteras i en pelarborrmaskin. Men det känns inte alls särskillt, effektivt.

Innandömet(kärnan) behöver inte vara helt, men "coverstocken"(yttre delen) från båda sidor får helst vara kvar. Något hål i mitten eller så gör inget.a


Lite info om bowlingklot:

Bild

Diametern är mellan 21.6 -> 21.8 cm.
Coverstocken är mellan 2,5 -> 5cm tjock.
Coverstock materialet kan vara något av följande:
Polyester
Urethane
Reactive Urethane (resin)

Info om kärnan, osäker på direkta översättningar på materialen så det får stå på engelska:
"Cores are made by adding a heavy substance such as bismuth graphite or barium either to resin, making a very dense type of plastic, or to a ceramic material."

Källa, står mer matnyttig info här: http://www.madehow.com/Volume-4/Bowling-Ball.html

Yep, det är indeed ett manövrerbart bowlingklot jag håller på att planerar inför! :) Chansen att det ska byggas är väldigt liten men det är alltid roligt att ha färdiga ritningar, materialkostnader och tillverkningsmetod klart som ett ytterligare bidrag till "bygg-abstinens-listan".

Ja, jag är -dålig- på bowling. Och ja, det är bara tänkt för skojjskull, och inte för att fuska på tävlingar eller dyligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du har möjlighet att låna eller hyra en kraftig verkstadsborr, hiltimaskin, kraftig tegel/timmerborr eller liknande bör det inte vara något problemo. fixera klotet ordentligt (tex med en hopskruvad träfixtur, spänna fast det mot något tung föremål (så det ligger ordentligt fast i en V-formad ränna (tex mellan två kilar, klotsar...), erc...)

kör på lågvarv utan slag, ev kan du behöva kyla borret med olja (tex vanlig 5-56 eller några droppar riktig skärolja (kolla dock att plasten tål detta först)), men går kanske ändå om det bara är plast rätt igenom.
(borr med betongskär och liknande funkar mindre bra eftersom de ju arbetar på ett annat sätt, borr för hårt trä eller ännu bättre stål, om den inte räcker kan du prova borra försiktigt från två sidor, eventuellt förborrar du innan med klenare dimmension)

Edit: Om det är keram material måste du naturligtvis använda borr som tål detta, om betongborrar inte funkar är nog enda alternativet en stor diamantborr, (tex stenborr) som körs på lågvarv med ordentligt med kylvätska)

Kanske måste du i så fall bytra borr när du kommit igenom första lgret::
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kanske en kakelborr, se ut som ett V. Eller såga av en skiva från klotet, borde bli samma funktion.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

(ej seriöst...)

Alternativt: HitMe :twisted:
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Tja, vid första tanken kommer jag på enbilligoch endyrmetod.
Vad får det kosta??
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Mizzarriugh: Men finns det borrar som är så stor? Eller får man köra fräs stället?

zeus: Såga en skiva från klotet? För att få ett plant ställe att borra på menar du?

Mizza...: Enklaste metoden hittils.. Indeed! :roll:

Stinrew: Ah, undra vad det är för pris på den dyrare metoden där. Jadu, vet inte, tänk dig att en student ska klara av att lägga ut det för ett hobbyprojekt av liten prioritering. Så får du en liten fingervisning. :).. Kanske < 1000kr.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17150
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Eftersom jag precis borrat mig igenom betongplattan med tillhörande armering (och lite granit under) hemma 3 gånger måste jag ju rekomendera ett kärnborr. (gigantiskt diamantborr) Jag körde med 50 och 125mm, ca 60-80 cm långa. Borde räcka för att komma igenom.

Du får ett perfekt runt hål och den urborrade biten blir en perfekt cylinder utan hål i mitten. Att borra på ett klot med ett sådant borr skulle jag säga bara gör det enklare än att borra på en plan yta.


Bild

Går att hyra på diverse maskinuthyrare, borrslitage betalas per 0.5mm...

edit: försöker fixa image taggarna
Senast redigerad av AndLi 8 november 2007, 14:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, tänkte inte på det, det lär nog vara absolut enklast (frånsett 50 BMG då... :D ), så slipper du ju också, som sagt, en massa centreringsproblem och liknande.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Mizzarrogh skrev:(ej seriöst...)

Alternativt: HitMe :twisted:
Det är manligt! skön att skjuta med oxå.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OffT.

Jonaz, Deffinitivt, 8)

Men, Lahti L-39
Heter den rätta medicinen...

(Om vi fortfarande talar finkalibrigt, dvs... :D )
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Är det mjukt innandömme så borde ett jackat rör gå att borra med.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ganska simpelt om det inte är keramer inne i

spänn upp den i en fräs och arboorra ur det, går lätt och smidigt, med skär i snabbstål skär man plast och liknande på ett vettigt sätt


annars så avgudar jag Lahti L-39, önskar jag kunde få licens för en sådan, vore underbart att komma till älgjakten med en sådan

men eftersom jag av ekonomiska skäl inte annvände den licens jag hadde på en macmillan bmg50 så kan man bara tyst fälla en tår för sådant som man alldrig kommer att äga
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33828
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast det där klotet på bilden är väl snarare ett tävlingsklot, hyrklot har afaik en helt homogen uppbyggnad.

Tänk dessutom på att man borrar hålen för fingrarna individuellt, så det är nog inte så vansinnigt hårt att borra i.


Jag är iofs inte nån expert på bowlingklot, men jag känner folk som tävlar i bowling som har förklarat skillnaderna mellan olika klot.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av persika »

"Yep, det är indeed ett manövrerbart bowlingklot jag håller på att planerar inför! "

Hur ska styrningen av klotet funka ?
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ja, troligtvis behöver du kunna flytta tyngdpunkten i klotet. Kanske med en i servon upphängd vikt!?!
Skriv svar